Temat interpretacji
Stawka podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu 1 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Wniosek został uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2016 r. o brakującą opłatę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług hotelowych, restauracyjnych, konferencyjnych, na terenie znajduje się również obiekt sportowy w ramach którego klienci mogą korzystać z basenu, siłowni, squasha, sauny, kręgielni, stołów bilardowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Usługi będące przedmiotem zapytania, zostały opisane w punkcie 1 i 2:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0;
- (...).
Wnioskodawca na usługi wymienione w punkcie l (...) o PKWiU 93.11.10.0 (...) zamierza stosować obniżoną stawkę podatku VAT (8%).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy usługi będące przedmiotem zapytania, prawidłowo będą opodatkowane obniżoną stawką 8% podatku VAT na mocy art. 41 ust. 2, zgodnie z art. 146a pkt 2, w związku z poz. 179, 185 (...) załącznika nr 3 do ustawy?
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi będące przedmiotem zapytania, opisane w punkcie 1 (...) są opodatkowane stawką 8% podatku VAT na mocy art. 41 ust. 2, zgodnie z art. 146a pkt 2, w związku z poz. 179, 185 (...) załącznika nr 3 do ustawy.
Na mocy art. 41 ust. 2 zgodnie z art. l46a pkt 2, w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy usługi związane z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych PKWiU 93.11.10.0 winny być opodatkowane stawką 8%, ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na podstawie art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem sprzedawanych towarów czy usług.
Ponieważ stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika z tego, że to właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług hotelowych, restauracyjnych, konferencyjnych. Na jej terenie znajduje się również obiekt sportowy w ramach którego klienci mogą korzystać z basenu, siłowni, squasha, sauny, kręgielni, stołów bilardowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem niniejszej sprawy są świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych. Wnioskodawca wskazał, że usługi te są sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku dla ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.
Podstawowa stawka podatku na mocy art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały m.in.:
- poz. 179 usługi związane z działalnością obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0;
-
poz. 182 usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu
(bez względu na symbol PKWiU):
- na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
- do obiektów kulturalnych;
- poz. 183 usługi związane z rozrywką i rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne (bez względu na symbol PKWiU);
- poz. 184 usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU);
- poz. 185 wstęp na imprezy sportowe (bez względu na symbol PKWiU).
Pod poz. 179 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, tj. Usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
W objaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).
Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.
Poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.
Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych będą korzystały z obniżonej stawki podatku w wysokości 8%.
W tym miejscu należy wskazać, że pod poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy wymieniony został Wstęp na imprezy sportowe bez względu na PKWiU.
Ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% wstęp na imprezy sportowe, nie określił jednak ani form ani kategorii wstępu, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś.
Pod pojęciem wstępu należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to opłata startowa, jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej możliwość tańczenia, na imprezę sportową możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.
Przepisy ustawy i rozporządzeń wykonawczych nie definiują również pojęcia impreza sportowa. Zgodnie z definicją językową pojęcie impreza oznacza, m.in. koncert, zawody sportowe itp. organizowane w celach rozrywkowych (www.sjp.pwn.pl).
Wstęp na imprezy sportowe dotyczyć będzie zatem takich wydarzeń jak np. mecze, turnieje, wyścigi czy zawody sportowe.
Tym samym w odniesieniu do usług będących przedmiotem wniosku nie będzie miała zastosowania poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy, w której wskazano Wstęp na imprezy sportowe bez względu na PKWiU.
W ocenie tut. Organu, świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz firm i klientów indywidualnych nie będą miały charakteru imprez sportowych, o których mowa w poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy. Korzystanie z basenu w celach rekreacyjnych, z salki treningowej, kortów do squasha, kręgielni czy stołów bilardowych, nie będzie związane z uczestnictwem w wydarzeniach sportowych.
Podsumowując, wymienione wyżej usługi o symbolu PKWiU 93.11.10.0, będą opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, w zakresie wstępu: korzystanie z basenu także w celach rekreacyjnych firmom oraz klientom indywidualnym niezwiązanym z działalnością sportową, korzystanie z salki treningowej, kortów do squasha, korzystanie z kręgielni, stołów bilardowych sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla pozostałych usług związanych z rekreacją, w zakresie wstępu: korzystanie z sauny, siłowni (korzystanie z sali ćwiczeń oraz urządzeń siłowych, aerobiku) sklasyfikowanych w PKWiU 96.04.10.0 został rozstrzygnięty w odrębnym piśmie z dnia 13 września 2016 r. nr ILPP1-3/4512-1-7/16-5/KM.
Podkreślić należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu