Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. ... - Interpretacja - US-PP/443/50/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.07.2005, sygn. US-PP/443/50/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Gminy z dnia 05.07.2005r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 07.07.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy w zakresie realizacji inwestycji - dot. likwidacji barier architektonicznych w Przychodni Zdrowia, Wiejskim Ośrodku Zdrowia i Wiejskim Ośrodku Zdrowia w, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Gmina zwróciła się w dniu 07.07.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż realizuje inwestycję dotyczącą likwidacji barier architektonicznych w Przychodni Zdrowia, Wiejskim Ośrodku Zdrowia i Wiejskim Ośrodku Zdrowia. W wyniku inwestycji zamontowano podjazdy dla osób niepełnosprawnych w ośrodkach zdrowia oraz windę w przychodni zdrowia i wybudowano toalety w wyżej wymienionych ośrodkach zdrowia dla osób niepełnosprawnych korzystających z usług medycznych świadczonych przez te przychodnie zdrowia. Budynki Przychodni Zdrowia i Wiejskiego Ośrodka Zdrowia Gmina przekazała w użytkowanie nieodpłatnie Samodzielnemu Publicznemu Gminnemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług zdrowotnych, które zgodnie z art. 43 ust.1 pkt.1 cyt. ustawy z 11.03.2004 r. są przedmiotowo zwolnione z opodatkowania. Lokale zajęte na potrzeby Wiejskiego Ośrodka Zdrowia przekazano w użyczenie SPG ZOZ. Ponadto wnioskodawca oświadcza, że będąca inwestorem nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wynajmuje pomieszczeń do prowadzenia działalności w ośrodkach zdrowia i nie osiąga z tego tytułu dochodów. Również w przyszłości wyżej wymienione budynki i lokale wykorzystywane będą do realizacji zadań ochrony zdrowia mieszkańców. Biorą pod uwagę powyższe gmina wnosi o udzielenia odpowiedzi : Czy Gmina realizując inwestycję, która będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT ma możliwość odliczenia podatku zapłaconego wykonawcy robót budowlanych. Gmina przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 05.07.2005 r. - data wpływu do urzędu 07.07.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Gminę faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem, którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe skoro Gmina jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przedmiotowych inwestycji.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cyt. Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki; 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Sanoku