Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60 z późn.zm.), art.86 ust.1, art.88 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.12.2005r (wpłynęło 07.12.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące odliczenia podatku naliczonego od zakupu lokali użytkowych wraz udziałami w nieruchomości wspólnej za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 07.12.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 06.12.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Spółka nabywa odrębną własność lokali użytkowych wraz z udziałem w części nieruchomości wspólnej.Zbywana odrębna własność lokali wraz z odpowiednimi udziałami w części nieruchomości stanowią główne składniki majątku Zbywcy. Wraz z nabyciem przedmiotowych składników majątkowych Spółka wstąpi z mocy prawa jako nowy właściciel w stosunki najmu dotyczące zakupionych lokali. Jednakże opisane składniki nie wyczerpują całego majątku Zbywcy. Spółka nie przejmuje
także od Zbywcy jego zobowiązań. Z dniem dokonania transakcji Zbywca nie zakończy swojej działalności.
Zapytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wg stawki 22% wynikającego z faktury dokumentującej nabycie odrębnej własności lokali użytkowych wraz z udziałami w nieruchomości wspólnej?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika ? Spółce przysługuje odliczenie od zakupu, o którym mowa we wniosku.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Kwota podatku naliczonego związana z nabyciem towarów i usług podlega odliczeniu na zasadach określonych art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz.
535 z późn.zm.) z uwzględnieniem wyłączeń zawartych w treści art.88 tej ustawy oraz przepisach wykonawczych do powołanej ustawy.
Zgodnie z treścią art.86 ust.1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124 powołanej ustawy.
Ponadto zgodnie z przepisem § 14 ust.2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ? w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktyczne transakcji ? faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku
naliczonego.
Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (...) naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powołany przepis ustanawia kryteria podmiotowe i przedmiotowe możliwości legalnego skutecznego prawnie dochodzenia pisemnej interpretacji, wskazując jako osoby uprawnione ? wyłącznie podatnika, płatnika lub inkasenta, których interes prawny uzyskania tej informacji wynika ze zindywidualizowanego, opisanego w zapytaniu stanu faktycznego, obowiązku podatkowego, obowiązku obliczania, pobrania, wpłacenia podatku.
W niniejszej sprawie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży lokali użytkowych wraz z udziałami w nieruchomości wspólnej jest ich
zbywca, nie zaś składający zapytanie, jako nabywca. Spółka - wnioskodawca jest jedynie stroną czynności cywilnoprawnej. Określenie pojęcia podatnik ma zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania, ponieważ znaczenie tego słowa wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania. Oznacza to, że w odniesieniu do danej czynności konkretny podmiot powinien występować w charakterze podatnika.
Jeśli z zapytaniem opisanym w art.14a § 1 ww. ustawy wystąpi podmiot nieuprawniony, po stronie organu podatkowego nie tylko nie powstaje obowiązek udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, ale organ ten nie ma prawa udzielenie takiej informacji.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola stwierdza, że:
-Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup lokali użytkowych wraz z udziałami w nieruchomości wspólnej, jeżeli spełnione będą warunki, o których mowa w wyżej
cytowanym przepisie art.86 ustawy o podatku od towarów i usług,
-Nie będzie zachodził żaden z przypadków wymienionych w art.88 ww. ustawy, wyłączający prawo do odliczenia podatku,
-Czynność sprzedaży lokali będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w tym zakresie ? zgodnie z ww. art.14a podmiot sprzedający powinien wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych do właściwego organu podatkowego, z uwagi na to, że to on jest podatnikiem przedmiotowej transakcji).
Odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej podatku do czynności cywilnoprawnych - zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca
dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł do każdego załącznika.