POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-83/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-83/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku podatników z dnia 16.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji nabycia nieruchomości gruntowej, na której wyłączona jest możliwość zabudowy stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnicy w piśmie z dnia 16.08.2005r. wskazali, iż nabyli (dnia 06.07.2005r.) od Gminy, w drodze przetargu, nieruchomość gruntową. Podatnicy oświadczają, iż w/w działka w planie zagospodarowania przestrzennego jest oznaczona jako działka letniskowa bez możliwości zabudowy, ponieważ znajduje się w strefie brzeżnej lasu. Natomiast, w ewidencji rejestru gruntów figuruje jako działka rolna. Podatnicy dodają, iż plan zagospodarowania przestrzennego (obejmujący zakupioną przez wnioskodawców działkę) został zatwierdzony przez Radę Gminy w 2002r. na podstawie obowiązujących w tym czasie przepisów, które wyłączały możliwość zabudowy w odległości mniejszej niż 30m od ściany lasu.

Przedstawiając wskazany powyżej stan faktyczny, podatnicy zwracają się z zapytaniem czy powinni zapłacić podatek VAT z tytułu nabycia w drodze przetargu działki, która w planie zagospodarowania przestrzennego jest oznaczona jako działka letniskowa bez możliwości zabudowy, ponieważ znajduje się w strefie brzeżnej lasu i w ewidencji rejestru gruntów figuruje jako działka rolna?

Zdaniem wnioskodawców, ze względu na charakter nabytej nieruchomości wyłączającej zabudowę nie powinni oni zostać przy jej nabyciu obciążeni podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem, stosownie do cyt. wyżej przepisów, grunt jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, odpłatna dostawa gruntu (np. sprzedaż, zamiana), jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego wynika, że jedynie dostawa gruntów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 9 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Z powyższego wynika, iż sporządzenie planu zagospodarowania przestrzennego danego obszaru należy do zadań własnych gminy. Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga zatem, o kwalifikacji gruntu.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 1989r. Nr 30 poz. 163 ze zm.), dla obszaru całego kraju sporządza się i aktualizuje ewidencję gruntów i budynków, mapę zasadniczą oraz mapy topograficzne, stanowiące podstawę do wykonywania innych rodzajów map. Powyższa ewidencja gruntów stanowi podstawę przy ustalaniu planu zagospodarowania przestrzennego przez gminę lub przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy.

Podatnicy w piśmie z dnia 16.08.2005r. wskazali, iż nieruchomość gruntowa, jaką nabyli od Gminy w dniu 06.07.2005r. w planie zagospodarowania przestrzennego (uchwalonego przez Gminę w 2002r.) została zakwalifikowana jako teren zabudowy letniskowej - teren strefy brzeżnej lasu wyłączony z możliwości zabudowy. Natomiast, dane z ewidencji gruntów kwalifikują przedmiotową nieruchomość gruntową jako nieruchomość rolną - grunty zadrzewione Lz-PsVI.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zatem, w obecnym stanie prawnym odpłatna dostawa gruntu podlega opodatkowaniu, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i dotyczy nieruchomości gruntowej budowlanej lub przeznaczonej pod zabudowę.

Jeżeli więc zostaje dokonana transakcja dostawy gruntu:

  • niezabudowanego budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę
  • w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

wówczas powyższa dostawa winna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku kiedy przedmiotem tej dostawy (dokonanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) są grunty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę) wtedy przedmiotowa dostawa korzysta - z mocy samej ustawy - ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Analogicznie zatem, nabywca nieruchomości gruntowej niezabudowanej ale budowlanej lub przeznaczonej pod zabudowę, w cenie nabytej nieruchomości, winien zapłacić podatek od towarów i usług. Natomiast, nabywca terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę, w cenie nabytej nieruchomości nie uiszcza podatku od towarów i usług - gdyż transakcja gospodarcza (dostawa) mająca za przedmiot taki grunt korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy wskazują, że zakupiona działka nie jest działką budowlaną lub przeznaczoną pod zabudowę - jest natomiast działką bez możliwości zabudowy. Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny, tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko podatników wskazane w piśmie z dnia 16.08.2005r., iż ze względu na charakter nabytej nieruchomości, wyłączającej zabudowę nie powinni oni zostać przy jej nabyciu obciążeni podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Wejherowie