Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: . jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: .. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 sierpnia 2016 r. poprzez wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń oraz doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto . jest podatnikiem podatku VAT. Gmina Miasto złożyła wniosek do Wojewody .. o pozyskanie dofinansowania z rezerwy celowej budżetu państwa na rozbudowę i przebudowę Przedszkola Miejskiego nr 1 .. W przypadku tym wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia inwestycyjnego w odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Obszar objęty inwestycją to istniejący budynek Przedszkola Miejskiego nr 1 wraz z terenem stanowiącym działkę nr 295, obręb przy ul. ., podlegający ochronie konserwatorskiej poprzez usytuowanie w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej. Przedszkole Miejskie nr 1 zlokalizowane jest w centralnej części miasta. Zakres robót obejmuje rozbudowę i przebudowę budynku przedszkola wraz z zagospodarowaniem terenu wokół i niezbędną infrastrukturę techniczną.
Budynek przedszkola po przebudowie i rozbudowie w dwóch etapach będzie posiadał 9 sal zajęć dla dzieci wyposażonych w sanitariaty i pomieszczenia magazynowe, kuchnię wraz zapleczem i zmywalnią oraz częścią magazynową, pomieszczenia biurowe i administracyjne, gabinet lekarski oraz salę wielofunkcyjną i pokój konferencyjny. Trzy kondygnacje przedszkola (dwie nadziemne, jedna podziemna) obsługiwać będzie winda osobowa, przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych oraz 2 klatki schodowe. W części kuchennej projektowana jest winda towarowa. Sale zajęć oraz szatnia będą przystosowane do przyjęcia 170 dzieci. Przewiduje się niewielki zakres prac rozbiórkowych elementy natrafione w trakcie wykonywania wykopów np. pozostałości po budowie osiedla oraz elementy istniejącego ogrodzenia. Przewiduje się częściowe wyburzenia ścian konstrukcyjnych. Do zakresu robót należy:
- przygotowanie terenu inwestycji uwzględniające potrzeby zagospodarowania placu budowy,
- roboty rozbiórkowe i demontażowe,
- wykopy i roboty ziemne,
- roboty zbrojarskie i betoniarskie,
- roboty murarskie i tynkarskie w wykopach,
- roboty murarskie i tynkarskie na powierzchni,
- roboty na wysokości,
- roboty ciesielskie,
- roboty impregnacyjne i dogrzybieniowe,
- roboty montażowe,
- roboty dekarskie i izolacje.
Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Właścicielem obiektów związanych z rozbudową i przebudową Przedszkola Miejskiego nr 1 jest Gmina Miasto .. Płatnikiem za roboty i usługi objęte tym zadaniem będzie Gmina Miasto.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż: Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Gminę Miasto ., Pl. ...
Wnioskodawca będzie ponosił wydatki i otrzymywał faktury związane z realizacją projektu w okresie od sierpnia 2016 r. do września 2017 r.
Projekt nie będzie realizowany w ramach żadnego Programu. Projekt będzie realizowany przy udziale dotacji z rezerwy ogólnej budżetu państwa.
Dokładna nazwa projektu będącego przedmiotem wniosku brzmi: ..
Realizacja projektu, o którym mowa we wniosku należy do zadań własnych gminy. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 poz. 446) oraz art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty: Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
Przekazanie przez Wnioskodawcę efektów przedmiotowego projektu Przedszkolu Miejskiemu Nr 1 .. będzie miało charakter nieodpłatny.
Przedszkole Miejskie Nr 1 . jest jednostką budżetową. Przedszkole dokonuje odrębnych rozliczeń podatku VAT od Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem (bez kosztów inwestycyjnych). Przedszkole jest odrębną jednostką budżetową miasta .. Prowadzi samodzielną działalność merytoryczną i finansową na podstawie rocznego planu finansowego. Posiada swój numer REGON i NIP.
Wnioskodawca zamierza dokonać centralizacji rozliczeń ze swoimi jednostkami od dnia 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca dokona scentralizowania ze swoimi jednostkami w trakcie realizacji przedmiotowego projektu, tj. od dnia 1 stycznia 2017 r.
Wnioskodawca nie zrealizuje projektu przed obligatoryjną centralizacją rozliczeń w zakresie podatku VAT w samorządach, tj. przed 1 stycznia 2017 r. Realizacja przedmiotowego projektu podzielona jest na dwa etapy, z czego:
I etap obejmuje:
- Przebudowę części istniejącego budynku przedszkola wraz z instalacjami w wyposażeniem:
Rozpoczęcie robót: od dnia 11 czerwca 2016 roku
Zakończenie robót: 19 sierpnia 2016 roku
- Rozbudowa o część B wraz z instalacjami;
- Rozbudowa o część C wraz z instalacjami i wyposażeniem;
- Zagospodarowanie terenu;
Części projektu wymienione w punktach 2, 3 i 4 mają następujące terminy realizacji:
Rozpoczęcie robót: w terminie do 10 dni od daty zawarcia umowy
Zakończenie robót: do dnia 30 listopada 2016 r.
Uzyskanie częściowego prawomocnego pozwolenia na użytkowanie do dnia 30 listopada 2016 r.
II etap obejmuje:
- Rozbudowa o budynek dwukondygnacyjny część A wraz z instalacjami i wyposażeniem;
- Przebudowa pozostałej części istniejącego budynku przedszkola (część dwukondygnacyjna z podpiwniczeniem) wraz z instalacjami i wyposażeniem;
- Wyposażenie budynku B o technologię kuchni;
- Budowa i przebudowa doziemnej instalacji gazowej na działkach 295 i 296/1
Części projektu wymienione w punktach 5, 6, 7 i 8 mają następujące terminy realizacji:
Rozpoczęcie robót: w terminie od dnia 3 kwietnia 2017 r.; z zastrzeżeniem możliwości rozpoczęcia przebudowy w istniejącym budynku przedszkola od dnia 3 czerwca 2017 r.;
Uzyskanie końcowego prawomocnego pozwolenia na użytkowanie do dnia 28 sierpnia 2017 r., przy czym zakończenie robót nastąpi do dnia 18 sierpnia 2017 r.
Planowane prace do wykonania w 2017 r. będą prowadzone w oparciu o tę samą umowę z wykonawcą inwestycji zawartą w dniu 7 czerwca 2016 r. W 2017 roku faktury będą nadal wystawiane na Gminę Miasto . w oparciu o umowę z dnia 7 czerwca 2017 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina Miasto ., zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, do odliczeń podatkowych w zakresie umów cywilno-prawnych zawieranych przez Burmistrza Miasta . dla realizacji projektu inwestycyjnego dotyczącego rozbudowy i przebudowy budynku Przedszkola Miejskiego nr 1 . dofinansowywanego z rezerwy celowej budżetu państwa ma możliwość prawnego odzyskania podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto . jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilno-prawnych. Zdaniem Zainteresowanego przy realizacji projektu rozbudowy i przebudowy budynku Przedszkola Miejskiego nr 1 . częściowo dofinansowanego z rezerwy celowej budżetu państwa Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem podatek od towarów i usług VAT należy traktować jako koszt kwalifikowalny, tj. bez możliwości jego odliczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) wynika, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości odzyskania podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: .., ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi