Temat interpretacji
Czy zbycie lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko & przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto przygotowuje do zbycia w drodze przetargu ustnego nieograniczonego lokal mieszkalny nr o pow. użytkowej 129,70 m2 położony w K. wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i oddaniem w użytkowanie wieczyste udziału w nieruchomości gruntowej, oznaczonej ewidencyjnie w obrębie ewidencyjnym nr działką ewidencyjną o pow. 0,0533 ha. Oddanie w użytkowanie wieczyste udziału w nieruchomości gruntowej (pierwsza opłata i opłaty roczne) zostanie opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg obowiązującej stawki - w wysokości 23%. Nieruchomość oznaczona w obrębie nr działką nr 299/6 o pow. 1,9894 ha została nabyta nieodpłatnie przez Gminę Miasto z mocy prawa na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 11 marca 1991 r., na mocy art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych w związku z art. 5 ust. 1. W wyniku podziałów działki nr 299/6 powstała działka nr 299/63 o pow. 0,0533 ha, na której posadowiony jest budynek z przedmiotowym lokalem mieszkalnym. Nieruchomość stanowi Wspólnotę Mieszkaniową, w której Gmina Miasto posiada swój udział w wysokości 83,28%. Lokale stanowiące własność Gminy, w tym przedmiotowy lokal mieszkalny, nie zostały wyodrębnione z budynku. Wyodrębnienie lokalu nr nastąpi z chwilą sprzedaży lokalu i oddania w użytkowanie wieczyste udziału w nieruchomości gruntowej umową zawartą w formie aktu notarialnego. Wykonywanie zadań w zakresie gospodarowania, zarządzania (administrowania) nieruchomościami stanowiącymi własność oraz współwłasność Gminy Miasto jest celem statutowym zakładu budżetowego Gminy Miasto - Zarządu Budynków Mieszkalnych. Przygotowywany do zbycia lokal mieszkalny jest składnikiem środka trwałego zaewidencjonowanego w Zarządzie Budynków Mieszkalnych pod numerem inwentarzowym () o nazwie: budynek mieszkalny J. M. . Wartość początkowa środka trwałego na dzień 1 stycznia 2010 r. wynosiła 193.683,59 zł. Przebudowa nieruchomości nastąpiła w 2010 r. W wyniku podjętych prac zmianie uległa powierzchnia zarówno lokalu jak i części wspólnych budynku. Wykonane czynności poprzedzone zostały aprobatą członków wspólnoty mieszkaniowej. Zarząd Budynków Mieszkalnych w 2010 r. poniósł wydatki inwestycyjne dotyczące przebudowy lokalu nr w łącznej wysokości 145.996,84 zł. Nakłady zwiększyły wartość środka trwałego. W ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego Zarząd Budynków Mieszkalnych nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Najem lokalu po jego ulepszeniu trwał od 1 grudnia 2010 r. do 31 maja 2015 r. W czasie trwania umowy najmu:
- w okresie od 1 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. usługa najmu nieruchomości opodatkowana była stawką podatku VAT zwolnioną, media natomiast stawką podatku obniżoną właściwą dla każdego rodzaju naliczenia,
- w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 31 maja 2015 r. zarówno usługa najmu nieruchomości, jak i poszczególne składniki naliczeń - media opodatkowane były stawką podatku VAT zwolnioną.
Po rozwiązaniu umowy najmu lokalu w 2015 r. dokonano zwrotu nakładów poniesionych przez użytkownika lokalu na dostosowanie nieruchomości do własnych potrzeb. Zgodnie z zawartym porozumieniem dokonano zwrotu środków w wysokości 80.000,00 zł. Wydatek zakwalifikowano w § 4270 - zakup usług remontowych. Transakcja nie dała możliwości odliczenia podatku. Zarząd Budynków Mieszkalnych przy ponoszeniu nakładów inwestycyjnych na ww. lokal nie dokonywał odliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy zbycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?
- Jeżeli zbycie ww. lokalu mieszkalnego nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) proszę o podanie podstawy ewentualnego zwolnienia lub stawki opodatkowania do zastosowania?
Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego podlega zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło z dniem 1 grudnia 2010 r. - oddanie w najem po ulepszeniu, na które poniesione wydatki stanowiły ponad 30% wartości początkowej i trwało nieprzerwanie do dnia 31 maja 2015 r. - dłużej niż 2 lata.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Pod pojęciem towaru w myśl art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z poźn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Do dzierżawy stosownie do brzmienia art. 694 Kodeksu cywilnego - stosuje się odpowiednio przepisy o najmie z zachowaniem przepisów poniższych.
W myśl art. 676 Kodeksu, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Wskazać należy, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt I FSK 382/14 stwierdził, że pojęcie pierwszego zasiedlenia należy rozumieć szeroko jako używanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu.
Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Jak stanowi ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro lokal mieszkalny, o którym mowa we wniosku, był przedmiotem najmu po jego ulepszeniu przez okres dłuższy niż 2 lata, niezależnie od tego, że ponoszone nakłady przekraczały 30% jego wartości początkowej, to jego sprzedaż korzystać będzie jak słusznie Gmina Miasto wskazała - ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będzie miała miejsce po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie 2 lat od tego zasiedlenia.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania czynności oddania w użytkowanie wieczyste udziału w nieruchomości gruntowej, gdyż nie postawiono pytania w tym zakresie i nie przedstawiono stanowiska.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy