Czy zainteresowana może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2013 r. o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.... - Interpretacja - ILPP4/443-368/12-4/BA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2012, sygn. ILPP4/443-368/12-4/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy zainteresowana może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2013 r. o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgłaszając do Naczelnika Urzędu Skarbowego aktualizację na druku VAT-R do dnia 7 stycznia 2013 r.?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie przyporządkowane do opisu sprawy, własne stanowisko w sprawie, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej w dniu 30 października 1992 r. pod numerem X i rozpoczęła działalność gospodarczą z dniem 1 grudnia 1992 r. Wojewódzki Urząd Statystyczny na podstawie wniosku RG ustalił identyfikator i określił rodzaj działalności wg EKD na 7430 Badania i analizy techniczne. W dniu 29 maja 2007 r. został nadany Regon i określona działalność wg PKD 7430.Z. Zainteresowana od dnia 14 stycznia 1994 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni od początku należała do tzw. mikrofirm (zatrudnienie wynosiło do 4 osób). Upadek wielkich zakładów włókienniczych i zlikwidowanie obligatoryjności norm zmniejszyło ilość badań laboratoryjnych, które obecnie ograniczają się do podstawowych testów potrzebnych do ocen reklamacji składanych przez klientów. Stopniowo ograniczane było zatrudnienie i od 2011 r. Wnioskodawczyni pracuje samodzielnie.

Pociągnęło to za sobą systematyczny spadek przerobu firmy.

Roczny przychód (dochód) firmy w ostatnich latach kształtował się następująco:

2009 r. 47.185,87 zł (16.236,16 zł),

2010 r. 36.369,59 zł (17.475,51 zł),

2011 r. 28.941,88 zł (11.553,00 zł).

Ten sam rodzaj pracy wykonywany jest przez rzeczoznawców działających przy S.N.-T. (niebędących płatnikami podatku od towarów i usług) lub w ramach indywidualnych umów o dzieło. Powoduje to, że oceny Wnioskodawczyni, które wymagają doliczania podatku VAT są dla klientów nieopłacalne. Dodatkowo nie ma ona dużej możliwości korzystania z odliczeń, gdyż tego typu działalność nie tworzy takich warunków. Obecnie Zainteresowana stara się o zlecenie ze S. W. P.na koordynację prac związanych z innowacyjnym projektem unijnym, co też utrudnia jej zdobycie tego zlecenia. W 1996 r. Urząd Skarbowy odmówił jej możliwości zrezygnowania z podatnika VAT z uwagi na rodzaj działalności - rzeczoznawstwo techniczne. Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest ocena jakościowa wyrobów reklamowanych przez klientów. Wykonuje ona ten rodzaj działalności z uwagi na posiadane uprawnienia rzeczoznawcy w zakresie wyrobów włókienniczych.

Czynności, które Zainteresowana ma w zgłoszeniu prowadzonej działalności są sklasyfikowane wg:

  • PKD 74.39.Z Badania i analizy techniczne,
  • PKD 80.22.G Działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego,
  • PKO 74.87.A Działalność z organizacją targów i wystaw.

Nie świadczy ona usług w ramach doradztwa.

Biorąc pod uwagę, że od 2009 r. obrót z działalności gospodarczej nie przekroczył 50.000 zł i Wnioskodawczyni nie przewiduje przekroczenia 150.000 zł przychodów w latach następnych, chciałaby wybrać od 2013 r. zwolnienie od podatku VAT na podstawie złożonej informacji na druku VAT-R w swoim urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2013 r. o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgłaszając do Naczelnika Urzędu Skarbowego X aktualizację na druku VAT-R do dnia 7 stycznia 2013 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w dniu 1 stycznia 2013 r. będzie spełniała warunki nałożone na podatnika przepisami prawa, czyli:

  • w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
  • nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,
  • do dnia 7 stycznia 2013 r. dokona aktualizacji VAT-R, to jest zgłosi ona zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod poz. 12 wymieniono Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W świetle powyższego, usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo.

W potocznym rozumieniu termin doradztwo obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia usługi w zakresie doradztwa jest szerszy niż termin usługi w zakresie doradztwa podatkowego. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 doradzać znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni została wpisana do ewidencji działalności gospodarczej w dniu 30 października 1992 r. i rozpoczęła działalność gospodarczą z dniem 1 grudnia 1992 r. Zainteresowana od dnia 14 stycznia 1994 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Roczny przychód (dochód) firmy w ostatnich latach kształtował się następująco:

2009 r. 47.185,87 zł (16.236,16 zł),

2010 r. 36.369,59 zł (17.475,51 zł),

2011 r. 28.941,88 zł (11.553,00 zł).

Przedmiotem działalności Zainteresowanej jest ocena jakościowa wyrobów reklamowanych przez klientów. Wykonuje ona ten rodzaj działalności z uwagi na posiadane uprawnienia rzeczoznawcy w zakresie wyrobów włókienniczych. Czynności, które Wnioskodawczyni ma w zgłoszeniu prowadzonej działalności są sklasyfikowane wg:

  • PKD 74.39.Z badania i analizy techniczne
  • PKD 80.22.G działalność edukacyjna w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego,
  • PKO 74.87.A działalność z organizacją targów i wystaw.

Od 2009 r. obrót z działalności gospodarczej nie przekroczył 50.000 zł i Zainteresowana nie przewiduje przekroczenia 150.000 zł przychodów w latach następnych. Wnioskodawczyni chciałaby wybrać od 2013 r. zwolnienie od podatku VAT na podstawie złożonej informacji na druku VAT-R w swoim urzędzie skarbowym. Jak wskazała Zainteresowana, nie świadczy ona usług w ramach doradztwa.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podkreślić należy, że prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia. Na powyższe wskazuje zapis w art. 113 ust. 11 ustawy: po upływie roku, licząc od końca roku.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż w analizowanym przypadku jeżeli wartość sprzedaży w 2012 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zł, Wnioskodawczyni, od dnia 1 stycznia 2013 r., przysługiwać będzie prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, do czasu przekroczenia kwoty limitu wartości sprzedaży opodatkowanej, o którym mowa w tym przepisie w wysokości 150.000 zł. Jak bowiem wskazała Zainteresowana, nie wykonuje ona czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Zatem o wyborze zwolnienia Zainteresowana powinna poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy.

W zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni chcąc wybrać zwolnienie powinna złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do dnia 7 stycznia 2013 r. Pomimo tego, że powyższe zgłoszenie o skorzystaniu ze zwolnienia winno być złożone do dnia 7 stycznia 2013 r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez nią takiego wyboru, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 ustawy jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Reasumując, Zainteresowana będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy od dnia 1 stycznia 2013 r., zgłaszając do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizację na druku VAT-R do dnia 7 stycznia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 403 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu