Temat interpretacji
Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług wykonywania tłumaczeń.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług wykonywania tłumaczeń jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług wykonywania tłumaczeń.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi wsparcia językowego (język angielski) w bieżącej działalności i swoich kontrahentów, polegające na:
- przygotowywaniu umów z zagranicznymi kontrahentami zamawiającego, a w szczególności w zakresie koordynowania procesu tłumaczenia umów oraz innych dokumentów;
- udziale w spotkaniach roboczych, naradach i negocjacjach na terenie Polski oraz za granicą;
- prowadzeniu korespondencji zagranicznej z kontrahentami zamawiającego (poprzez e-mail lub telefonicznie);
- tłumaczeniu pism, instrukcji, broszur, dokumentów, itp. na język angielski;
- innych zadaniach związanych z pozyskiwaniem nowych klientów zagranicznych zamawiającego, w zakresie prezentowania podstawowych informacji o zamawiającym, jego produktach i zakresie świadczonych usług.
Świadczy Pani kompleksowe usługi języka angielskiego dla swoich klientów w ich bieżącej działalności, polegające przede wszystkim na tłumaczeniu ustnym i pisemnym z języka polskiego na angielski i odwrotnie.
Jest Pani zwolniona podmiotowo z VAT z uwagi na limit obrotów (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy usługi wsparcia językowego opisane w punktach 1-5 (część G niniejszego wniosku) są przedmiotem doradztwa?
- Czy powinny być zwolnione od VAT, jeśli nie przekroczyła Pani limitu obrotowego określonego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot umowy nie zawiera, ani nie kwalifikuje się jako usługi doradztwa, które zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT są wyłączone z prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Chce Pani potwierdzić, że jej rozumowanie i postępowanie jest poprawne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto udziela porad. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń i porad, a poprzez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza.
Trzymając się słownikowej definicji słowa doradzać stwierdza Pani, że nie doradza, a jedynie wykonuje zadania powierzone jej przez kontrahentów polegające na wsparciu językowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Z ust. 9 tego artykułu wynika, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie.
W świetle powołanego przepisu, podatnik świadczący usługi m.in. w zakresie doradztwa nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia doradztwo. W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.
Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego PWN (Warszawa 1994), doradzać znaczy: udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Odwołując się do wykładni językowej przedstawionej w Słowniku Języka Polskiego PWN doradca to ten, kto udziela porad. Natomiast, w myśl wskazanego Słownika Języka Polskiego PWN, doradzać oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza treści wniosku oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że o ile rzeczywiście jak wskazano we wniosku w ramach wykonywanych czynności nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa, nie będzie mieć zastosowania wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem będzie miała Pani prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na zasadach określonych w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy