Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-406/15/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2015, sygn. ITPP2/4512-406/15/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2015 r. (data wpływu 13 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego zakupów towarów i usług finansowanych ze środków EFR na podstawie umowy nr .- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego zakupów towarów i usług finansowanych ze środków EFR na podstawie umowy nr ..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju nr . z dnia 24 października 2011 r. zawartej z Samorządem Województwa, Lokalna Grupa Działania uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady WE 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (art. 71) kosztem kwalifikowanym w zakresie działania wynikającego z zawartej umowy może być także podatek VAT pod warunkiem braku możliwości jego odzyskania przez beneficjenta.

Stosownie do wskazanej wyżej umowy, na beneficjencie (LGD) spoczywa obowiązek corocznego uzyskania interpretacji do uprawnionego organu w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. W ramach umowy zawartej z Samorządem Województwa zaplanowane zostały 2 obszary wsparcia finansowanego: bieżące funkcjonowanie LGD oraz obszar aktywizujący i szkoleniowy kierowany do społeczności lokalnej. Wszelkie działania realizowane w oparciu o ww. umowę realizowane będą na zasadzie non profit. Od uczestników działań nie będą pobierane jakiekolwiek należności, cała działalność finansowana będzie ze środków unijnych z wykluczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej lub odpłatnej działalności, z której dochody mogłyby być przeznaczone na cele statutowe. LGD nie prowadziło i nie prowadzi takiej działalności. Również gadżety promocyjne i publikacje, będą rozprowadzane bez pobierania z tego tytułu jakichkolwiek opłat od odbiorców produktów.

Zestawienie rzeczowe kosztów LGD:

  1. bieżące funkcjonowanie:
    1. wynagrodzenia pracowników biura 3 etaty - umowy o pracę,
  2. obszar aktywizujący i szkoleniowy:
    1. badania nad Obszarem Objętym LSR - koszty badania obszaru LGD w celu stworzenia nowej strategii, informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR,
    2. informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR w mediach lokalnych,
    3. koszty zamieszczania ogłoszeń w prasie oraz ulotki informacyjnej,
    4. przewodnik o zabytkach z obszaru LGD - koszt zakupu przewodnika, koszt rozbudowy strony www. o komponenty graficzne,
    5. konferencja podsumowująca wdrażanie LSR na lata 2007-2013 - koszty konferencji obejmują: wynagrodzenie wykładowcy, wynajęcie sali, usługę cateringową, zakup plakatów i zaproszeń, koszt druku książki kucharskiej.
    6. szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR - koszty obejmują: wynagrodzenie wykładowcy oraz wyżywienie.
    7. wydarzenia o charakterze promocyjnym: koszt zakupu gadżetów (długopisy, pendrivy, kubki, torby papierowe, opaska odblaskowa, teczka kartonowa, koszulka, czarno srebrny przybornik na biurko, magnes na lodówkę, jojo świecące) oznakowanych wg księgi wizualizacji PROW.
    8. konferencja naukowa - koszt konferencji obejmuje: wynagrodzenie prowadzącego konferencję i wykładowcy, wynagrodzenie wykładowcy, druk plakatów,
    9. szkolenia Lokalnych Liderów:
    10. pakiet działań konsultacyjnych i szkoleniowych - pakiet obejmuje: koszty wynajmu pomieszczenia na konsultacje, koszty wynajmu sali szkoleniowej na szkolenia z pisania projektów, koszt wynagrodzenia wykładowcy, koszt zakupu materiałów szkoleniowych, koszt usług pocztowych, koszt wyżywienia uczestników konsultacji i szkoleń, koszty delegacji, koszty usług telekomunikacyjnych, koszt zakupu tonerów.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy w sytuacji prawnej Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odzyskania podatku VAT od towarów i usług poniesionego w toku realizacji umowy zawartej z Samorządem Województwa nr umowy z dnia 24.10.2011?

    Zdaniem Wnioskodawcy, działającego w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U z 2001 nr 79 poz. 855 z późn. zm.), na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju nr . z dnia 24 października 2011 r. zawartej z Samorządem Województwa, uzyskał wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stosownie do zawartej umowy oraz art. 71 rozporządzenia Rady WE 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (Dz. U. EU L 277 z późn. zm.), podatek VAT może zastać uznany za koszt kwalifikowany w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać kosztu podatku w trybie przepisów szczególnych prawa krajowego. LGD stoi na stanowisku, że w sytuacji prawnej (obecnej strukturze prawnego działania) nie może odzyskać podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją zadań, na dofinansowanie których otrzymała środki od Samorządu Województwa. Zgodnie z wpisem do KRS Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej. Nie prowadzi także działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrach podatników VAT, jak również w rejestrach podmiotów gospodarczych. Lokalna Grupa Działania corocznie występuje o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT (stosowne interpretacje wydane zostały przez uprawniony organ w latach 2010, 2011, 2012, 2013 oraz 2014). Sytuacja prawna Stowarzyszenia nie uległa zmianie - nadal działa jako Stowarzyszenie non profit, nie prowadzi odpłatnej działalności i działalności gospodarczej i w związku z tym brak jest prawnych możliwości odzyskania podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług i tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

    Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

    Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

    Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w związku z opisaną umową, ponieważ jak wynika z wniosku nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (Stowarzyszenie nie prowadzi działalności odpłatnej). Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy