Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka jest producentem włóknin naturalnych, które sprzedaje między innymi kontrahentom prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Wspólnoty. Zdarza się, iż kontrahent - będący podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, nabywa od Spółki towar i jednocześnie zleca Spółce jego przewóz na podany adres (podając dla potrzeb zorganizowania transportu swój numer dla celów podatku od wartości dodanej). Zastrzega również, iż zwróci Spółce koszty transportu wyłącznie do wysokości ich poniesienia. Spółka zleca przewóz tych towarów firmie spedycyjnej. Spedytor wystawia na Spółkę fakturę dokumentującą wykonaną usługę.
Zdaniem Spółki dokonana na rzecz kontrahenta unijnego dostawa towarów jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w wysokości 0%. Wątpliwości Spółki budzi jednak zagadnienie opodatkowania tym podatkiem usługi transportowej wykonanej na zlecenie Spółki przez firmę spedycyjną i związaną z czynnością wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zdaniem Spółki czynność ta jest usługą pośrednictwa w usługach transportowych i po podaniu przez "zleceniodawcę nr VAT-UE nie podlega polskiej ustawie o VAT". Ma tu bowiem zastosowanie przepis § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka występuje jako pośrednik, a ponieważ nabywca towarów podał swój numer dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych - miejscem opodatkowania tej usługi będzie kraj siedziby nabywcy. Usługa ta nie podlega więc polskiej ustawie o podatku od towarów i usług.
Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze zauważa co następuje. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 28 ust. 1 w/w ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów" miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.
W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 w/w ustawy).
Ponadto w przedmiotowym stanie faktycznym znajdzie również zastosowanie reguła wywodząca się z przepisów VI Dyrektywy Rady stanowiąca, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Mając na uwadze powyżej cytowane przepisy oraz stan faktyczny opisany we wniosku należy zauważyć, że usługa transportu towarów rozpoczynająca się na terytorium kraju, której zakończenie następuje na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Ze względu na fakt, iż Spółka działając we własnym imieniu, ale na rachunek kontrahenta unijnego bierze udział w świadczeniu usług transportowych należy uznać, iż sama nabywa te usługi i następnie je świadczy dla nabywcy własnych towarów (kontrahenta unijnego), a nie jest pośrednikiem, o którym mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970. ze zm.).
W konsekwencji, Spółka jest nabywcą usług transportowych zleconych firmie spedycyjnej, a następnie podmiotem świadczącym wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów. Ponadto należy zauważyć, że kontrahent prowadzący działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty podaje Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium RP i dlatego miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy przedmiotowej usługi ten numer. Miejscem opodatkowania czynności będącej przedmiotem zapytania nie jest więc terytorium RP. Na terytorium kraju usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z niniejszą usługą - zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 10 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jeżeli spółka będzie w posiadaniu dokumentów z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organu kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.