Czy Gmina może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z przebudową i rozbudową ujęcia wody wraz z budową nowych bu... - Interpretacja - ITPP1/4512-216/15/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2015, sygn. ITPP1/4512-216/15/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Gmina może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z przebudową i rozbudową ujęcia wody wraz z budową nowych budynków SUW i zewnętrznej infrastruktury technicznej w miejscowościach: które będą wydzierżawione do Spółka z o. o. - z uwagi na przepis art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina.będzie inwestorem w zakresie przebudowy ujęcia wody wraz z budową nowych budynków SUW (stacja uzdatniania wody) i zewnętrznej infrastruktury technicznej w następujących miejscowościach:. Zakres tej inwestycji będzie obejmował między innymi:

  • dokumentację projektową,
  • roboty budowlane (przy przebudowie i rozbudowie budynków SUW),
  • chemiczną regenerację studni,
  • remont studni głębinowych,
  • roboty technologiczne i konstrukcyjne przy zbiornikach retencyjnych,
  • roboty związane z wykonaniem sieci wodociągowych i przyłączenie wody z budynku SUW do granicy działki,
  • roboty elektryczne,
  • zagospodarowanie terenu.

W budynkach SUW będą urządzenia do uzdatniania wody. Na wyżej wymienioną inwestycję będą wystawione faktury VAT na Gminę. Powyższe wydatki będą zwiększały wartość środków trwałych (które będą własnością Gminy). Obiekty związane z wyżej wymienioną inwestycją będą wydzierżawione od Gminy do Zakładu Gospodarki Komunalnej w. Spółka z o.o. (na podstawie umowy cywilnoprawnej).

W związku z powyższym opisem zadano pytanie:

Czy Gmina może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z przebudową i rozbudową ujęcia wody wraz z budową nowych budynków SUW i zewnętrznej infrastruktury technicznej w miejscowościach: które będą wydzierżawione do Spółka z o. o. - z uwagi na przepis art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z dokumentacją techniczną, przebudową i rozbudową ujęcia wody wraz z budową nowych budynków SUW i zewnętrznej infrastruktury technicznej w miejscowościach:, bowiem będą one służyły działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT czynnemu realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku obiekty objęte opisaną Inwestycją wykorzystywane będą przez Gminę do czynności opodatkowanych (umowa dzierżawy), to Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją, na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy