Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisa... - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.719.2017.1.JP

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 23.11.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.719.2017.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu dotyczącego lokali mieszkalnych w budynkach Spółdzielni, które stanowi usługę związaną wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: xx - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przed zakończeniem okresu trwałości projektu pt. xxx Spółdzielnia jest zobowiązana ponownie przedłożyć pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego jak niżej. Poprzednia interpretacja w poniższej sprawie była wydana 26 listopada 2014 r. , przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Spółdzielnia jest płatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną związaną z eksploatacją oraz utrzymaniem nieruchomości, w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną jak np. najem stanowisk garażowych należących do spółdzielni. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług opłaty są zwolnione z podatku VAT na podstawie wymienionego art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwolnieniom podlegają opłaty od lokali mieszkalnych m.in.: eksploatacja i utrzymanie lokali, eksploatacja i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych. W związku z powyższym koszty dotyczące lokali mieszkalnych są ewidencjonowane w wartościach brutto zgodnie z art. 86, ponieważ są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia obecnie realizuje projekt o dofinansowanie pod nazwą xxx w ramach Osi Priorytetowej 4 Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.1 Humanizacja blokowisk, poddziałanie 4.1.1 xx. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Dotyczy to w Spółdzielni 3-ech budynków przy ulicy M ..., M ..., M ... w O. W wymienionych budynkach znajdują się tylko lokale mieszkalne.

Celem projektu jest poprawa warunków technicznych budynków mieszkalnych. Zakres prac wykonanych na ww. budynkach obejmuje:

  • remont dachu z wymianą pokrycia z eternitów na blachodachówkę,
  • remont kominów ponad dachem,
  • docieplenie wykuszy (kukułek) w dachu,
  • wymiana drzwi wewnętrznych w wiatrołapach.

Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem środkami Unii Europejskiej zaliczono planowane nakłady brutto dotyczące budynków mieszkalnych. Instytucja Zarządzająca zgodnie z podpisaną umową żąda, w przypadku gdy VAT jest kosztem kwalifikowanym, przedłożenia interpretacji indywidualnej, iż Spółdzielnia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonywanych usług w budynkach mieszkalnych objętych projektem. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółdzielnię, co jest niezbędne do rozliczenia przedmiotowego projektu. Część nakładów, które nie są finansowane z dotacji unijnych, stanowi 50% wydatków kwalifikowanych i zostaną one rozliczone z funduszu remontowego celowego nieruchomości mieszkalnych. Opłaty związane z eksploatacją na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych obejmują również obligatoryjnie tworzony na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielnia mieszkaniowych fundusz na remonty. Spółdzielnia realizuje więc w ramach funduszu remontów, remont dachów jak wyżej. Realizowany projekt dotyczy budynków mieszkalnych, co nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu dotyczącego lokali mieszkalnych w budynkach Spółdzielni, które stanowi usługę związaną wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane w związku z remontem dachu w budynkach mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług, tj. czynnościami, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Na podstawie art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług Spółdzielnia nie ma prawa do odliczenia podatku. Koszt podatku VAT zawsze stanowi wydatek kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odzyskania. Podsumowując, w związku z powyższym, realizując wspomniany projekt Spółdzielnia nie ma prawa obniżania podatku należnego o podatek naliczony ani otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT w zakresie kosztów dotyczących lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powołanych przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca wykonuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej