Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 21 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i planuje realizację operacji pn. , w ramach której będą realizowane trzy zadania inwestycyjne, których wspólnym mianownikiem będzie uzupełnienie braków w infrastrukturze rekreacyjnej na terenie miasta oraz które przyczynią się do rozwoju obszaru, wykorzystując przy tym potencjał unikatowych atrakcji i potencjał turystyczny regionu. Inwestycja realizowana jest w ramach Programu , objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek od towarów i usług w projekcie jest kwalifikowany.
Pierwsze przedsięwzięcie będące przedmiotem inwestycji planowanej przez Wnioskodawcę, ma na celu przebudowę terenu skweru między ulicami dz. nr 625 ob. . Wnioskodawca wraz z nawiązaniem do układu drogowego przyległych ulic . Celem robót jest podniesienie walorów estetycznych i użytkowych przedmiotowego obszaru. Przewiduje się przebudowę istniejących utwardzeń działki oraz wykonanie nowych, które pełnić będą rolę ciągów komunikacyjnych (pieszych), które będą połączone z chodnikami biegnącymi wzdłuż przyległych ulic mających skłaniać do spacerowania i rekreacji. W związku z faktem, że miejsce planowanej inwestycji jest jedynym ogólnodostępnym miejscem wypoczynku osób mieszkających w pobliskich blokach mieszkalnych, zakłada się, że operacja służyć będzie zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Skwer po zakończeniu inwestycji będzie miał ogólnodostępny i niekomercyjny charakter. Powyższa operacja dotyczy przebudowy infrastruktury rekreacyjnej skierowanej do mieszkańców oraz turystów. Planowana inwestycja zakłada rozbiórkę istniejących nawierzchni ścieżek i placów, demontaż umiejscowionego tam czołgu wraz z cokołem oraz demontaż masztu i tablicy. W dalszej kolejności przewiduje się zdjęcie darniny oraz warstwy ziemi urodzajnej z całego obszaru (ziemia urodzajna do ponownego wbudowania, co pozwoli na zminimalizowanie negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego), wykonanie koryta pod nawierzchnię, przygotowanie podłoża pod nowe ścieżki i utwardzenia działki, wykonanie utwardzeń gruntu działki nr 625 w postaci alejek i placów, ustawienie wraz z montażem ławek, koszy na śmieci, altany, pergoli. Następnie zostanie wyznaczone miejsce pod fontannę posadzkową w centralnej części skweru, wykonanie przebudowy/ budowy przyłączy kanalizacji, wody i energii wraz z szafą sterowniczą dla potrzeb planowanej fontanny. Następnie doświetlenie terenu skweru działki nr 625 obr. , poprzez ustawienie słupów oświetleniowych typu parkowego, ozdobnego z wykorzystaniem technologii LED, która przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, a co za tym idzie poprawy jakości stanu środowiska. Zgodnie z planowanymi działaniami skwer stanie się miejscem spotkań, wypoczynku i rekreacji okolicznych mieszkańców, jak i turystów. Dogodna lokalizacja - centrum miasta, pobliże drogi wojewódzkiej nr , pobliże szkół i przedszkoli sprawią, że miejsce to będzie chętnie uczęszczane i pełnić będzie swoją rolę. Inwestycja jest odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności. W najbliższej okolicy znajduje się m.in. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, którego uczniowie i mieszkańcy internatu mogliby korzystać ze skweru w ramach wypoczynku i rekreacji. Ponadto lokatorzy pobliskich bloków mieszkalnych to przede wszystkim osoby starsze, które nie mogą poruszać się na tyle swobodnie, by wypoczywać w dalszej części miasta. Zagospodarowanie skweru w pobliżu miejsca ich zamieszkania wpłynie korzystnie na ich poziom rekreacji i pozwoli na wypoczynek w pobliżu domu. Dodatkowo na terenie skweru umiejscowiona zostanie tablica informacyjna nt. pozostałych atrakcji i miejscach różnych form wypoczynku na terenie Miasta oraz informująca o źródle finansowania inwestycji.
