Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu p... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.598.2017.1.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.598.2017.1.SR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z 30 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracje VAT, figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Gmina będzie realizować projekt z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja projektu pn. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach zadania ponoszone będą koszty związane z robotami w zakresie budowy sieci wodociągowej w miejscowości , , w ramach których zostaną wykonane roboty ziemne, montażowe, hydranty, oraz włączenie do istniejącej sieci, budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w , w ramach której wykonana zostanie sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowości , , i , w ramach których zostaną wykonane przydomowe oczyszczalnie, budowa przyłączy do oczyszczalni.

Celem zadania jest:

Rozwój sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy poprzez budowę sieci wodociągowej o długości 3.998 km, sieci kanalizacyjnej o długości 0,749 km, budowę 106 przydomowych oczyszczalni ścieków, co przyczyni się do poprawy warunków życia i rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich jak i do ochrony środowiska.

Gmina złożyła wniosek o dotacje ze środków PROW w kwocie netto, wskazując, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Ponadto Gmina wyjaśnia iż:

Gmina po zrealizowaniu zadania zamierza wykorzystać sieć wodociągową, kanalizacyjną i przydomowe oczyszczalnie ścieków do celów działalności gospodarczej. Gmina dopiero zamierza realizować projekt. Zakupy związane z realizacją tego wniosku będą dokumentowane fakturami VAT, a Gmina będzie figurować jako nabywca. Przedmiotowe sieci będą wykorzystane przez Gminę do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług sprzedaż wody i ścieków.

Usługi w tym zakresie będzie świadczył Samorządowy Zakład Budżetowy Gminy Zakład Usług Komunalnych. Gmina przekaże sieć Zakładowi Usług Komunalnych nieodpłatnie. Wybudowane sieci wodociągowe, kanalizacyjne będą wykorzystywane przez Gminę do dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków z budynków mieszkańców miejscowości na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz budynków mienia Gminy, w których mieszczą się Szkoła podstawowa w oraz prowadzonych przez Stowarzyszenia. Na potwierdzenie tych czynności zostaną wystawione faktury VAT.

Efekty projektu Stowarzyszenia w budynkach Gminy będą wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenia działające w tych budynkach wykonują czynności związane z prowadzeniem oświaty prowadzenie publicznych szkół podstawowych. W przypadku gdy efekty projektu będą wykorzystywane do działalności gospodarczej i innej istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina uznała podatek VAT za niekwalifikowany, gdyż jest czynnym podatnikiem podatku VAT i ma możliwość odzyskania podatku. Wykonanie przydomowych oczyszczalni i budowa przyłączy będą realizowane na podstawie zawartej umowy między właścicielem a Gminą. Przedmiotem umowy jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, Gmina zobowiązuje się do wykonania przydomowej oczyszczalni ścieków jako inwestor, właściciel budynku zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępnienia terenu, oraz umożliwienia robót sprzętem mechanicznym, możliwość kontroli odpowiednim organom, wyraża zgodę na wykonanie indywidualnej oczyszczalni przydomowej, zachowanie celu operacji przez minimum 5 lat, po wybudowaniu oczyszczalnia będzie własnością inwestora a inwestor użyczy ją właścicielowi na okres 5 lat.

W ww. umowie znajdują się zapisy odnośnie odpłatności. Warunkiem uczestnictwa w budowie jest dokonanie wpłaty i tylko u tych osób zostanie ona wykonana. Bez dofinansowania Gmina na dzień dzisiejszy nie realizowałaby tak dużego zadania. W cenie świadczonych usług zawarte są wszelkie koszty związane z ich wykonaniem, a wkład mieszkańców nie byłby wyższy nawet przy braku dofinansowania. Towary i usługi, które będą zakupione w ramach zadania oraz efekty powstałe w wyniku realizacji tego zadania będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług za odpłatnością tj. czynności opodatkowanych dostawy wody i odprowadzania ścieków dla mieszkańców, jak również do i od budynków gminnych w miejscowości i , w których prowadzą swoją działalność Stowarzyszenia. Stowarzyszenia wykonują działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu publicznych szkół podstawowych, jednak same w sobie nie są jednostkami organizacyjnymi Gminy, posiadają umowy użyczenia bądź dzierżawy budynków gminnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
  2. w przypadku importu towarów kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11; ().

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie () kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionych okoliczności dotyczących sprawy wynika, że Gmina będzie realizować projekt z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja projektu pn. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach zadania ponoszone będą koszty związane z robotami w zakresie budowy sieci wodociągowej w miejscowości , , w ramach których zostaną wykonane roboty ziemne, montażowe, hydranty, oraz włączenie do istniejącej sieci, budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w , w ramach której wykonana zostanie sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowości , , i , w ramach których zostaną wykonane przydomowe oczyszczalnie, budowa przyłączy do oczyszczalni.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej .

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy cywilnoprawnej, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków i przekazania ich do użytkowania właścicielowi), a właścicielami nieruchomości, którzy zobowiązani są do dokonania wpłaty z tytułu uczestnictwa w budowie. Nie można bowiem uznać, że wpłaty wnoszone przez właścicieli nieruchomości deklarujących uczestnictwo w realizowanej inwestycji pozostają w oderwaniu od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Zatem należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, która ma zostać wykonana przez Wnioskodawcę.

W analizowanej sprawie Gmina wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a dokonywane przez właścicieli wpłaty z tytułu uczestnictwa w realizowanej inwestycji dotyczyć będą świadczenia usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z właścicielami umów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla odpłatnych usług świadczonych na rzecz właścicieli związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Gmina będzie za pomocą sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych budowanych we wskazanych miejscowościach dokonywać dostawy wody oraz odprowadzania ścieków z budynków mieszkańców miejscowości na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz budynków mienia gminy, w których mieszczą się Szkoła Podstawowa w oraz prowadzonych przez Stowarzyszenia. Stowarzyszenia nie są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Na potwierdzenie tych czynności zostaną wystawione faktury VAT.

W świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT stwierdzić należy, że świadczenie usług dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców oraz stowarzyszeń będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), zatem dla tych czynności Gmina również występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, a efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących roboty związane z realizacją projektu pt. Porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej , o ile faktury te będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej