Temat interpretacji
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe".
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)".
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik zajmuje się szeroko rozumianą organizacją spektakli, koncertów i wystaw.
1. W przypadku ryczałtowej sprzedaży spektaklu obcej firmie tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż w świetle w/w przepisów, jeżeli świadczone przez Podatnika usługi nie dotyczą wstępów na spektakle, imprezy, koncerty i przedstawienia - to jako należące do grupowania PKWiU ex 92 są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług. Wstępy na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie w/w usług wymienione w zał. Nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Jednak zdaniem tut. organu "wstęp" na przedstawienie nie jest jednoznaczny ze sprzedażą biletu i występem przed publicznością we własnej siedzibie. Wstęp na przedstawienie, koncert czy spektakl może również dotyczyć sprzedaży przedstawienia jednemu kontrahentowi i być potwierdzony fakturą. W związku z czym brak elementu potwierdzającego wstęp na przedstawienie jakim zwyczajowo jest bilet nie może powodować braku opodatkowania.
2. W przypadku "współorganizacji imprez" (każdy z organizatorów wystawia fakturę za swoich wykonawców) jeżeli sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.31.2 jako usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i nie dotyczą wstępów na imprezy, koncerty i przedstawienia - to jako należące do grupowania PKWiU ex 92 są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług. Wstępy na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie w/w usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.
3. W przypadku świadczenia usług realizacji dźwięku i obsługi sprzętu nagłaśniającego w ramach obsługi imprez rozrywkowych i kulturalnych (jeżeli sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.32.10) tut. organ podatkowy stwierdza, iż usługi te są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1ustawy, w związku z poz. nr 11 zał. nr 4 ustawy.
4. W przypadku świadczenia usług nauki gry na instrumentach, nauki śpiewu i rysunku (jeżeli sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU ex 80) tut. organ podatkowy stwierdza, iż usługi te jako usługi w zakresie edukacji są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1ustawy, w związku z poz. nr 7 zał. nr 4 ustawy.
Jednocześnie tut. organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych, zatem Naczelnik tut. organu podatkowego nie jest właściwy do określania symboli statystycznych towarów i usług, a w konsekwencji zaliczania ich do poszczególnych grupowań statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada podatnik. W przypadku wątpliwości może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.