- Interpretacja - III-2/443-156/05/EJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2005, sygn. III-2/443-156/05/EJ, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 90 ust. 1, ust. 2 i ust. 11, art. 91 ust. 1, ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 14 czerwca 2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku, w odniesieniu do obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego jedynie za okres styczeń- maj 2005 r. w związku ze stosowaniem proporcji w odliczaniu podatku naliczonego.

W dniu 14 czerwca 2005 r. Podatnik złożył wniosek o znaku L.dz.AK/16/05 w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 5 sierpnia 2005 r.

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność statutową świadcząc usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT i w związku z tym podatek naliczony przy zakupach związanych z w/w usługami jest odliczany przez Podatnika w 100%. Ponadto Strona organizuje imprezy nie biletowane, gdzie podatek naliczony od w/w czynności nie jest odliczany, ale do otrzymywanych w miesiącu faktur za takie koszty jak energia elektryczna, cieplna, woda, telefony, paliwo, Podatnik stosuje proporcję, która w 2005 r. wynosi 19%.

Podatnik wyraża opinię, iż "ponieważ od 1 czerwca 2005 r. w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90 z dnia 23 maja 2005 r., poz. 756) został uchylony art. 90 ust. 7 mówiący o tym, iż do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji, dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1, a zatem wyliczając proporcję należy z mianownika wyłączyć kwotę dotacji co spowoduje, że licznik i mianownik będą sobie równe, tj. wskaźnik będzie wynosił 100%." Jednocześnie Podatnik informuje, że nadal będzie organizował imprezy nieodpłatne.

W złożonym piśmie Podatnik stwierdza: "chcąc stosować do końca grudnia 2005 r. wyliczony wskaźnik 19% i biorąc pod uwagę okres styczeń-maj 2005 r., gdzie sprzedaż opodatkowana w tym okresie wynosiła 443.512 zł, a dotacja podmiotowa 1.470.665 zł wskaźnik kształtowałby sie w wysokości 23%, ale mając na względzie wprowadzenie nowych przepisów od 1 czerwca 2005 r. nasz wskaźnik byłby 100% w związku z tym różnica wyniesie 77%".

Tut. organ podatkowy na przedmiotowy wniosek Strony wydał 3 postanowienia o numerach od ... do ... przy czym niniejsze postanowienie odnosi się do następującego pytania Podatnika:
- czy powinniśmy dokonać korekty podatku naliczonego w styczniu 2006 r. w odniesieniu do okresu czerwiec - grudzień 2005 r.

Stanowisko Podatnika:

Podatnik stwierdza, że "ponieważ wskaźnik będzie 100% w okresie od czerwca do grudnia 2005 r. przysługuje nam prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną i nie podlegającą takich jak: energia elektryczna, cieplna, telefony itp. gdzie nie jesteśmy w stanie określić wartości bezpośrednio związanych z tymi czynnościami niepodlegającymi. Korekta podatku naliczonego, która nastąpi w styczniu 2006 r. będzie jedynie odnosiła się do okresu styczeń-maj 2005 r."

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy: art. 90 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 11, art. 91 ust.1, ust. 3 w/cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, podmioty gospodarcze wykonujące czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zobowiązane są do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W art. 90 ust. 2 ustawy ustawodawca określił, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się - zgodnie z ust. 3 jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku, z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, Podatnik jest obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. W tym miejscu należy zauważyć, iż brzmienie tego przepisu obowiązuje od dnia 1 czerwca 2005 r.

Przepis art. 90 ust. 11 ustawy, stanowi, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia metody obliczania proporcji inne niż określona w ust. 3 oraz warunki ich stosowania, uwzględniając uwarunkowania obrotu gospodarczego oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej. Na dzień wydania niniejszego postanowienia nie zostały wydane przepisy wykonawcze na podstawie art. 90 ust. 11 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Z uwagi na fakt, iż zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku Podatnik oprócz czynności opodatkowanych wykonuje również przez cały 2005 r. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, Podatnik winien dokonać korekty podatku naliczonego za cały 2005 r.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko Podatnika zaprezentowane w złożonym wniosku z dnia 14 czerwca 2005 r. oraz w uzupełnieniu z dnia 5 sierpnia 2005 r., iż korekty podatku naliczonego należy dokonać wyłącznie w odniesieniu do okresu styczeń- maj 2005 r., należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja ta wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście