brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn.: ... w ramach działania 413 Wdrażani... - Interpretacja - IBPP2/4512-551/15/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.07.2015, sygn. IBPP2/4512-551/15/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn.: ... w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) i § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2015r. (data wpływu 11 czerwca 2015r.), uzupełnionym pismem z 7 lipca 2015r. (data wpływu 14 lipca 2015r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn.: ... w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2015r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2015r. (data wpływu 14 lipca 2015r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ... zrealizowanego w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie X w D. zawarło umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa . Projekt dotyczy realizacji operacji pt. ..., której celem jest promocja twórczości kulturalnej i artystycznej z wykorzystaniem dziedzictwa kulturowego, historycznego obszaru oraz umożliwienia udziału lokalnej społeczności w inicjatywach kulturalno-historycznych poprzez wyposażenie Stowarzyszenia. Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy refundującej 80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Do wniosku o płatność należy dołączyć indywidualną interpretację podatkową w przedmiocie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie składa również deklaracji VAT.

W piśmie z 7 lipca 2015r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Stowarzyszenie realizowało projekt pt. Zakup umundurowania na potrzeby Stowarzyszenia Kawalerii X w okresie od 3 kwietnia 2014r. do 31 marca 2015r.
  2. Nabywane towary i usługi nie są i nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  3. Efekty projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
  4. Faktury zakupu były wystawione na Stowarzyszenie X
  5. Pod pojęciem odzyskania wnioskodawca rozumie możliwość odliczenia podatku VAT.
  6. Zakupione umundurowania nie były i nie będą udostępnianie odpłatnie.
  7. Właściwy miejscowo dla Stowarzyszenia jest Urząd Skarbowy w M.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ..., której celem jest promocja twórczości kulturalnej i artystycznej z wykorzystaniem dziedzictwa kulturowego, historycznego obszaru oraz umożliwienia udziału lokalnej społeczności w inicjatywach kulturalno-historycznych poprzez wyposażenie Stowarzyszenia...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ..., której celem jest promocja twórczości kulturalnej i artystycznej z wykorzystaniem dziedzictwa kulturowego, historycznego obszaru oraz umożliwienia udziału lokalnej społeczności w inicjatywach kulturalno-historycznych poprzez wyposażenie Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ... w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa . Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie składa również deklaracji VAT. Nabywane w trakcie realizacji ww. projektu towary i usługi , jak również efekty jego realizacji nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Mundury nie będą udostępnianie odpłatnie.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wniskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji pn. "...", a w konsekwencji nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego, a w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, a także wykorzystania ww. nabyć do wykonywania czynności opodatkowanych, wydania interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach