Temat interpretacji
- art.14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
- art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 lit. a, ust. 5 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
- § 12 i § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2005r. w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii fakturowania eksportu towarów oraz związanej z tym eksportem usługi transportu międzynarodowego.
W dniu 9 maja 2005r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Spółka dokonuje sprzedaży towarów ze stawką 0% zarówno w eksporcie jak i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Dostarczanie wyrobów odbiorcy zleca firmom specjalizującym się w transporcie międzynarodowym.
Na fakturach wystawianych dla klientów unijnych, usługi transportu towarów wykazywane są jako nie podlegające opodatkowaniu w Polsce.
Klienci spoza Unii obciążani są za usługi transportowe odpowiednio:
- ze stawką 0% do granicy Unii,
- jako nie podlegające opodatkowaniu od granicy Unii.
Spółka posiada wszelkie wymagane dokumenty, jak np. SAD-3 przy eksporcie, numer NIP przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, potwierdzenie odbioru towarów. W deklaracji VAT-7 podawana jest informacja o wykonaniu czynności, o których jest mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Stanowisko tutejszego Organu:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje eksportu towarów. Dostarczanie wyrobów odbiorcy zleca firmom specjalizującym się w transporcie międzynarodowym. Wartość tych usług fakturowana jest odrębnie. Na fakturach wystawianych dla nabywców towarów spoza Unii Europejskiej do sprzedaży towarów stosuje stawkę 0%, natomiast zakupione usługi transportowe wykazuje na fakturze odpowiednio ze stawką 0% za odcinek z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do granicy Unii i jako nie podlegające opodatkowaniu za odcinek od granicy Unii do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Należy zauważyć, że przepis ten nie precyzuje (tak jak przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów), jakiego typu dodatkowe koszty wlicza się do podstawy opodatkowania np. przy eksporcie towarów. Wskazuje jednak, że jest to całość świadczenia należnego od nabywcy.
W związku z powyższym należy uznać, że koszty transportu związane bezpośrednio z eksportem towarów, które stanowią część kwoty należnej od kontrahenta z tytułu tej dostawy (tj. są elementem kalkulacyjnym ceny towaru) wlicza się do podstawy opodatkowania, o której stanowi art. 29 ww. ustawy.Włączenie tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości kosztów transportu, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia w osobnej pozycji na fakturze ze stawką 0% właściwą dla świadczenia zasadniczego, tj. eksportu towarów, albowiem koszty transportu uwzględnione już zostały w wartości towaru.
Należy jednak zauważyć, że jeżeli z umowy zawartej z kontrahentem wynika, iż cena towarów nie uwzględnia kosztów usługi transportowej i Spółka obciążając nabywcę za towar zobowiązana jest na podstawie zawartej umowy także do odrębnego udokumentowania wartości usługi transportowej, to w tej sytuacji - zdaniem tutejszego Organu - znajdują zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania usług transportowych.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Przez usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w ww. art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, rozumie się m.in. - zgodnie z ust. 3 pkt 1 lit a ww. art. 83 ustawy - przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.
Stawkę podatku w wysokości 0% - w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy - stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Zgodnie zatem z ww. przepisami podatnik ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0% do międzynarodowych usług transportu towarów wykonanych na odcinku krajowym, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Podatnik na fakturze - zgodnie z § 12 i § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - wykazuje wartość usługi transportowej, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usługi transportu międzynarodowego wykonanej na terytorium kraju. Usługa transportu międzynarodowego świadczona poza granicami kraju tj. od granicy kraju do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty nie podlega opodatkowaniu. W pozycji tej nie wykazuje się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.
W związku z powyższym w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za dany okres należy podać informację o wykonaniu czynności, o których mowa w ww. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Jednocześnie tutejszy Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wskazuje, że z dniem 1 czerwca 2005r. nastąpiła zmiana przepisów, która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - nie powoduje niezgodności wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów. Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że powyższe pouczenie dotyczące zgodności z prawem po zmianie przepisów nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a - 14d ww. ustawy.