Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18 lipca 2005 r. (data złożenia w Urzędzie: 20.07.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Na mocy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem złożonym w tutejszym organie w dniu 20.07.2005 r. Spółka zwróciła się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:
(...) Spółka z o.o. nie będąc zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących rozpoczęła w 2005 r. sprzedaż wysyłkową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
(udokumentowaną fakturami VAT), z tytułu której należność płacona jest za pobraniem pocztowym.
W tych okolicznościach Podatnik uważa, iż nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego po przekroczeniu kwoty sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności w wysokości 40.000 zł.
W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie tutejszy organ zauważa:
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy delegacji art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005 r. zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania są podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7 przewidującego utratę w/w zwolnienia po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w 2005 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Niezależnie jednak od w/w zwolnienia, na podstawie § 2 pkt 3 rozporządzenia w okresie do 31 grudnia 2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W pozycji 42 w/w załącznika wymieniona została dostawa nieruchomości, dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankowąkarta płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Z objaśnienia do w/w pozycji wynika ponadto, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącejdziałalność w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.
Uwzględniając zawartą w piśmie Spółki z dnia 8.08.2005 r. informację o spełnieniu w/w wymogów rozporządzenia stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika w sprawie, zawarte we wniosku z dnia 18 lipca 2005 r., jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoja moc z chwila zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.