Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury dokumentującej daną transakcję, bądź w dwóch następujących miesiącach kalendarzowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2014 r. (data wpływu 7 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury dokumentującej daną transakcję, bądź w dwóch następujących miesiącach kalendarzowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury dokumentującej daną transakcję, bądź w dwóch następujących miesiącach kalendarzowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Spółka) jest podmiotem świadczącym usługi leasingu i udzielającym pożyczek poza systemem bankowym. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W szczególności, w ramach swojej działalności, Spółka dokonuje nabyć towarów i usług. Zdarzają się sytuacje, gdy Spółka dokona zakupu towarów lub usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstanie z chwilą dokonania dostawy lub z chwilą wykonania usługi, natomiast faktura lub dokument celny dokumentujące te transakcje zostaną otrzymane z opóźnieniem, Spółka dokonuje rozliczeń podatku VAT w okresach miesięcznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionych powyżej sytuacjach Spółka jest/będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towaru lub usługi w miesiącu otrzymania faktury (lub dokumentu celnego) dokumentującej daną transakcję, bądź w dwóch następujących miesiącach kalendarzowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest/będzie uprawniona w opisanych powyżej sytuacjach do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towaru lub usługi w miesiącu otrzymania faktury (lub dokumentu celnego) dokumentującej ten zakup, bądź w dwóch kolejnych miesiącach, następujących po miesiącu, w którym otrzymano fakturę (lub dokument celny).
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Równocześnie przepis art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych m.in. w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa m.in. w ust. 10 i ust. 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z przywołanymi regulacjami, prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony powstaje u Spółki dopiero w tym w okresie rozliczeniowym, w którym spełnione zostały łącznie trzy przesłanki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług,
- doszło do nabycia towarów lub usług,
- Spółka otrzymała fakturę (lub dokument celny) dokumentującą powyższą transakcję nabycia towarów lub usług.
Powyższe potwierdza również treść uzasadnienia do ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), którą to ustawą wprowadzono obowiązujące obecnie zasady dotyczące terminów odliczania podatku naliczonego VAT: ,,(...) W przypadku nabywanych towarów i usług konieczne jest posiadanie faktury z wyszczególnioną kwotą podatku, co oznacza, że z odliczenia można skorzystać w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są trzy przesłanki: powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów lub usług, doszło do nabycia tych towarów lub usług, podatnik otrzymał fakturę dotyczącą tej transakcji (...).
Tak więc dopiero w miesiącu, w którym zostały spełnione łącznie ww. warunki Spółka uzyskuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturze (dokumencie celnym) bądź jeśli Spółka nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych m.in. w ust. 10 może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po tym miesiącu.
W przypadku otrzymania faktury nabycia towarów lub usług (lub dokumentu celnego) z opóźnieniem to właśnie miesiąc, w którym Spółka otrzymała fakturę (lub dokument celny) będzie faktycznie okresem, w którym Spółka uzyskuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego bądź może zgodnie z przepisami art. 86 ust. 11 dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następujących po miesiącu otrzymania faktury (lub dokumentu celnego).
Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w stanowisku wyrażonym w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 września 2013 r. (IPPP3/443-538/13-2/LK) (...) Analizując wyżej przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego pod warunkiem, że podatnik posiada fakturę lub dokument celny, z których to dokumentów będzie wynikać kwota podatku. Tym samym, jeżeli podatnik nie dysponuje fakturą bądź dokumentem celnym w chwili powstania obowiązku podatkowego, moment powstania prawa do odliczenia u nabywcy przesuwa się na moment otrzymania faktury bądź dokumentu celnego (...).
Podsumowując, w ocenie Spółki, w przedstawionej sytuacji, tzn. w przypadku otrzymania faktury lub dokumentu celnego dokumentujących transakcję nabycia towarów lub usług z opóźnieniem Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w miesiącu otrzymania faktury (lub dokumentu celnego), bądź w jednym z dwóch kolejnych miesięcy, następujących po miesiącu otrzymania faktury (lub dokumentu celnego).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu