![](https://g.infor.pl/p/_files/37866000/prawo-vat-37865820.jpg)
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Budowa platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Budowa platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Budowa platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy (). Wniosek uzupełniono w dniu 19 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy przed tut. Organem.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 12 października 2017 r.) .
Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym (SPOZ) i realizuje głównie usługi medyczne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Większość realizowanych usług medycznych jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, opodatkowane podatkiem VAT są badania kierowców. Struktura sprzedaży w roku 2016 wyniosła 10% sprzedaż opodatkowana i 90% sprzedaż zwolniona. Wnioskodawca dokonuje częściowego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do towarów i usług, których nie można jednoznacznie przypisać do wykonywania czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku VAT.
Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pn. Budowa Platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy (). W ramach tego projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące informatyzacji usług medycznych zwolnionych od podatku VAT, świadczonych w ramach kontraktów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej i rehabilitacji leczniczej. Realizowany projekt nie będzie związany z innymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę, w tym również z badaniami kierowców.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 października 2017 r.).
Czy w ramach planowanego do realizacji projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących ww. inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu z dnia 12 października 2017 r.), planowany do realizacji projekt pn. Budowa Platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy (), będzie służył realizacji usług medycznych zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Projekt ten nie będzie wykorzystany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Dlatego też Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących ww. Inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym (SPOZ) i realizuje głównie usługi medyczne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Większość realizowanych usług medycznych jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, opodatkowane podatkiem VAT są badania kierowców. Struktura sprzedaży w roku 2016 wyniosła 10 % sprzedaż opodatkowana i 90 % sprzedaż zwolniona. Wnioskodawca dokonuje częściowego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do towarów i usług, których nie można jednoznacznie przypisać do wykonywania czynności opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku VAT.
Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pn. Budowa Platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy (). W ramach tego projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące informatyzacji usług medycznych zwolnionych od podatku VAT, świadczonych w ramach kontraktów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej i rehabilitacji leczniczej. Realizowany projekt nie będzie związany z innymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę, w tym również z badaniami kierowców.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy Zainteresowany przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Budowa Platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy (.).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż jak wynika z opisu sprawy towary i usługi, które Wnioskodawca będzie nabywał w ramach realizacji opisanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (opodatkowane podatkiem VAT są badania kierowców, które nie będą związane z realizacją projektu). W ramach tego projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące informatyzacji usług medycznych zwolnionych od podatku VAT. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, w ramach planowanego do realizacji projektu pn. Budowa Platformy 6 usług publicznych dla Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy () Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem w analizowanej sprawie stanowisko Wnioskodawca należy uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającej z treści wniosku informacji, że w ramach tego projektu zakupiony będzie sprzęt komputerowy i oprogramowanie służące informatyzacji usług medycznych zwolnionych od podatku VAT, świadczonych w ramach kontraktów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej i rehabilitacji leczniczej oraz informacji, że Projekt ten nie będzie wykorzystany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie związany z innymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę w tym również z badaniami kierowców. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej