POSTANOWIENIE - Interpretacja - D2-443/72/2005

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. D2-443/72/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.07.2005 r. wpłynął wniosek Podatnika uzupełniony w dniu 03.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym biuro podróży, głównym przedmiotem działalności Spółki jest organizowanie krajowych i zagranicznych imprez turystycznych (wycieczki, obozy, wczasy, kolonie itp.) na rzecz osób fizycznych i dla podmiotów gospodarczych. Usługi świadczone przez Podatnika obejmują wszystkie elementy kosztowe imprezy turystycznej - począwszy od przejazdu, noclegów, konsumpcji, biletów wstępu do kin itp. aż do powrotu do kraju. Ponadto Spółka posiada majątek trwały w postaci mikrobusów i autokarów, które są wykorzystywane na potrzeby realizacji przedmiotu działalności. Spółka nie posiada innych środków trwałych (np. hoteli, domów wczasowych, stołówek) przy pomocy których mogłaby realizować swoje zadania. Podatnik korzysta z usług obcych w pełnym zakresie za wyjątkiem taboru samochodowego dla którego posiada licencje na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu osób autokarem lub autobusem. Dla celów podatkowych Spółka korzysta ze szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki tzw. opodatkowanie marżą na podstawie art. 119 ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm). Spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ust. 3 cyt. przepisu, a podstawę opodatkowania dla usług własnych (tj. usług transportowych) określa odrębnie, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 119 ust. 5 w/w przepisu w związku z art. 29 cyt. ustawy.
Postawiono pytanie:

Jaką stawką podatku VAT opodatkowane są świadczone przez naszą firmę usługi transportu osób, wykonywane na rzecz osoby biorącej udział w zorganizowanej przez naszą firmę imprezie turystycznej dla bezpośredniej korzyści turysty?

i zajęto następujące stanowisko:

Transport osób nie jest objęty szczególnymi uregulowaniami w zakresie miejsca świadczenia. Miejsce opodatkowania transportu osób nie zostało odrębnie uregulowane w ustawie o podatku od towarów i usług a to oznacza, że określając miejsce ich świadczenia należy stosować ogólną zasadę dotyczącą usług transportowych wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o VAT. Miejscem świadczenia usługi transportowej jest miejsce gdzie odbywa się transport i bez znaczenia pozostaje fakt kto zleca wykonanie usługi (podatnik, podatnik VAT UE), a także czas wykonania usługi. To przewoźnik płaci podatek w każdym kraju przez który przejeżdża, określając wartość usługi z zastosowaniem klucza kilometrowego, a to z kolei jest związane z koniecznością zarejestrowania się dla celów "VAT" w każdym z krajów znajdujących się na trasie podróży.
Dla tego rodzaju usług sklasyfikowanych jako PKWiU 60.23 Usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe - stawka VAT 7 % (pozycja 144 Załącznika Nr 3 do ustawy o VAT) na odcinku krajowym, natomiast na odcinku zagranicznym stawkę VAT odpowiednią dla danego kraju UE w którym transport się odbywa.
Konstrukcja zapisów ustawy pozwala na zastosowanie innych stawek podatku VAT od marży i innych od usług "własnych" wspomagających organizację kompleksowej imprezy turystycznej, stawek właściwych z wymaganiami ustawodawcy na podstawie art. 41-42 ustawy o podatku VAT.

Wobec powyższego dla usług turystyki - opodatkowanych w formie marży stosujemy stawkę podatku VAT w wysokości 22 %, natomiast dla usług transportowych "własnych" osób wspomagających te usługi turystyki - stawkę podatku VAT w wysokości 7 %.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r Dz. U. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Na podstawie art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie ust. 2 art. 119 przez marżę o której mowa w ust. 1 w/w artykułu, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Opodatkowanie marży przy świadczeniu usług turystycznych na zasadach określonych w art. 119 ustawy, bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, może stosować podatnik (ust. 3 art. 119), który
1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Szczególny tryb opodatkowania marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowany przez podatnika (biuro podróży) pod warunkiem, że przy wykonywaniu swojej usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, np. usługi transportowe, zakwaterowanie, wyżywienie czy przewodnika, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez biuro podróży.

Od 1 maja 2004 r organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w kraju opodatkowane jest stawką 22 %. Usługi turystyczne świadczone na terytorium Wspólnoty, tak jak w kraju, są objęte szczególną procedurą opodatkowania. Osiągnięta w tej części marża została opodatkowana stawką 22 %.

Jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wyskości 0 % tylko w tej części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty (art. 119 ust. 8 ustawy o VAT).

Dla obydwu części tej usługi (na terytorium Wspólnoty oraz poza nią) podatnik musi ustalić odrębnie podstawę opodatkowania. Stawkę 0 % stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających świadczenie usług - poza terytorium Wspólnoty (art. 119 ust. 9 ustawy o VAT).

W przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie (usługi własne stanowiące element składowy usługi turystyki) np. usługi transportowe, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych w oparciu o zasady ogólne wynikajace z zapisu art. 29 ustawy o VAT i odrębnie w odniesieniu do usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty. Podatnik w prowadzonej ewidencji obowiązany jest do wykazania, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne (art. 119 ust. 5 i 6 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem między innymi art. 119 ust. 4 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, usługi transportu osób realizowanego środkami transportu drogowego na terenie kraju podlegają opodatkowaniu według stawki 7 % jako usługi wymienione w załączniu Nr 3 poz. 144 - usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23). W odniesieniu do usług transportu osób realizowanych środkami transportu drogowego na terenie Wspólnoty określenie miejsca opodatkowania tych usług odbywa się przy uwzględnieniu zasady wynikającej z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usług (opodatkowania) jest miejsce, gdzie odbywa się transport - z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zasada ta oznacza, że przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych. Opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej w wysokości 7 % podlega ta część usługi, która przebiega na odcinku krajowym. W części, w jakiej usługa ta jest realizowana poza granicami Polski nie podlega regulacjom przewidzianym w ustawie o VAT, stąd też w tej części osiągnięty obrót nie powinien być wykazywany w deklaracji podatkowej VAT-7. W większości przypadków kraje członkowskie określają w sposób odrębny warunki, sposób obliczania i poboru podatku z tytułu świadczenia usług międzynarodowych przewozów drogowych, w tym polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza ich terytoriami, w przypadku gdy usługi te realizowane są przez podatników mających siedzibę poza terytorium danego kraju. Często zasada stosowana przez kraje członkowskie w tym zakresie polega na tym, iż podatek ten pobierany jest przez służby celne bezpośrednio przy wjeździe na terytorium innego państwa Wspólnoty.

Do opodatkowania usług międzynarodowego drogowego transportu osób realizowanego poza terytorium Wspólnoty, podobnie jak w przypadku takich usług wykonywanych na terenie państw członkowskich stosuje się zasadę wyrażoną w cytowanym art. 27 ust.2 pkt 2 ustawy. Zatem stanowisko podatnika zasługuje na aprobatę w części dotyczącej świadczenia usług transportu osób oznacza to, że usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7 % w tej części w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Wykonanie usług na odcinkach terytorium Wspólnoty będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie