POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-50/05/BA

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.07.2005, sygn. PP/443-50/05/BA, Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego xxx , działając na podstawie : art. 14a, § l oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 8 czerwca 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego xxx działając na podstawie ww. przepisów, w odpowiedzi na zapytanie doręczone do tut. Urzędu w dniu 08.06.2005 r. wyjaśnia co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca jest uczestnikiem Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Program ten jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy. Jest to instrument służący wypracowywaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy (m.in. poprzez aktywizację grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym). W tym celu wykorzystuje się tzw. Idee Partnerstwa na Rzecz Rozwoju. Realizacja zadań wynikających z powyższego programu nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach zadań programowych nie dochodzi do zobowiązania się beneficjentów i wykonywania konkretnego świadczenia na rzecz określonego podmiotu. Beneflcjenci w ramach ww. programu otrzymują dotacje na pokrycie kosztów przez nich poniesionych .Ośrodek Kultury xxx stoi na stanowisku, że:
1) dotacje otrzymywane w ramach funkcjonowania Partnerstwa nie powinny wykazywane przez ośrodek jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT,
2) Podatek od towarów i usług związany z kosztami realizacji zadań wynikających z przedmiotowego programu powinien być refundowany , jako koszt kwalifikowany.

Ad 1)
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."
Aby jednak objąć opodatkowaniem tj. przyporządkować stawkę podatku VAT takim dotacjom, konieczne jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeniem usług. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje na pokrycie kosztów realizacji zadań wynikających z wyżej wymienionego programu. Dotacja ta nie ma bezpośredniego związku z ceną konkretnych dostaw lub świadczeniem usług. W świetle powołanego wyżej przepisu jeżeli nie zachodzi bezpośredni związek pomiędzy ceną dostaw lub świadczeniem usług a otrzymaną dotacją to dofinansowanie tego typu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 2)

Wnioskodawca ponosi szereg kosztów związanych z realizacją zadań objętych programem EQUAL. Podatek VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków nie może być uznany za wydatek kwalifikowany. Podmiot, będący podatnikiem podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 86, ust. l ustawy o podatku VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przedłożonego przez Podatnika pisma wynika, iż koszty ponoszone w ramach realizacji zadań programowych nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem podatek zawarty w fakturach związanych z przedmiotowym programem, nie podlega odliczeniu. Wobec powyższego nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od ww. kosztów realizacji programu, na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Ponadto, jeżeli podatnik korzysta ze zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, a tym samym nie może pomniejszyć zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W świetle powyższego beneficjent nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a zatem stanowi on dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany, który podlega refundacji, o której mowa w piśmie.

Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta