POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-143/05/AŁ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. 1435/PP1/443-143/05/AŁ, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 16.06.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 16.06.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 16.06.2005 r. za p

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Spółka w dniu 31 marca 2004 r. nabyła w drodze prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego. W skład przedmiotu umowy weszły wszystkie składniki przedsiębiorstwa według stanu na dzień podpisania umowy, a w szczególności prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność wzniesionych na tej działce budynków, budowli i innych urządzeń, stanowiących odrębne nieruchomości. Obecnie, Spółka planuje sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz znajdujących się na przedmiotowym gruncie budynków i budowli. Wspomniane budynki i budowle zostały wybudowane przed wejściem w życie "starej" ustawy o podatku VAT. W stosunku do powyższych obiektów nie przysługiwało ani przedsiębiorstwu państwowemu ani Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka w okresie od dnia prywatyzacji poniosła wydatki na ulepszenie obiektów w wysokości nieprzekraczającej 30% ich wartości początkowej, a Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych wydatków.

Podatnik zwraca się z pytaniem: "Czy transakcja zbycia użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkiem znajdującym się na tym gruncie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług biorąc pod uwagę fakt, że zostały on nabyte przez Spółkę na skutek prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego przeprowadzonej w trybie art. 40 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tj. z 2002 r. Dz. U. Nr 171,poz. 1397 ze zm.), a wartość poniesionych ulepszeń w budynkach, od momentu prywatyzacji jest niższa niż 30% wartości początkowej?"

Zdaniem Podatnika odpłatna transakcja zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz ze związanymi z nim w sposób trwały używanymi budynkami i budowlami, zwolniona jest z podatku od towarów i usług, ponieważ Podatnikowi nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego, natomiast wartość ulepszeń powyższych budynków nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej.

Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytoriumkraju,5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez pojęcie "towar" rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zaś usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3). Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz wartością niematerialną i prawną. Według art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT świadczeniem usług jest przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Opodatkowaniu podlega zatem przeniesienie przez podatnika związanego z jego działalnością prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego oraz niezabudowanego. Sprzedaż budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności stanowi natomiast dostawę towarów w świetle w/w ustawy. Zatem sprzedaż prawa użytkowania wieczystego wraz ze znajdującymi się na tej działce budynkami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt. 2 zwalnia się przedmiotowo od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w świetle art. 43 ust. 2 przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Według art. 43 ust. 6 zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonegood tych wydatków;2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywaniaczynności opodatkowanych. W § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzono, że zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Według stanu faktycznego opisanego przez Podatnika powyższe budynki zostały wybudowane przed wejściem w życie "starej" ustawy o podatku VAT (tj. przed 1993 r.), a Podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Zbycie przedmiotowych budynków jako towarów używanych podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tut. organ podatkowy za trafne uważa stanowisko Podatnika zgodnie, z którym nie ma na gruncie opisanego stanu faktycznego zastosowania art. 43 ust. 6 ustawy, który wyłącza możliwość zwolnienia od podatku VAT używanych budynków i budowli. Nie zostały bowiem spełnione przesłanki z powyższego przepisu. Wartość ulepszeń nie przekroczyła 30% wartość początkowej budynków i budowli, nie ma więc znaczenia, że Podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi nakładami, oraz że Podatnik użytkował powyższe budynki i budowle przez mniej niż 5 lat. Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym budynki zwolnione od podatku od towarów i usług związane są w sposób trwały podlega zwolnieniu na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście