Sprzedaż licytacyjna budynku mieszkalnego i gospodarczego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. - Interpretacja - ITPP2/443-1701/14/EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.03.2015, sygn. ITPP2/443-1701/14/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Sprzedaż licytacyjna budynku mieszkalnego i gospodarczego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2014 r. (data wpływu 15 grudnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym (Km ) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym (Km ).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W toku postępowania egzekucyjnego Km , jako komornik sądowy, pismem z dnia 24 września 2014 r., dokonał Pan zajęcia nieruchomości położonej w miejscowości M., Gmina M., dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej dłużników Pana S. K. oraz Pani M. K., zamieszkałych w miejscowości J. nr ... . Nieruchomość jest zabudowana wzniesionym w 2012 r. budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym wolno stojącym oraz wolno stojącym budynkiem gospodarczym. Budynek mieszkalny to budynek parterowy, niepodpiwniczony z poddaszem użytkowym, wzniesiony w technologii tradycyjnej. Ściany są murowane a strop nad parterem masywny. Schody na poddasze drewniane. Konstrukcja dachowa drewniana, dach czterospadowy ocieplony z pokryciem z dachówką. Stolarka okienna wykonana jest z PCV a stolarka drzwiowa wewnętrzna według indywidualnego projektu. Wrota do garażu segmentowe. Na podłogach położone są panele podłogowe oraz płytki ceramiczne nowego typu. Łazienki wyłożone są płytkami. Ogrzewanie centralne na paliwo stałe, na parterze ogrzewanie podłogowe. Elewacja budynku ocieplona bez wyprawy zewnętrznej. Budynek mieszkalny niezamieszkany, ogrzewany sporadycznie. Powierzchnia zabudowy 133 m2, powierzchnia użytkowa 144,40 m2. Budynek gospodarczy parterowy z poddaszem, murowany z dachem dwuspadowym pokrytym blachodachówką. Budynek w stanie surowym zamkniętym bez wrót docelowych. Powierzchnia zabudowy 77 m2, powierzchnia użytkowa 60 m2. Na działce znajdują się utwardzony podjazd do garażu oraz dojście do domu i zjazd z budynku gospodarczego. Ogrodzenia brak, a zieleń częściowo urządzona. W toku czynności egzekucyjnych ustalono, zgodnie z odpowiedzią Urzędu Skarbowego z dnia 28 października 2014 r., że dłużnicy nie prowadzą działalności gospodarczej. Dłużnik i dłużniczka utrzymują się z wynagrodzenia za pracę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Czy przy sprzedaży w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym zajętej nieruchomości komornik sądowy, jako płatnik podatku od towarów i usług, będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług?
  • W przypadku odpowiedzi twierdzącej, w jakiej wysokości należy naliczyć podatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym nie powstaje obowiązek naliczenia i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Żeby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Analiza przepisów prawa podatkowego oraz treści wniosku prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym i gospodarczym, której dokona Pan w trybie licytacji publicznej, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dłużnicy nie wystąpią w charakterze podatników w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Treść wniosku wskazuje bowiem, że dłużnicy nie prowadzą działalności gospodarczej, w związku z tym przedmiotowe budynki nie są do takiej działalności wykorzystywane. Zatem planowana sprzedaż licytacyjna tej nieruchomości będzie sprzedażą majątku osobistego dłużników, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania, wobec czego nie będzie Pan, jako komornik sądowy, zobowiązany do naliczenia i odprowadzanie do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy