ustalanie obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży - Interpretacja - IPPP1/443-1006/13-2/PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2013, sygn. IPPP1/443-1006/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

ustalanie obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2013 r. (data wpływu 30.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym - powiatowym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, tj. np. gmin. Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie usp Powiat, wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania jednostek lokalnego samorządu terytorialnego, województwa, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu, na podstawie stosownych porozumień, oraz niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 usp, Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

  1. edukacji publicznej;
  2. promocji i ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej;
  4. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  5. polityki prorodzinnej;
  6. wspierania osób niepełnosprawnych;
  7. transportu zbiorowego i dróg publicznych;
  8. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  9. kultury fizycznej i turystyki;
  10. geodezji, kartografii i katastru;
  11. gospodarki nieruchomościami;
  12. administracji architektoniczno-budowłanej;
  13. gospodarki wodnej;
  14. ochrony środowiska i przyrody;
  15. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
  16. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  17. ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
  18. przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  19. ochrony praw konsumenta;
  20. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  21. obronności;
  22. promocji powiatu;
  23. współpracy i działalności m.in. na rzecz organizacji pozarządowych
  24. działalności w zakresie telekomunikacji.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 2 usp do zadań publicznych Powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w usp zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

W tym zakresie Powiat, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT).

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością w charakterze organu władzy - po stronie Powiatu mogą powstawać określone kategorie dochodów:

(i.) z tytułu podatków i opłat - kategoria ta obejmuje wpływy z następujących rodzajów podatków i opłat:

  • udział należnego podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • udział należnego powiatowi podatku dochodowym od osób prawnych,
  • opłaty komunikacyjne,
  • opłaty za zajęcia pasa drogowego,
  • opłaty za koncesje i licencje,
  • opłaty z tytułu zezwoleń na przejazd pojazdami nienormatywnymi, opłaty za wydanie karty wędkarskiej, opłaty za udostępnienie informacji publicznej i wydanych postanowień,
  • opłaty za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, opłaty za uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie,
  • opłaty za korzystanie ze środowiska przez podmioty gospodarcze,

(ii.) z tytułu zwrotu poniesionych kosztów - kategoria ta obejmuje wpływy z następujących rodzajów opłat:

  • zwrot poniesionych kosztów postępowania administracyjnego,
  • zwrot kosztów poniesionych za doręczenie upomnień,
  • zwrot kosztów upomnień oraz kosztów zastępstwa procesowego,

(iii.) z tytułu opłat o charakterze sankcyjnym kategoria ta obejmuje wpływy z różnego rodzaju opłat o charakterze sankcyjnym, wynikających z niewywiązania się lub nieterminowego wywiązania się przez podmioty trzecie z określonych należności względem Powiatu. Obejmuje ona m.in.:

  • odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu płatności za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego;
  • odsetki za nieterminowe opłaty za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, a także udzielanie informacji wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego,
  • pozostałe odsetki z tytułu nieterminowych płatności za usługi geodezyjne oraz wpływy z różnych dochodów stanowiących wynagrodzenie płatnika od terminowego odprowadzania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wypłacania świadczeń chorobowych,
  • odsetki od dotacji oraz płatności wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
  • odsetki od nieterminowych wpłat niepodatkowych należności budżetowych,
  • kary pobierane na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska,
  • pozostałe odsetki
  • wpływy z różnych dochodów oraz kwoty do wyjaśnienia, np. naliczone kary umowne

(iv.) dochody Powiatu związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami - kategoria ta obejmuje następujące wpływy:

  • dotacje na realizacje zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;
  • dotacje celowe na wykonywanie zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej,
  • dotacje celowe na dofinasowanie programów z udziałem środków unijnych,
  • dotacje z gmin na dofinansowanie pobytu dzieci w przedszkolu,
  • pozostałe dotacje celowe,
  • dotacje na realizacje zadań zleconych w zakresie nadzoru budowlanego,
  • dotacje otrzymane z Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej,
  • środki otrzymane z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie realizacji zadań,
  • zwroty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
  • dotacje na sfinansowanie stałego pobytu dzieci w przedszkolu wraz z opłaceniem wyżywienia,
  • dotacja na sfinansowanie pobytu mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej,
  • dotacje na programy z udziałem środków unijnych,
  • dotacje celowe z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
  • pozostałe zwroty dotacji,
  • subwencje oświatowe i subwencje równoważące,
  • środki pochodzące z rezerw budżetu państwa na określone zadania,
  • wpłaty środków finansowych przeznaczonych na wydatki majątkowe i bieżące, a niewykorzystanych w terminie
  • wpływy na rachunek powiatu pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonych rachunkach jednostek budżetowych powiatu, a przekazanych do budżetu,
  • odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym Powiatu oraz jednostek organizacyjnych, np. jednostek budżetowych,

Jednocześnie, Powiat otrzymuje subwencję ogólną dotacje od innych jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto, Powiat wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatkiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) Powiat:

(i.) oddaje grunty w użytkowanie wieczyste,

(ii) świadczy usługi w zakresie dzierżawy gruntów,

(iii.) świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),

(iv.) dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego,

(v.) dokonuje refaktury kosztów głównych (zasadniczo, dokonuje refaktury energii elektrycznej) na podmioty trzecie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 Ustawy o VAT (dalej: WSS), należy uwzględniać dochodów z tytułu podatków i opłat wskazanych w pkt (i.) stanu faktycznego...
  2. Czy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS, należy uwzględniać dochody z tytułu zwrotu poniesionych kosztów wskazanych w pkt (ii.) stanu faktycznego...
  3. Czy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS, należy uwzględniać należne dla Powiatu odsetki i opłaty o charakterze sankcyjnym wskazane w pkt (iii.) stanu faktycznego...
  4. Czy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS należy uwzględniać dochody Powiatu związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami wskazanych w pkt (iv.) stanu faktycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania 1:

Zdaniem Wnioskodawcy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie należy uwzględniać dochodów z tytułu podatków i opłat wskazanych w pkt (i.) stanu faktycznego.

W zakresie pytania 2:

Zdaniem Wnioskodawcy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie należy uwzględniać dochodów z tytułu zwrotu poniesionych kosztów wskazanych w pkt (ii.) stanu faktycznego.

W zakresie pytania 3:

Zdaniem Wnioskodawcy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie należy uwzględniać należnych dla Powiatu odsetek i opłat o charakterze sankcyjnym wskazanych w pkt (iii.) stanu faktycznego.

W zakresie pytania 4:

Zdaniem Wnioskodawcy na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS nie należy uwzględniać dochodów Powiatu związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami wskazanych w pkt (iv.) stanu faktycznego.

1. Zasady kalkulacji wartości WSS uwagi ogólne

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wartość WSS należy ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Stąd, współczynnik struktury sprzedaży (WSS) można wyrazić za pomocą następującego wzoru:

Proporcja = x 100%

gdzie:

X - oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego (obrót uprawniający do odliczenia);

Y - oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego (obrót niedający prawa do odliczenia).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z kolei, jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się za odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Powiatu w kalkulacji WSS należy pominąć wszystkie te dochody, które nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 Ustawy o VAT, lub z tytułu których Powiat nie występuje w charakterze podatnika VAT.

W tym miejscu Powiat wskazuje, iż Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie podkreślał w swoim orzecznictwie, iż dochody wynikające z czynności nieobjętych zakresem opodatkowania VAT nie powinny być uwzględniane w proporcjonalnym rozliczeniu podatku naliczonego (zob. dla przykładu orzeczenia w sprawach C-333/91 Sofitam oraz C-142/99 Floridienne).

Zgodnie z orzecznictwem TSUE, zarówno w liczniku, jak i w mianowniku ułamka zdefiniowanego w artykule 19(1) Szóstej Dyrektywy, odzwierciedlającego proporcję, uwzględnia się jedynie transakcje objęte zakresem opodatkowania VAT.

2. W przedmiocie pytania pierwszego:

Powiat uzyskując dochody wskazane w punkcie I stanu faktycznego, tj. np. pobierając opłaty, np. za zajęcia pasa drogowego, czy z tytułu wydawania różnego typu koncesji i zezwoleń działa jako organ władzy publicznej i realizuje nałożone na niego zadania. Powyższe wynika z faktu, iż do pobierania ww. opłat Powiat jest zobligowany na podstawie stosowych regulacji prawnych, tj. np.:

  • Opłata za zajęcia pasa drogowego regulowana jest ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity - Dz.U.2013.0.260 ze zm.),
  • Opłata za wydanie karty wędkarskiej regulowana jest m.in. ustawą z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jednolity - Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 ze zm.)

W tym zakresie, Powiat pragnie wskazać na wyrok TSUE T-Mobile Austria GmbH i inni przeciwko Republik Österreich z 26 czerwca 2007 r. (Sprawa C-284/o4), w którym TSUE jednoznacznie wskazał, iż Artykuł 4 ust. 2 Szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że przyznanie w drodze licytacji - przez krajowy organ regulacyjny odpowiedzialny za przydział częstotliwości - praw, takie jak prawa do korzystania z częstotliwości radiowych w celu publicznego świadczenia usług telefonii komórkowej, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu tego przepisu i w konsekwencji nie jest objęte zakresem zastosowania tej dyrektywy.

W ocenie Powiatu powyższe orzeczenie ma analogiczne zastosowanie w jej sytuacji - tj. organu, który na mocy odpowiednich regulacji, jest uprawniony do udzielania pewnym podmiotom odpowiednich uprawnień (np. koncesje i licencje). Skoro zatem, udzielanie, przez podmiot do tego uprawniony na mocy odpowiednich regulacji prawnych, praw do pewnych działań nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu regulacji VAT, to opłaty, z tytułu udzielania takich praw nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, nie stanowią one obrotu dla celów VAT i nie powinny być uwzględniane przy kalkulacji wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, dochody z tego tytułu, są również przejawem wykonywania przez Powiat czynności władczych na podstawie przepisów odrębnych ustaw i jako takie nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, ze względu na fakt, iż wskazane powyżej dochody nie dotyczą czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, (w szczególności otrzymywany przez Powiat udział w podatku dochodowym), w ocenie Powiatu oczywistym jest, iż nie mogą być one traktowane jako wynagrodzenie z tytułu ich wykonywania i jako takie, nie powinny być traktowane jako obrót dla celów VAT.

W konsekwencji, dochody te nie powinny być uwzględniane przez Powiat w kalkulacji wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

3. W zakresie pytania drugiego

Zdaniem Powiatu na potrzeby kalkulacji WSS, do wartości obrotu nie wlicza się dochodów z tytułu wskazanego w stanie faktycznym zwrotu poniesionych kosztów, w szczególności:

  • zwrot poniesionych kosztów postępowania administracyjnego,
  • zwrot kosztów poniesionych za doręczenie upomnień,
  • zwrot kosztów upomnień oraz kosztów zastępstwa procesowego,

Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT, podlegają wyłącznie:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze, iż wskazane powyżej dochody nie dotyczą czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w ocenie Powiatu oczywistym jest, iż nie mogą być one traktowane jako wynagrodzenie z tytułu ich wykonywania i jako takie, nie powinny być traktowane jako obrót dla celów VAT. W konsekwencji, dochody te nie powinny być uwzględniane przez Powiat w kalkulacji wartości WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Ponadto w omawianym kontekście Powiat, w zakresie dochodów wskazanych w pytaniu drugim, stanowiących zwrot poniesionych nakładów wymaganych przez przepisy prawa, tj. koszty sądowo-administracyjne czy koszty zastępstwa procesowego. Wskazane czynności nie stanowią wynagrodzenia za wykonanie czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. W konsekwencji należy uznać, że dochody te nie są opodatkowane VAT i nie powinny być uwzględnione na potrzeby ustalania obrotu i kalkulacji WSS, gdyż działalność Powiatu w tym zakresie wypełnia dyspozycję art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

4.W zakresie pytania trzeciego:

Zdaniem Wnioskodawcy, na potrzeby ustalania obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS nie należy uwzględniać odsetek i opłat o charakterze sankcyjnym.

Wskazane odsetki i opłaty o charakterze sankcyjnym nie stanowią wynagrodzenia z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W szczególności nie stanowią one odpłatności za dostawę jakichkolwiek towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów o VAT. W tym przypadku, podmiot dokonujący płatności nie uzyskuje bowiem jakiegokolwiek świadczenia ekwiwalentnego od Powiatu z tego tytułu. Stąd, ze względu na swój charakter wskazane dochody nie podlegają opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, po stronie Wnioskodawcy nie występuje obowiązek zaliczenia otrzymanych odsetek i innych opłat o charakterze sankcyjnym do wartości obrotu ustalanego dla celów VAT oraz wyliczenia WSS.

Prawidłowość powyższej interpretacji znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie TSUE. W wyroku w sprawie C-222/81 BAZ Bewsystem AG TSUE stwierdził, iż odsetki karne z tytułu nieterminowej płatności nie mogą zostać uznane za wynagrodzenie w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym nie mnogą stanowić podstawy opodatkowania tym podatkiem. TSUE uznał bowiem, iż wypłata odsetek karnych nie ma żadnego związku ze świadczeniem i konsumowaniem usługi, a kwota odsetek karnych nie stanowi wynagrodzenia świadczącego usługę, lecz rekompensatę za opóźnioną płatność za poniesioną szkodę.

5. W zakresie pytania czwartego:

W zakresie dotacji i subwencji:

Do 31 maja 2005 r. obowiązywał przepis art. 90 ust. 7 ustawy o VAT, wskazujący, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże, ze względu na fakt, iż z dniem 1 czerwca 2005 r. wskazany przepis przestał obowiązywać, w ocenie Wnioskodawcy oznacza to jednoznacznie, iż od wskazanej daty, dla celów kalkulacji wartości WSS nie należy wliczać wartości otrzymanych subwencji (dotacji).

W ocenie Powiatu podobny charakter do dotacji mają dochody Powiatu - środki pochodzące z rezerw budżetu państwa na określone zadania realizowane przez Powiat i jako takie również powinny zostać wyłączone z kalkulacji wartości WSS.

W zakresie odsetek od zgromadzonych środków na rachunku bankowym Powiatu oraz jego jednostek organizacyjnych

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Powiatu, dochody uzyskiwane w związku z lokatą własnego kapitału na rachunku bankowym, nie stanowią po stronie Powiatu wynagrodzenia z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Powiatu w analizowanym zakresie, zostało potwierdzone również przez organy podatkowe. W tym zakresie Powiat wskazuje w szczególności na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 marca 2009 r. (sygn. IPPP2/443-80/09-2/AZ), w której organ podatkowy w całości uznał za prawidłowe stanowisko podatnika co do nieuwzględniania w wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS, przychodów związanych z posiadanym majątkiem, w szczególności odsetek z tytułu środków pieniężnych utrzymywanych na rachunkach bankowych.

Podobnie uznał, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 26 września 2007 r. (sygn. 1471/VUR2/44353/5/07/MK) oraz Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w postanowieniu z dnia 19 lipca 2004 r. (sygn. PBI- 2/443/504/24/BŚ/04). W tym ostatnim postanowieniu, organ podatkowy jednoznacznie stwierdził, że (...) Odsetki bankowe zgromadzone na rachunkach bankowych nie spełniają definicji odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Mając powyższe na uwadze, Powiat wyraża przekonanie, iż traktowanie z punktu widzenia podatku VAT czynności polegających na utrzymywaniu środków pieniężnych na rachunkach bankowych pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W zakresie wpłaty środków finansowych przeznaczonych na wydatki majątkowe i bieżące, a niewykorzystanych w terminie oraz wpływów na rachunek powiatu pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonych rachunkach jednostek budżetowych powiatu, a przekazanych do budżetu.

W tym zakresie Powiat wskazuje, iż dochody ze wskazanych tytułów nie stanowią wynagrodzenia z tytułu żadnej z czynności wskazanej w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Stąd, dochodów tych nie można uznać za obrót w rozumieniu regulacji VAT, a w konsekwencji dochody te nie powinny być uwzględniane w kalkulacji wartości WSS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

I tak, zgodnie z przepisami art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli jednak nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z opisu sprawy wynika, iż zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym - powiatowym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, tj. np. gmin. Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o samorządzie powiatowym - Powiat wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania jednostek lokalnego samorządu terytorialnego, województwa, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu, na podstawie stosownych porozumień, oraz niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 2 usp do zadań publicznych Powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w usp zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością w charakterze organu władzy - po stronie Powiatu powstają określone kategorie dochodów:

(i.) z tytułu podatków i opłat;

(ii.) z tytułu zwrotu poniesionych kosztów;

(iii.) z tytułu opłat o charakterze sankcyjnym, wynikających z niewywiązania się lub nieterminowego wywiązania się przez podmioty trzecie z określonych należności względem Powiatu.

(iv.) dochody Powiatu związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami

Powiat jednocześnie zaznacza, że w tym zakresie, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Powiatu sprowadzają się do kwestii uwzględniania dochodów szczegółowo wymienionych w punktach (i.)-(iv.), dla potrzeb kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Zatem, aby udzielić odpowiedzi na zadane we wniosku pytania należy przeanalizować czy czynności opisane we wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast przez świadczenie usług stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem organy wykonujące czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, nie są traktowane jako podatnicy. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dodatkowo wskazać należy, iż w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2013, poz. 595 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 4 ust. 1, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1) edukacji publicznej;

2) promocji i ochrony zdrowia;

3) pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4) polityki prorodzinnej;

5) wspierania osób niepełnosprawnych;

6) transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8) kultury fizycznej i turystyki;

9) geodezji, kartografii i katastru;

10) gospodarki nieruchomościami;

11) administracji architektoniczno-budowlanej;

12) gospodarki wodnej;

13) ochrony środowiska i przyrody;

14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;

17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18) ochrony praw konsumenta;

19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20) obronności;

21) promocji powiatu;

22) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);

23) działalności w zakresie telekomunikacji.Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. (art. 4 ust. 2).

Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. (art. 4 ust. 2).

Odnośnie podatków i opłat opisanych w punkcie (i.) wniosku, jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT dla uznania, że dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność. Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając cytowany powyżej art. 7 i 8 ustawy o VAT stwierdzić należy, iż zarówno pobór podatków nie stanowi dostawy towarów ani też świadczenia usług, gdyż czynności te nie są wykonywane w ramach działalności gospodarczej Zainteresowanego, jak również nie występuje bezpośredni odbiorca - beneficjent danej czynności. Dlatego też pobrane przez Wnioskodawcę podatki nie mogą zostać uznane za należności z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, i jako nie objęte hipotezami norm zawartych w art. 7 i art. 8 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z treści przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że dochody jakie Powiat uzyskuje z tytułu tych opłat, o których mowa w punkcie (i.) są konsekwencją wykonywanych zadań z zakresu prawa publicznego, do których Powiat został zobligowany przepisami prawa. W związku z powyższym wskazane opłaty nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca pobierając opłaty oraz otrzymując podatki będzie działał jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, w konsekwencji czego wymienione w punkcie (i.) wpływy te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji dochodów z tytułu tych opłat Wnioskodawca nie powinien uwzględniać w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Odnosząc się do kwestii uwzględniania we współczynniku proporcji, dochodów z tytułu zwrotu poniesionych kosztów administracyjnych wskazanych w punkcie (ii.) stwierdzić należy, iż wpływy z tytułu kosztów upomnień skierowanych przez wierzyciela do zobowiązanego, kosztów postępowania administracyjnego czy też zastępstwa procesowego nie stanowią wynagrodzenia Powiatu z tytułu świadczenia usług, gdyż nie mają żadnego związku ze świadczeniem i konsumowaniem usługi. W związku z powyższym zwrot przedmiotowych kosztów nie może być uznany za należności z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług i jako nieobjęte hipotezami norm zawartych w art. 7 i art. 8 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, dochodów z tytułu przedmiotowych opłat Wnioskodawca nie powinien uwzględniać w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Odnośnie odsetek i opłat o charakterze sankcyjnym, opisanych w pkt (iii.) wniosku wskazać należy na tezy płynące z orzeczenia C-222/81 z dnia 1 lipca 1972 r. między BAZ Bausystem AG a Finanzamt Munchen für Korperschaften, gdzie Trybunał stwierdził, że odsetki karne z tytułu nieterminowej płatności nie mogą zostać uznane za wynagrodzenie w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym nie mogą stanowić podstawy opodatkowania tym podatkiem. TSUE uznał, że wypłata odsetek karnych nie ma żadnego związku ze świadczeniem i konsumowaniem usługi, a kwota odsetek karnych nie stanowi wynagrodzenia świadczącego usługę, lecz rekompensatę za opóźnioną płatność/poniesioną szkodę.

Odszkodowania oraz kary umowne, za jakie należy uznać wskazane dochody Powiatu, nie należą do katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W szczególności nie stanowią odpłatności za dostawę jakichkolwiek towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów o VAT. Powyższe płatności mają wyłącznie charakter rekompensaty za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, zaś podmiot dokonujący płatności nie uzyskuje jakiegokolwiek świadczenia ekwiwalentnego do tej płatności.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż odsetki i opłaty o charakterze sankcyjnym, o których mowa w pkt (iii.) wniosku nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usługi. Tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji dochodów z tytułu odsetek i opłat o charakterze sankcyjnym Powiat nie powinien uwzględniać w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W odniesieniu do dochodów Powiatu związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, wymienionych w punkcie (iv.) wniosku należy odwołać się do cytowanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy, który stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie odsetek gromadzonych na rachunkach bankowych, należy stwierdzić, że również nie spełniają one definicji odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1, stąd też nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że otrzymywane przez Powiat dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, pochodzące z dotacji i subwencji nie mają jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone są na wykonywanie przez Powiat zadania. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę subwencje ogólne oraz dotacje celowe stanowiące dochód powiatu - nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu, gdyż nie stanowią czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem dochodów Powiatu związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, wymienionych szczegółowo w punkcie (iv.) - stanowiących dochód Powiatu, Wnioskodawca nie powinien uwzględniać w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Reasumując, na potrzeby ustalania obrotu dla celów podatku od towarów i usług oraz kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie powinien uwzględniać wskazanych we wniosku dochodów z tytułu podatków i opłat, dochodów z tytułu zwrotu poniesionych kosztów, należnych opłat o charakterze sankcyjnym, dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 573 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie