Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 30.05.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 04.08.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku
postanawia
stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy w sprawie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 30.05.2005r.uzupełnionym pismem z dnia 04.08.2005r. SP ZOZ Stacja Pogotowia Ratunkowego zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów (leków, środków farmaceutycznych) służących dalszej odsprzedaży, które były realizowane z pominięciem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Stacja Pogotowia Ratunkowego dokonywała w 2003r. zakupu towarów (leków, środków farmaceutycznych) służących dalszej odsprzedaży. Zakupy były realizowane w oparciu o umowy i zamówienia z pominięciem przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych. Za zakupione leki, materiały Stacja dokonała obniżenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu a następnie dokonała korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za okres styczeń-kwiecień 2003r. polegających na zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek naliczony o kwoty wynikające z faktur za dokonane zakupy leków , natomiast za miesiące maj - sierpień2003r. nie odliczyła podatku naliczonego od zakupionych leków.
Wobec powyższego wnioskodawca pyta czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, czy tez zgodnie z przepisem § 48 ust. 4 pkt 5 lit. c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowy (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) prawo to nie będzie przysługiwało.
Wnioskodawca stanął na stanowisku, że SP ZOZ Stacja Pogotowia Ratunkowego jako podmiot sektora finansów publicznych miała obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przy zakupie leków i środków farmaceutycznych. Zdaniem wnioskodawcy dokonanie czynności prawnej z pominięciem procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych, nie stanowi nieważności tej czynności z mocy prawa, bowiem czynność została dokonana a uprawnione podmioty nie wystąpiły o stwierdzenie jej nieważności. Zatem w związku z brakiem na gruncie prawa podatkowego istnienia skutków prawnych mających bezpośredni związek z pominięciem trybów określonych w art. 13 ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych nie ma zastosowania § 48 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. Stosownie więc do art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Stacja Pogotowia Ratunkowego ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za 2003 rok, za zakupione leki i materiały farmaceutyczne..
Organ podatkowy odnosząc podany stan faktyczny do stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
SP ZOZ Stacja Pogotowia Ratunkowego jako podmiot sektora finansów publicznych, co wynika z art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) stosownie do postanowień art. 28 ust. 4 tej ustawy zobowiązana była do stosowania przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773 z późn. zm.). Obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej wynikał także z postanowień art. 4 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy z dnia 10 czerwca 1994r.o zamówieniach publicznych.
W myśl przepisów art. 2 pkt 4 przywołanej wyżej ustawy o zamówieniach publicznych przez zamówienie publiczne należało rozumieć zamówienia na roboty budowlane, dostawy oraz wykonywanie usług opłacane przez zamawiającego.
Treść art. 3 ustawy o zamówieniach publicznych stanowi, że przepisy tej ustawy stosuje się do udzielenia zamówień publicznych na dostawy, usługi lub roboty budowlane.
A zatem celem norm zawartych w ustawie o zamówieniach publicznych jest zagwarantowanie ochrony interesu publicznego. Stosowanie procedury przetargowej zapewnia bowiem obiektywizację wyboru wykonawcy zamówienia publicznego i tym samym stwarza równe szanse w ubieganiu się o zamówienie publiczne na zasadach wolnej konkurencji wszystkim podmiotom działającym na rynku. Poza tym procedury zamówień publicznych dają możliwość wyboru tego wykonawcy, który przedstawi ofertę najkorzystniejszą dla zamawiającego, zarówno z punktu widzenia ceny, jak i jakości oraz czasu realizacji zamówienia.
Zamówienia publicznego na dostawę można udzielić w każdym z sześciu trybów określonych w art. 13 ustawy o zamówieniach publicznych, pod warunkiem, że spełnione zostaną przesłanki przewidziane dla każdego z tych trybów. Odstąpienie od stosowania ustawy o zamówieniach publicznych dopuszczalne jest jedynie w ustawowo przewidzianych sytuacjach. Przypadki, kiedy nie stosuje się ustawy o zamówieniach publicznych określa art.6 tej ustawy.
Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług , z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu - suma kwot wynikająca z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 11b.
Zgodnie natomiast z przepisem § 48 ust. 4 pkt 5 lit. c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz.268 z późn. zm.) w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 kodeksu cywilnego, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Z kolei art. 58 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r,. Kodeks Cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, iż nieważnością dotknięta jest czynność prawna sprzeczna z nakazem lub zakazem zawartym w każdym bezwzględnie obowiązującym przepisie prawnym.
Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 10.06.1994r. (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 664 ze zm. - uchylonej ustawą z dn. 02.03.2004r. ) o zamówieniach publicznych Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może wystąpić do Sądu o stwierdzenie nieważności umowy w sprawie zamówienia publicznego w całości lub w części.
Czynność prawna nie jest zatem nieważna bezwzględnie na mocy samych przepisów art. 72 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych w związku z art. 58 Kodeksu Cywilnego.
Zastosowanie § 48 ust. 4 pkt 5 lit. c cytowanego rozporządzenia może mieć zastosowanie jedynie wówczas, jeżeli w toku prowadzonego postępowania organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wykaże istnienie skutków prawno-podatkowych bezpośrednio związanych z nieważnością czynności prawnej. Według stanu faktycznego Stacja Pogotowia Ratunkowego dokonywała zakupu leków i testów medycznych z pominięciem procedury przewidzianej w ustawie o zamówieniach publicznych. Takie działanie bez wątpienia stanowi naruszenie dyscypliny budżetowej - art. 138 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.), jednakże kwestia ta nie podlega ocenie organów podatkowych, bowiem zasady postępowania oraz kary za tego typu naruszenie przewiduje również ustawa o finansach publicznych.
A zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż samo dokonanie czynności prawnej z pominięciem procedur przewidzianych w ustawie szczególnej, jaką w tym przypadku jest ustawa o zamówieniach publicznych, nie stanowi nieważność tej czynności z mocy samego prawa, bowiem czynność została dokonana a uprawnione podmioty nie wystąpiły o stwierdzenie jej nieważności. Zatem w związku z brakiem na gruncie prawa podatkowego istnienia skutków prawnych mających bezpośredni związek z pominięciem trybów określonych w art. 13 ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych nie ma zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym § 48 ust. 4 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle obowiązującego w 2003r. stanu prawnego wnioskodawcy przysługiwało stosownie do art. 19 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego za poszczególne miesiące 2003r. o kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu leków i testów medycznych.
Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2003r.,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.