POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8,... - Interpretacja - 1403-PP/4430-21/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2005, sygn. 1403-PP/4430-21/05, Urząd Skarbowy w Ciechanowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego, po rozpatrzeniu wniosku Muzeum Szlachty w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanowił:- uznać stanowisko podatnika, zawarte we wniosku z dnia 22.06.2005r., dotyczącym opodatkowania otrzymywanych przez Muzeum dotacji, za prawidłowe.

Zgodnie z 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje zwiększać obrót, będący podstawą opodatkowania, o otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, pod warunkiem, że mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika więc, że nie każde dofinansowanie zwiększy u podatnika obrót będący podstawą opodatkowania, a tylko to, które stanowi w rzeczywistości dopłatę do ceny towaru lub usługi, rekompensatę obniżenia ceny lub pokrycie części ceny.Chodzi więc o środki otrzymywane przez podatnika od podmiotów trzecich, które to środki wpływają na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych usług. Wpływ dofinansowania na cenę musi być bezpośredni, a sama dotacja, subwencja i inne dopłaty o podobnym charakterze dotyczyć muszą konkretnych towarów i usług.

Według art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Odnosząc się do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przypadku otrzymania przez Muzeum dotacji na świadczone usługi wymienione we wniosku (przygotowanie i organizacja wystaw, przygotowanie i organizacja imprez kulturalnych, organizacja spotkań muzelanych i imprez kulturalnych promujących region, działalność wydawnicza, działalność z zakresu upowszechniania kultury, sprzedaż wydawnictw i pamiątek), dofinansowanie to należy uznać za dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług

Pozostałych dotacji otrzymywanych przez podatnika na działalność bieżącą, remonty, zakup wyposażenia i środków trwałych, remonty i konserwację zabytków oraz inwestycje nie można natomiast uznać za dofinansowanie mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.W przypadku tej drugiej grupy dotacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 19 ust. 21 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Powyższe stanowisko zgodne jest również z uregulowaniami art. 11 (A) (1) (a) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) oraz orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tym zakresie.

Urząd Skarbowy w Ciechanowie