Zwolnienie od podatku dostawy gruntów w formie zamiany oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/4512-162/15-2/PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2015, sygn. ITPP2/4512-162/15-2/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku dostawy gruntów w formie zamiany oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2015 r. (data wpływu 13 lutego 2015 r.), uzupełnionym w dniu 30 kwietnia 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntów w formie zamiany oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia gruntów w formie zamiany oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem niezabudowanych nieruchomości gruntowych, oznaczonych zgodnie z ewidencją gruntów jako użytek dr, użytkowane jako drogi. Przedmiotowe działki gruntu nie są objęte aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie są objęte ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. W aktualnych operatach szacunkowych sporządzonych przez rzeczoznawcę majątkowego przedmiotowe nieruchomości są opisane jako:

  • Działka x w obrębie D.. Działka stanowi dukt leśny, słabo utrzymany. Jest to część drogi łączącej miejscowość D. i S.. Teren nierówny, w sąsiedztwie las. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie S. Działka stanowi dukt leśny, słabo utrzymany. Jest to część drogi łączącej miejscowość D. i S. Teren nierówny, w sąsiedztwie las. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie S. Działka stanowi dukt leśny, słabo utrzymany. Jest to część drogi łączącej miejscowość D. i S. Teren nierówny, w sąsiedztwie las. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie L. Działka stanowi dukt leśny, średnio utrzymany. Jest to część drogi łączącej miejscowości K. i M. Teren lekko pofałdowany, w sąsiedztwie las. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie L. Działka stanowi dukt leśny, średnio utrzymany. Jest to część drogi łączącej miejscowości K. i M. Teren lekko pofałdowany, w sąsiedztwie las. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie K. Działka stanowi drogę polną, średnio utrzymaną. Jest to część drogi łączącej miejscowość K. i M. Teren lekko pofałdowany, w sąsiedztwie tereny rolne i leśne. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie Z. Działka stanowi dukt leśny, średnio utrzymany. Jest to droga leśna. Teren lekko pofałdowany, w sąsiedztwie las i tereny rolne. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie N. Działka o powierzchni 4.300 m2 stanowi drogę dojazdową do zabudowy siedliskowej na skraju wsi N. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie las i zabudowa siedliskowa. Droga średnio utrzymana. Uzbrojenie: energia elektryczna.
  • Działka x w obrębie N. Działka o powierzchni 1.000 m2 stanowi drogę dojazdową do zabudowy siedliskowej na skraju wsi N. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie las i zabudowa siedliskowa. Droga średnio utrzymana. Uzbrojenie: energia elektryczna.
  • Działka x w obrębie K. Działka o pow. 5.800 m2 stanowi dukt leśny, średnio utrzymany. Jest to część drogi dojazdowej do wsi B. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie las. Droga średnio utrzymana.
  • Działka x w obrębie K. Działka o pow. 2.300 m2 stanowi drogę leśno-rolną, średnio utrzymaną. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie las i tereny rolne. Droga średnio utrzymana.
  • Działka x w obrębie D. Działka o pow. 2.900 m2 stanowi dukt leśny, średnio utrzymany. Jest to część drogi dojazdowej do wsi B. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie las. Droga średnio utrzymana.

Gmina planuje dokonać zamiany ww. nieruchomości na grunty stanowiące obecnie własność Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Nadleśnictwo D. Działki stanowiące własność Skarbu Państwa w zarządzie P. również stanowią funkcję dróg - niezabudowanych nieruchomości gruntowych, oznaczonych zgodnie z ewidencją gruntów jako użytek dr. Przedmiotowe działki gruntu, będące w zarządzie Nadleśnictwa, również nie są objęte aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie są objęte ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. W operacie szacunkowym z dnia 3 listopada 2014 r. sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego przedmiotowe nieruchomości są opisane jako:

  • Działka x w obrębie D. Działka stanowi drogę osiedlową dojazdową do zabudowy szeregowej mieszkalnej i budynków gospodarczych w części północnej miejscowości D., stan drogi średni, droga nieutwardzona. Teren w miarę piaski, w sąsiedztwie zabudowa mieszkalna i gospodarcza oraz tereny rolne. W sąsiedztwie sieci uzbrojenia w energię elektryczną, wodę i kanalizację.
  • Działka x w obrębie D. Działka stanowi drogę osiedlową dojazdową do zabudowy szeregowej mieszkalnej i budynków gospodarczych w części północnej miejscowości D., stan dojazdu średni, droga nieutwardzona. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie zabudowa mieszkalna i gospodarcza oraz tereny rolne. W sąsiedztwie sieci uzbrojenia w energię elektryczną, wodę i kanalizację.
  • Działka x w obrębie D. Działka stanowi drogę osiedlową dojazdową do zabudowy szeregowej mieszkalnej i budynków gospodarczych w części północnej miejscowości D., stan dojazdu średni, droga nieutwardzona. Teren w miarę płaski, w sąsiedztwie zabudowa mieszkalna i gospodarcza oraz tereny rolne. W sąsiedztwie sieci uzbrojenia w energię elektryczną, wodę i kanalizację.
  • Działka x w obrębie N. Działka stanowi drogę dojazdową do zabudowy mieszkalnej i zagrodowej w części południowowschodniej miejscowości N., stan dróg średni, droga nieutwardzona. Teren lekko pagórkowaty, w sąsiedztwie zabudowa mieszkalna i siedliskowa oraz tereny rolne. W sąsiedztwie sieci uzbrojenia w energię elektryczną, wodę.
  • Działka x w obrębie O. Działka stanowi drogę dojazdową do zabudowy mieszkalnej i zagrodowej oraz do terenów rolnych w miejscowości O., droga średnio utrzymana, nieutwardzona. Teren pagórkowaty. Połowa drogi biegnie przez tereny zabudowane, a połowa przez tereny rolne. W sąsiedztwie uzbrojenie w energię elektryczną i wodę.
  • Działka x w obrębie M. Działka stanowi drogę dojazdową do terenów rolnych poza zwartą zabudową wsi M., droga średnio utrzymana, nieutwardzona. Teren pochyły, nierówny, w sąsiedztwie tereny rolne. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie M. Działka stanowi drogę dojazdową do terenów rolnych poza zwartą zabudową wsi M., droga średnio utrzymana, nieutwardzona. Teren pochyły, w sąsiedztwie tereny rolne. Brak uzbrojenia.
  • Działka x w obrębie B. Działka stanowi drogę dojazdową do cmentarza komunalnego na skraju miejscowości B., droga dobrze utrzymana, nieutwardzona. Teren lekko pochyły, w sąsiedztwie cmentarz, zabudowa mieszkalna, las. W sąsiedztwie uzbrojenie w energię elektryczną.

W związku z planowanym zamiarem zamiany przedmiotowych nieruchomości pomiędzy Gminą, a Nadleśnictwem, Gmina planuje wystawić w dniu zawarcia aktu notarialnego fakturę VAT, w której wykaże wartość przekazywanych (zbywanych) na rzecz Nadleśnictwa nieruchomości. Całą wartość sprzedaży swoich dróg Gmina planuje opodatkować jako sprzedaż zwolnioną od VAT. Gmina wskaże w fakturze, jako podstawę zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.).

Gmina uważa, ze również Nadleśnictwo w dniu aktu notarialnego wystawi na rzecz Gminy B. fakturę, w której wykaże wartość zbywanych na rzecz Gminy nieruchomości dróg, jako sprzedaż zwolnioną, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Czy Gmina B. właściwie planuje potraktować dostawę dróg na rzecz Nadleśnictwa jako sprzedaż zwolnioną od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
  • Czy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawę działek, stanowiących funkcję dróg, należy potraktować w całości jako sprzedaż zwolnioną i tak wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstanie obowiązek podatkowy. Przedmiotowe drogi (oznaczone numerami geodezyjnymi: dz. x - obręb D. dz. x - obręb S.; dz. x - obręb S.; dz. x i x - obręb L.; działka x - obręb K.; działka x - obręb Z.; działki x i x - obręb N.; działki x i x - obręb K.; działka x obręb D.) stanowią bowiem niezabudowane nieruchomości gruntowe.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Pod pojęciem tereny budowlane, w myśl cytowanej ustawy (art. 2 pkt 33), rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z tym, że ww. nieruchomości gruntowe stanowiące własność Gminy nie są objęte aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie są objęte ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego nie możemy ich zaliczyć do kategorii terenów budowlanych. Zatem stanowią one tereny inne niż tereny budowlane. W związku z tym dostawa ww. dróg stanowiących własność Gminy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9, w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina uważa również, że nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów usług w związku z nabyciem dróg (w ramach omawianej zamiany dróg) będących w zarządzie Nadleśnictwa w chwili obecnej, gdyż Nadleśnictwo również wykaże w wystawionej fakturze w dniu aktu notarialnego wartość zbywanych na rzecz Gminy dróg jako sprzedaż zwolnioną w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Pojęcie terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 cyt. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powołanych regulacji wynika, że opodatkowane podatkiem są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane, a także niezabudowane stanowiące tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, niestanowiących terenów budowlanych w rozumieniu tego przepisu, są zwolnione od podatku (dotyczy to m. in. gruntów leśnych, rolnych, itp.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że zbycie gruntów przez Gminę, o których mowa we wniosku, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile tak jak na dzień złożenia wniosku nie będą stanowiły terenów budowlanych.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku Gmina otrzyma fakturę z wykazaną sprzedażą zwolnioną od podatku, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że grunty mające być przedmiotem dostawy są terenami niezabudowanymi, a faktura wystawiona przez Nadleśnictwo będzie dokumentować czynność zwolnioną od podatku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo informuje się, że w kwestii zwolnienia od podatku dostawy gruntów przez Nadleśnictwo wydano postanowienie nr ITPP2/4512-162/15-3/PS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy