Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się z podatku VAT w zakresie, w jakim prowadzi działalność opodatkowaną. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca rozpoczął wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym. Wnioskodawca rozpoczął realizację inwestycji w ramach zawartej umowy o dofinansowanie na realizację projektu pn. objętego PROW na lata 2014-2020.
Do dnia składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca poniósł już na realizację projektu wydatek w wysokości zł brutto na opracowanie dokumentacji oświetlenia. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego od tej kwoty, z uwagi na w ocenie Wnioskodawcy brak możliwości odliczenia (wydatek nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, związany jest z realizacją zadań własnych Wnioskodawcy). Ustawa o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 wskazuje, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Plac rekreacyjny jest ogólnodostępny dla ludności i Wnioskodawca nie pobiera z tytułu korzystania z tego obiektu żadnych opłat. Plac ten jest wykorzystywany do czynności będących poza zakresem opodatkowania VAT, gdyż służy realizacji zadań, do których Gmina została powołana. W ramach projektu przewiduje się modernizację placu rekreacyjnego, w ramach której ponoszone będą, oprócz kwoty wskazanej powyżej, wydatki na:
- ogrodzenie i piłkochwyty;
- budowę linii kablowej, montaż słupów oświetleniowych, roboty zabrukowe;
- scenę estradową i balustrady ochronne.
Według wytycznych instytucji zarządzającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa dotyczących dofinansowania w ramach PROW na lata 2014-2020 wydatki poniesione w ramach projektu na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej wydatek związany z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji placu rekreacyjnego w (opracowanie dokumentacji oświetlenia) w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
- Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki, które Wnioskodawca będzie ponosił w związku z dalszą realizacją inwestycji polegającej na modernizacji placu rekreacyjnego w w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Nie przysługuje prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatek związany z realizacją modernizacji placu rekreacyjnego w (opracowanie dokumentacji oświetlenia);
- Nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki, które Wnioskodawca będzie ponosił w związku z dalszą realizacją inwestycji polegającej na modernizacji placu rekreacyjnego w .
Własne stanowisko ma zastosowanie zarówno do zaistniałego stanu faktycznego (pytanie 1) oraz do zdarzenia przyszłego (pytanie 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. We wskazanym ust. 2 określono, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).
W rezultacie Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT nie będzie działał jako podatnik VAT w przypadku, gdy będzie wykonywał swoje funkcje jako organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym Wnioskodawca, realizując swoje ustawowe funkcje, działa poza zakresem VAT, natomiast w pozostałym zakresie, jak również w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych może działać jako podatnik VAT, dokonując czynności opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania.
Wydatki na realizację modernizacji placu rekreacyjnego w nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną ani ze sprzedażą zwolnioną. Plac rekreacyjny jest ogólnodostępny dla ludności i Gmina nie pobiera z tytułu korzystania z tego obiektu żadnych opłat. Nie przewiduje się też w przyszłości odpłatnego udostępniania placu rekreacyjnego na podstawie umów cywilnoprawnych. Plac ten jest wykorzystywany do czynności będących poza zakresem opodatkowania VAT, gdyż służy realizacji zadań, do których Gmina została powołana. Ustawa o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 wskazuje, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nie jest więc w tym zakresie uznawana za podatnika (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie:
- Pytania 1 Gminie nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki dotyczą wyłącznie czynności poza zakresem VAT;
- Pytania 2 Gminie nie będzie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki dotyczą wyłącznie czynności poza zakresem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej