Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z 1997 roku z późniejszymi zmianami) odpowiada na zapytanie podatnika z dnia 11 sierpnia 2004 roku.
Stanowisko Podatnika przedstawione nie jest zgodne z przepisami prawa podatkowego oraz ze stanowiskiem tut. Urzędu.
Zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234 poz. 1971) - "Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku , gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania". Z akta podatkowych znajdujących się w posiadaniu tut. Urzędu wynika ,że podatnika dokonał fiskalizacji trzech kas rejestrujących dnia 30.06.2001 roku , obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów podatnik miał z dniem 01.07.2001 roku. W dniu 12.07.2004 roku podatnik dokonał odczytania zawartości pamięci fiskalnej trzech kas rejestrujących z powodu likwidacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Kasa rejestrująca była używana przez podatnika w następującym okresie pierwszy raport fiskalny dobowy z dnia 30.06.2001 roku , natomiast ostatni raport dobowy z obrotem o numerze 15 został wydrukowany dnia 04.10.2002 roku.
Mając na uwadze wyżej cytowany przepis podatnik nie ewidencjonował obrotu na powyższej kasie rejestrującej w okresie trzech lat , licząc ten okres od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do ostatniego raportu dobowego z obrotem.Podatnik dokonał odliczenia w deklaracjach VAT -7 w poniższych kwotach za 07.2001 - 118,00 zł , 08.2001 - 977,00 zł , 09.2001 - 135,00 zł, 10.2001 - 95 zł , 11.2001 - 855 zł , 12.2001 - 1.105,00 zł 50 % wartości zakupu netto wszystkich trzech kas , co stanowi kwotę - 3.285 zł . W związku z powyższym kwota przypadająca na 1 kasę wynosi - 1.095 zł i podatnik jest zobowiązany do zwrotu powyższej kwoty , stanowiącej wartość 50 % netto zakupu kasy odliczonej przez podatnika. Natomiast do dwóch pozostałych kas upłynął 3 letni okres używania i nie ma zastosowania cytowany § 9 rozporządzenia.
Mając na uwadze Stanowisko Podatnika dotyczące , że w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania kasa była w używaniu oraz w obowiązujących terminach dokonano zgłaszania kasy do obowiązujących przeglądów technicznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach informuje , że nieprawdziwym jest stwierdzenie podatnika ,że kasa była używana przez okres trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania , gdyż podatnik używał kasę przez okres około półtora roku. Przepis § 9 ust. 3 precyzyjnie określa ,że okres używania kasy musi wynosić trzy lata od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie do dnia zaprzestania jej używania i nie ma znaczenia , czy kasę podatnik używał jako rezerwową czy podstawową.
Na podstawie posiadanych akt kas rejestrujących Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach stwierdza , że podatnik zgłosił w oświadczeniu złożonym do tut. Urzędu dnia 28.06.2001 roku ,że od dnia 01.07.2001 roku ma obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących i , że zamierza zainstalować kasy w ilości 3 szt. nie zgłaszając żadnej kasy jako rezerwowej , wskazując przy tym , adres zainstalowania kas . Nawet w okresie późniejszym podatnik nie zawiadamiał tut. Urzędu , że któraś z kas rejestrujących używana w jego przedsiębiorstwie będzie kasą rezerwową. Niemniej jednak fakt , że kasa była używana przez podatnika jako rezerwowa lub podstawowa , nie ma znaczenia dla sprawy. Ponadto podatnik podnosi sprawę przeglądów technicznych powyższej rezerwowej kasy rejestrującej.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku (Dz. U. Nr 108 poz. 948 z 2002 roku) w sprawie kryteriów i warunków technicznych , którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące , oraz warunków stosowania tych kas przez podatników -"Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących , z zastrzeżeniem ust. 2 ,są obowiązani do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis " . Podatnik , jak sam twierdzi , co 12 miesięcy dokonywał przeglądu technicznego kasy rejestrującej, postępował zgodnie z obowiązującymi przepisami , niemniej jednak nie ma to wpływu w tym wypadku na zwrot ulgi z kasy.