Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 30.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 01.06.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług wynagradzanego premiami pieniężnymi, wypłacanymi dystrybutorom towarów z tytułu przekroczenia określonego poziomu obrotu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących świadczenie usług, z tytułu których wypłacono te premie, wystawianych przez dystrybutorów, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik wypłaca dystrybutorom swoich towarów, na podstawie zawartych umów, premie pieniężne za dany okres rozliczeniowy, po osiągnięciu określonego poziomu obrotu. Są to nagrody pieniężne należne w związku z dokonaniem zakupu, wypłacane po spełnieniu ustalonych warunków.
Premia ma charakter obowiązkowy, tzn. wynika ze ściśle określonego w umowie stosunku zobowiązaniowego (warunku), którego spełnienie stanowi dla Podatnika podstawę do jej wypłaty.
Dystrybutorzy dokumentują przedmiotowe świadczenie fakturami VAT wystawianymi na Podatnika.
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy przedmiotowe premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji, czy Podatnik ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.
Zgodnie z ramowymi warunkami umów, dystrybutorzy zobowiązali się do określonych świadczeń na rzecz Podatnika (nie będących usługą ujętą w klasyfikacjach statystycznych). Za wykonanie tych świadczeń dystrybutorzy otrzymują wynagrodzenie w przypadku spełnienia określonych warunków. W przypadku premii pieniężnych od osiągniętego obrotu, świadczenie stanowi osiągnięcie określonego poziomu obrotów.
Zdaniem Podatnika, wobec otrzymywania przez dystrybutorów wynagrodzenia - premii pieniężnych - za te świadczenia, podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT. Premie pieniężne stanowią zatem wynagrodzenie za opodatkowane podatkiem VAT świadczenie usług. Podatnik ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez dystrybutorów.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :
Premia pieniężna to swoiste, ponadnormatywne wynagrodzenie za szczególne osiągnięcia, dokonania, wyniki. Może być ona wypłacona zarówno w ramach stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło, czy też w obrocie gospodarczym między kontrahentami.
Ustawa o VAT, w art. 5 ust. 1 określa, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają :
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ;
- eksport towarów ;
- import towarów ;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju ;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zakwalifikowanie czynności polegającej na dokonaniu odpowiedniego poziomu zakupów w zamian za wynagrodzenie jako dostawy towaru nie znajduje uzasadnienia w świetle art. 7 ustawy o VAT.
Wobec tego zakwalifikowanie w/wym. czynności jako podlegającej opodatkowaniu VAT wymaga odwołania się do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Powyższa definicja wskazuje, iż określeniem usług objęto znacznie więcej czynności niż przed 1 maja 2004 r. tj. pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11 poz. 50 ze zm.). Tak szeroki zakres pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że wypłaca on odbiorcom towarów (kontrahentom) premie pieniężne nie w związku z konkretnymi transakcjami, lecz w związku z przekroczeniem określonego w umowach poziomu obrotu.
Wobec powyższego należy przyjąć, że pomiędzy kupującym a sprzedającym powstaje świadczenie wzajemne polegające na tym, że w zamian za to, iż kupujący nabędzie określoną ilość towaru sprzedający wypłaci mu premię pieniężną.
Premia jest nagrodą, dodatkowym wynagrodzeniem o charakterze motywacyjnym, a w przedstawionym stanie faktycznym ma na celu zwiększenie efektywności kontrahenta i wpływa na wysokość obrotów sprzedającego.
Jeśli zatem premia pieniężna stanowi świadczenie pieniężne w zamian za wykonanie określonego innego świadczenia, polegającego w tym przypadku na działaniu (w odróżnieniu od zaniechania) - czyli dokonaniu odpowiedniej ilości zakupów, i jeżeli premia ta nie jest związana z konkretną transakcją, lecz ze wszystkimi lub co najmniej kilkoma transakcjami - wówczas podmiot przyznający premię (dostawca) jest bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania.
Z kolei nabywca jest podmiotem, który otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej za wykonane przez siebie świadczenie.
Stąd należy uznać, że następuje w tej sytuacji świadczenie usług przez kupującego na rzecz dostawcy, objęte podatkiem od towarów i usług. Natomiast opodatkowaniu nie podlega sama wypłata premii dokonana przez sprzedającego na rzecz kontrahenta. Opodatkowaniu podlegają bowiem tylko te czynności nabywcy (kupującego), które stanowią wypełnienie stosunku zobowiązaniowego łączącego obie strony umowy, polegającego na dążeniu do dokonania określonej ilości zakupów celem osiągnięcia korzyści finansowych.
Zatem w zaistniałym stanie faktycznym, jeżeli kontrahent Podatnika otrzymuje premię pieniężną za wykonane przez siebie świadczenie, to jest on zobowiązany do opodatkowania tej czynności oraz wystawienia faktury VAT, w myśl art. 106 ust. 1 ustawy, gdyż to on świadczy usługę podlegającą opodatkowaniu.
Natomiast dla Podatnika - podmiotu wypłacającego premię, czynność taka nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Jednocześnie tut. Organ zauważa, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych powyżej unormowań prawnych należy uznać, iż Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe usługi, świadczone przez nabywców (dystrybutorów) , w zakresie, w jakim m.in. przedmiotowe usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) oraz nie będą przedmiotem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT (oraz § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm. w stanach faktycznych do dnia 31.05.2005 r. włącznie).
Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatników do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.