Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 czerwca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2006 r. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 446) do zakresu działania gminy należą wszystkie zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina celem realizacji ww. zadania własnego złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu B. w ramach poddziałania W. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskami objęte są poniższe tytuły operacji:
- P. - etap V, obręb M. (dalej zwana Inwestycja 1),
- P. - , obręb U., gm. M. (dalej zwana Inwestycja 2).
Celem planowanej operacji Inwestycji 1 jest skrócenie o 0,6 km dojazdu do przemysłowej części miasta M.. Długość wybudowanego odcinka drogi po przebudowie wyniesie 0,422 km. Wykonawca Inwestycji 1 będzie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego w rozumieniu przepisów Prawo zamówień publicznych. Faktury zakupu będą wystawiane dla Gminy. Realizacja Inwestycji 1 nie jest uzależniona od bezwarunkowych wpłat w formie zaliczki, zadatku itp. na rzecz Gminy. Po zakończeniu przebudowy efekt Inwestycji 1 będzie oddany do nieodpłatnego użytkowania przez nieokreśloną liczbę uczestników ruchu drogowego. Przebudowana droga nie będzie przedmiotem żadnej umowy cywilno-prawnej (najem, dzierżawa lub innej o podobnym charakterze, zamiany, barteru i innych). Gmina z tytułu użytkowania przebudowanego odcinka drogi nie będzie pobierała żadnych opłat.
Celem planowanej operacji Inwestycji 2 jest poprawa nawierzchni drogi o długości 70 m, szerokości jezdni 3 m i powierzchni 210 m2. Wykonawca Inwestycji 2 również będzie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego w rozumieniu przepisów Prawo zamówień publicznych. Faktury zakupu będą wystawiane dla Gminy. Realizacja Inwestycji 2 nie jest uzależniona od bezwarunkowych wpłat w formie zaliczki, zadatku itp. na rzecz Gminy. Po zakończeniu przebudowy efekt Inwestycji 2 będzie oddany do nieodpłatnego użytkowania przez nieokreśloną liczbę uczestników ruchu drogowego. Przebudowana droga nie będzie przedmiotem żadnej umowy cywilno-prawnej (najem, dzierżawa lub innej o podobnym charakterze, zamiany, barteru i innych). Gmina z tytułu użytkowania przebudowanego odcinka drogi nie będzie pobierała żadnych opłat.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów w celu realizacji wyżej opisanych inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji powyższych inwestycji. Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710), zwanej dalej ustawą. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania w całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Natomiast art. 86 ust. 2a cytowanej ustawy wskazuje, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (...), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (...).
Z kolei w myśl art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Powyższa treść przepisów wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku VAT i tylko w takiej części w jakiej służy do wykonywania czynności opodatkowanych czyli generujących podatek należny. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwało jeżeli nabycia towarów i usług nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Zadania z zakresu dróg gminnych są zadaniami gminy w myśl ustawy o samorządzie gminnym. Wykonane inwestycje nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem należnym. Przebudowa dróg gminnych należy do zadań własnych gminy, czyli do sfery publicznej i nie może być traktowana jako wykonywanie działalności gospodarczej. Czynności te nie generują podatku należnego w całości lub w jakiejś części.
Z powyższych względów Gmina uważa, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z otrzymanych faktur za realizację inwestycji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy