Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.), § 2 pkt 3, § 23 ust.1 § 25 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 16.06.2005 r. (data wpływu do Urzędu 30.06.2005 r.) w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 16.06.2005 r. (data wpływa do Urzędu 30.06.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.07.2005 r. oraz pismem z dnia 10.08.2005 r. Pan D P wystąpił do tut. organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W złożonym w tut. organie podatkowym wniosku wskazał, iż w dniu 01.06.2004 r. zawarł umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z/s w Warszawie umowę na dofinansowanie zadania realizowanego w ramach programu SAPARD polegającego na wykonaniu robót budowlanych niezbędnych do prowadzenia działalności oraz zakup maszyn. Termin realizacji zadania upłynął 30.06.2005 r. Działalność związana z wnioskiem o dofinansowanie obejmować będzie produkcję balustrad, ogrodzeń, bram oraz usługi z tym związane.Przedmiotem zapytania Podatnika jest możliwość odzyskania, zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania dofinansowanego z programu SAPARD.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się w podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Korzystając ze zwolnienia podmiotowego w okresie realizacji przedmiotowej inwestycji, nie był zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów lub usług zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)
Należy jednak wskazać, iż prawo określone w powołanym przepisie ulega ograniczeniom wskazanym w art. 88 ustawy o VAT.Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni , zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.Dokonując analizy przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, wskazać należy na treść § 23 oraz § 25 tego rozporządzenia.
Zgodnie z § 23 ust. 1 powołanego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w §6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.Organ podatkowy odstąpił w przedmiotowej sprawie od analizy dotyczącej kwestii czy środki bezzwrotnej pomocy jakie otrzymał Podatnik są środkami o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 omawianego rozporządzenia, mając na uwadze warunki jakie musi spełnić podmiot ubiegający się o zwrot podatku naliczonego określone w § 25 powołanego rozporządzenia. Zgodnie bowiem z § 25 ust. 1 pkt 1 zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej.Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z § 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zarejestrowanym podatniku - rozumie się przez to podatnika zarejestrowanego na podstawie art. 96, art. 97 lub art. 157 ustawy. Mając na uwadze wyżej powołany stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu tj. fakt, iż Podatnik w okresie realizacji przedmiotowej inwestycji nie był ( i nadal nie jest ) zarejestrowanym podatnikiem jako podatnik podatku VAT w ocenie tut. Organu, nie przysługuje mu prawo do rozliczenia (odzyskania - zwrotu) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług oraz powołanego powyżej rozporządzenia wykonawczego - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakupy dokonane w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji.
Mając powyższe na uwadze tut. organ postanowił jak w sentencji.
Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.