POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) - Interpretacja - 1425/021/443/36/05/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2005, sygn. 1425/021/443/36/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 18.05.2005r. przez ............, dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 18.05.2005r. Pan ......... przedstawił następujący stan faktyczny:Podatnik otrzymał środki z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zakupił za nie materiały związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i odliczył w deklaracji VAT-7 podatek naliczony z tego tytułu. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał ryczałt. Pytanie dotyczy prawidłowości takiego postępowania.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast art. 88 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy: 1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, 2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług oraz świadczeniem usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku, 3. wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane, 4. podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych, 5. wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, 6. nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu, 7. nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu, 8. podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11. Jednocześnie, zgodnie z art. 109 ust. 3 w/w ustawy o VAT, z wyjątkiem podatników wykonujących czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, podatnicy są zobowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90 cyt. ustawy, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej. Reasumując, przysługuje Panu prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, o których mowa w przedmiotowym wniosku - w zakresie w jakim te materiały wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie wydatki na nabycie tych materiałów mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 88 ust. 3 ustawy VAT).

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że zaprezentowane przez Pana w zapytaniu stanowisko, jest prawidłowe. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylania. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu