Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej sprzedaży gruntu postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Miasta R. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej sprzedaży gruntu.
Miasto R. w piśmie z dnia 22.07.2005 r. nr GR.72241-20/05 przedstawiło stan faktyczny:
Miasto jest właścicielem działki o powierzchni 0,0600 ha, położonej na terenie nieobjętym aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego miasta. Na podstawie ewidencji gruntów jest to użytek rolny - łąka klasy II. Obecnie działka jest wykorzystywana przez dzierżawcę w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Jest na niej usytuowany obiekt tymczasowy niertwale związany z gruntem. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania ww. działka stanowi rezerwę terenu pod projektowane ulice. Dla ww. działki nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, ale na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym działka spełnia warunki pozwalające na jej wydanie.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego Miasto R. wystąpiło z zapytaniem: czy sprzedaż opisanego w zapytaniu gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Wg zajętego przez jednostkę stanowiska sprzedaż gruntu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż działek niezabudowanych, ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi lub nie są przeznaczone pod zabudowę. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę, jak również nie są wskazane kryteria, jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu.
Wobec czego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) Przepis art. 4 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu oraz określenie sposobów zagospodarowania trenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Miasto R. nie posiada aktualnie obowiązującego - dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa działka - miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z którego wynika, że grunt, na którym usytuowana jest przedmiotowa działka stanowi rezerwę pod planowane ulice - jest wobec tego planowany pod zabudowę.
W art. 9 ust. 1 ww. ustawy zapisano, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy sporządzane jest w celu określenia polityki przestrzennej gminy. Z ust. 4 i 5 tego artykułu wynika, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Znajdujące się w niej wpisy są odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień jego wpisu.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 z dnia 17.05.1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.), informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych oraz stosunków właścicielskich. Art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, ze dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m. in. do planowania przestrzennego w zakresie danych faktycznych w niej zawartych.
Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. pkt 9, posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. O przeznaczeniu gruntu decyduje właściciel - Miasto, które uzewnętrznia zamiar przeznaczenia nieruchomości w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem transakcji będzie działka figurująca w ewidencji gruntów jako użytek rolny - łąka klasy II. Aktualnie działka jest wykorzystywana do działalności gospodarczej i zabudowana tymczasowym obiektem. Wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania działka stanowi rezerwę pod projektowane ulice (nie będzie wykorzystywana jako użytek rolny). Działka spełnia warunki na wydanie - na podstawie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego i tym samym spełnia kryterium gruntu przeznaczonego pod zabudowę.
W ocenie tut. organu podatkowego jest to teren przeznaczony pod zabudowę i jego dostawa podlega opodatkowaniu wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny spraw w odniesieniu do obowiązującego w dacie wpływu wniosku stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza: stanowisko jednostki w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotowej działki jest nieprawidłowe.