Następnym zadaniem wykonanym w ramach projektu będzie budowa miejsca odpoczynku i rekreacji dla kajakarzy przy ul. w obrębie dz. Nr 273/2 obr. m.
Zakres prac dotyczy zaprojektowania i wybudowania małej infrastruktury tj. budowy dwóch wiat pojedynczych, dostawy i montażu stołów, ławek z oparciem pod wiatę, ławek stałych bez oparcia, koszy na śmieci, drewnianych stojaków na kajaki. Inwestycja zrealizowana będzie przy rzece , która jest jedną z najbardziej uczęszczanych rzek przez kajakarzy, co wpłynie na jej ogólnodostępność. Teren inwestycji zostanie przystosowany, jako miejsce rekreacji i odpoczynku dla turystów i kajakarzy. Wykorzystane zostaną rozwiązania niemające wpływu na naturalny stan środowiska, co korzystnie wpłynie na zachowanie. Do oświetlenia terenu wykorzystane zostaną rozwiązania z technologią LED oraz lampa solarna hybrydowa - wykorzystująca siłę wiatru do produkcji energii. Przyjęte rozwiązania są ekologiczne i nie mają wpływu na zmianę klimatu, a także przyczyniają się do ochrony środowiska dzięki wykorzystaniu nowoczesnych elementów oświetlenia, wykonanych z naturalnego surowca elementów małej architektury, a także zwiększają świadomość użytkowników na temat zachowania walorów środowiska naturalnego.
Trzecim zadaniem, w ramach którego przebudowany zostanie teren skweru położonego pomiędzy Kanałem Miejskim a Gimnazjum planuje się utworzenie miejsca rekreacji przyjaznego mieszkańcom i turystom. Odtworzone zostaną ścieżki, klomby zieleni oraz elementy małej architektury. Działka o numerze ewidencyjnym 969 to obszar, z którego przebudowane zostanie ok. 1800 m2. Obecnie teren funkcjonujący, jako zaniedbana część kompleksu parkowego na terenie miasta. Przebudowa polegać będzie na odtworzeniu zniszczonych ścieżek pieszych, odtworzeniu trawników i klombu, ustawieniu ławek i koszy na śmieci, nasadzeniu roślin i krzewów ozdobnych, tak by wszystko stworzyło miejsce przyjazne do wypoczynku i rekreacji. Stworzenie klombów zieleni przyczyni się do poprawy jakości powietrza, natomiast wykorzystanie rozwiązań typu lampa solarna z napędem hybrydowym w oświetleniu pozwoli na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i przyczyni się do ochrony powietrza atmosferycznego. Wszystkie zadania pozwolą na stworzenie infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na terenie miasta, co przyczyni się do wzmocnienia atrakcyjności całego regionu. Obiekty zostaną oddane do bezpłatnego i nieograniczonego użytku dla mieszkańców i turystów. Wnioskodawca będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług z realizacją wyżej wymienionej inwestycji wystawione będą na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, w związku z realizacją inwestycji oraz w związku z realizacją poszczególnych zadań inwestycyjnych:
- przebudowa terenu skwerów na terenie między ulicami ,
- budowa miejsca odpoczynku i rekreacji dla
- przebudowa terenu skweru położonego pomiędzy Kanałem Miejskim a Gimnazjum, w ramach Programu , objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1221) - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z wyżej wymienionych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższego wynika, że nie ma możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, najpierw musi spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go (dla tej czynności) za podatnika od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców oraz usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowych zadań przez Gminę nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych. W analizowanym przypadku Wnioskodawca uważa, że również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona, ponieważ przedmiotowa infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym) oraz w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych gminy we wskazanym powyżej zakresie i będzie ogólnodostępna, zdaniem gminy, należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie realizowania zadania nie będzie działał jako podatnik VAT, a poniesione przez niego wydatki inwestycyjne związane z przedmiotową infrastrukturą nie będą wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a tym samym nie będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego w ramach projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi
Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej