Temat interpretacji
Sprzedaż książek przez bibliotekę jako towarów używanych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wycofanych książek jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wycofanych książek. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pełnomocnictwo dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca w celu aktualizacji kolekcji oraz dostosowania jej do potrzeb użytkowników wycofał część książek ze zbioru bibliotecznego. Są to książki używane. Część z tych książek została nabyta w okresie zanim wprowadzono podatek VAT (wśród tych książek Zainteresowany wyróżnia dwie grupy: pierwsza to książki z nr ISBN, a druga to książki bez tego numeru). Część natomiast została zakupiona w okresie obowiązywania podatku VAT, ze stawką VAT zw. oraz ze stawką 0% (książki te posiadają numer ISBN). Od zakupu tych książek Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego. Obecnie Biblioteka wycofane książki zamierza sprzedać. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz nabywców indywidualnych oraz na rzecz podmiotów gospodarczych. Książki, które nie znajdą nabywców po upływie określonego czasu zostaną sprzedane do punktu skupu makulatury. Na fakturze jako nazwa sprzedawanego towaru będą widniały książki, a nie makulatura.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Biblioteka wycofała z obiegu część książek ze zbiorów bibliotecznych, są to dublety, książki zaczytane oraz zniszczone przez czytelników. Książki te zostały nabyte w okresie od 1973 roku zanim wprowadzono podatek VAT, wśród tych książek Wnioskodawca wyróżnia dwie grupy. Pierwsza grupa to książki z ISBN, dla których przy sprzedaży zastosowałby PKWiU 22.11.20 z obniżoną stawką 0%. Druga grupa to książki bez numeru identyfikacyjnego ISBN, dla których Zainteresowany zastosowałby stawkę 23%. Wnioskodawca oświadcza, że przedmiotowe książki były używane przez okres dłuższy niż pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Jaką stawką podatku VAT powinna być obciążona sprzedaż dokonywana na rzecz nabywców indywidualnych oraz na rzecz podmiotów gospodarczych... Czy będzie to VAT 0%, 5%, 23% czy będzie to sprzedaż zwolniona od podatku VAT...
- Jaką stawką podatku VAT powinna być obciążona sprzedaż do punktu skupu makulatury... Czy będzie to VAT 0%, 5%, 23% czy będzie to sprzedaż zwolniona od podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1. Sprzedaż taka powinna być na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona od podatku VAT.
Ad. 2. Sprzedaż taka również powinna być na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Wyrażony w cytowanym wyżej przepisie art. 43 ust. 2 ustawy, wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do zbywcy i dotyczy faktycznego używania towaru. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru.
Zatem, dokonującym sprzedaży towaru używanego, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, jest jedynie taki jego właściciel, który korzysta z towaru w ten sposób, że faktycznie go używa, a nie tylko pobiera z tego towaru pożytki cywilne i inne dochody. Rzecz ruchoma może być uznana za towar używany wyłącznie wówczas, gdy przed sprzedażą była używana przez zbywcę co najmniej przez pół roku. Przez używanie, o którym mowa w ustawie, należy rozumieć faktyczne posługiwanie się zbywaną rzeczą.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w celu aktualizacji kolekcji oraz dostosowania jej do potrzeb użytkowników wycofał część książek ze zbioru bibliotecznego. Są to książki używane. Część z tych książek została nabyta w okresie zanim wprowadzono podatek VAT (wśród tych książek Zainteresowany wyróżnia dwie grupy: pierwsza to książki z nr ISBN, a druga to książki bez tego numeru). Część natomiast została zakupiona w okresie obowiązywania podatku VAT, jako zwolniona od podatku oraz ze stawką 0% (książki te posiadają numer ISBN). Od zakupu tych książek Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego. Obecnie Biblioteka wycofane książki zamierza sprzedać. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz nabywców indywidualnych oraz na rzecz podmiotów gospodarczych. Książki, które nie znajdą nabywców po upływie określonego czasu zostaną sprzedane do punktu skupu makulatury. Na fakturze jako nazwa sprzedawanego towaru będą widniały książki, a nie makulatura. Biblioteka wycofała z obiegu część książek ze zbiorów bibliotecznych, są to dublety, książki zaczytane oraz zniszczone przez czytelników. Książki te zostały nabyte w okresie od 1973 roku zanim wprowadzono podatek VAT. Przedmiotowe książki były używane przez okres dłuższy niż pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku ze sprzedażą dokonywaną na rzecz nabywców indywidualnych oraz podmiotów gospodarczych, a także do punktu skupu makulatury. Bowiem, z uwagi na nabycie ww. książek przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, a w późniejszym okresie opodatkowanych podatkiem według stawki obniżonej w wysokości 0% lub zwolnionych od podatku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych książek, które wykorzystywane były przez Wnioskodawcę przez okres przekraczający pół roku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 955 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu