Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z 15 sierpnia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 22 sierpnia 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 26 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu B() działania sieci Enterprise Europe Network jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu B() działania sieci Enterprise Europe Network. Wniosek został uzupełniony w dniu 6 listopada 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Fundacja () (dalej: Fundacja) jest uczestnikiem Europejskiej Sieci Informacyjno-Doradczej EEN (Enterprise Europe Network) ustanowionej przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 CIP (Competitivenes and Innovation Programme), zatwierdzonej decyzją Parlamentu Europejskiego, Rady Nr 16392006/WE z 24 października 2006 r. Uczestnicy Sieci EEN zostali wybrani przez Komisję Europejską w drodze konkursowej, wszczętej na podstawie zaproszenia do składania wniosków, z obszaru wszystkich Państw Członkowskich i zorganizowali Konsorcja, które reprezentują upoważnieni Koordynatorzy Konsorcjów, działający w imieniu i na rzecz pozostałych uczestników. W Polsce ustanowiono 4 Konsorcja, a jednym z nich jest Konsorcjum B(), grupujące 9 instytucji z Zachodniej Polski, spośród których Fundacja występuje jako jeden ze współpartnerów. Liderem Konsorcjum jest Politechnika. Zadania, jakie są realizowane w ramach Sieci EEN, wynikają z Ramowej Umowy o Współpracy Numer: (), podpisanej w imieniu Fundacji przez Lidera z Komisją Europejską, którą dla realizacji tego projektu reprezentuje Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI). Projekt przewiduje świadczenie usług na rzecz MŚP w następujących obszarach działań
- usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy gospodarczej firm i umiędzynarodowienia;
- usługi w zakresie innowacji i transferu technologii oraz wiedzy;
- usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w 7Programie Ramowym na rzecz rozwoju technologicznego innowacji.
Formą realizacji ww. usług jest: udzielanie indywidualnych konsultacji, informacji i doradztwa specjalistycznego w odniesieniu do klientów MŚP, organizacja seminariów, szkoleń, warsztatów, konferencji oraz misji gospodarczych i spotkań kooperacyjnych, redagowanie i publikowanie artykułów w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej sieci EEN, tworzenie oraz drukowanie materiałów promocyjnych z opisem usług EEN.
Projekt realizowany jest na zasadzie nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych. Pozyskana na ten cel dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt non profit), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu jest oparte o zasadę zwrotu poniesionych kosztów. Na pokrycie tych kosztów, uznanych za koszty kwalifikowane projektu, Fundacja otrzymuje od Komisji Europejskiej dotację w wysokości 60%, która przekazuje środki na wskazany w umowie rachunek umowy Koordynatora, który z kolei będąc do tego upoważniony przekazuje środki poszczególnym partnerom Konsorcjum. W pozostałych 40% finansowanie projektu dokonywane jest ze środków Budżetu Państwa, w formie bezzwrotnego wsparcia przekazywanego partnerom przez Koordynatora, na podstawie stosownej umowy zawartej z Polska Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT, zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod warunkiem, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej celami statutowymi zajmuje się między innymi:
- działaniami na rzecz zwiększania aktywności gospodarczej w regionie,
- prowadzeniem działalności oświatowej i edukacyjnej,
- doradztwem i udzielaniem informacji potencjalnym projektodawcom polskim i zagranicznym w ramach programów rozwojowych i wspólnych polityk UE,
- działaniami na rzecz integracji europejskiej i współpracy z europejskimi instytucjami,
- konsultacjami dla przedsiębiorców w ramach przygotowania projektów wspierających podmioty gospodarcze.
W uzupełnieniu z dnia 4 listopada Wnioskodawca wskazał, że Fundacja w ramach realizowanego projektu wykonuje usługi zaprezentowane w poz. 68 ORD-IN, czyli nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie wydatki ponoszone w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, dlatego też Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego związanego z kosztami realizacji projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy opodatkowane podatkiem VAT zakupy towarów i usług, dokonywane w zakresie niezbędnym dla realizacji celów projektu B() działań sieci Enterprise Europe Network, upoważniają Fundację do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, zawartego w tych towarach i usługach zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami)...
Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta została określona w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, gdzie wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem podatek ten naliczono, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest aby związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi był bezpośredni i bezsporny.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nieopodatkowanych tym podatkiem. Wykonywane w związku z realizacją projektu czynności, ze względu na ich nieodpłatność, zaliczyć należy do nieopodatkowanych podatkiem VAT. Reguluje to przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto, jak wynika z art. 8 ust. 2 Ustawy, opodatkowanie VAT świadczeń nieodpłatnych może nastąpić tylko, gdy nie mają one związku z prowadzonym przedsiębiorstwem i dodatkowo przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie jest spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi nie podlega VAT.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 Ustawy jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę usługi musi łączyć z odbiorcą (beneficjentem) stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Ponadto wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje zlecenie.
Ponieważ z analizy przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności przy realizacji projektu B() - działań Enterprise Europe Network, nie są opodatkowane, stąd podatek zawarty w zakupywanych towarach i usługach dla wykonywania tych czynności, nie podlega odliczeniu od podatku należnego.
Zdaniem Fundacji, ostatecznie sformułowanym w piśmie z 4 listopada 2013 r. opodatkowane podatkiem VAT zakupy towarów i usług dokonywane w zakresie niezbędnym dla realizacji celów projektu B(), nie upoważniają Fundacji do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w tych towarach i usługach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym, wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
O bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Zatem, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy są wykonane odpłatnie i pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
Z kolei, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).
Wskazać zatem należy, że jeżeli podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą. Natomiast jeżeli podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi, o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem, dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest uczestnikiem Europejskiej Sieci Informacyjno -Doradczej EEN, ustanowionej przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 CIP, zatwierdzonej decyzją Parlamentu Europejskiego, Rady Nr 16392006/WE z 24 października 2006 r. Uczestnicy Sieci EEN zostali wybrani przez Komisję Europejską w drodze konkursowej, wszczętej na podstawie zaproszenia do składania wniosków, z obszaru wszystkich Państw Członkowskich i zorganizowali Konsorcja, które reprezentują upoważnieni Koordynatorzy Konsorcjów, działający w imieniu i na rzecz pozostałych uczestników. W Polsce ustanowiono 4 Konsorcja, a jednym z nich jest Konsorcjum B(), grupujące 9 instytucji z Zachodniej Polski, spośród których Fundacja występuje jako jeden ze współpartnerów. Liderem Konsorcjum jest Politechnika. Zadania, jakie są realizowane w ramach Sieci EEN, wynikają z Ramowej Umowy o Współpracy, podpisanej w imieniu Fundacji przez Lidera z Komisją Europejską, którą dla realizacji tego projektu reprezentuje Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI). Projekt przewiduje świadczenie usług na rzecz MŚP w następujących obszarach działań: usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy gospodarczej firm i umiędzynarodowienia; usługi w zakresie innowacji i transferu technologii oraz wiedzy oraz usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w 7Programie Ramowym na rzecz rozwoju technologicznego innowacji.
Formą realizacji ww. usług jest: udzielanie indywidualnych konsultacji, informacji i doradztwa specjalistycznego w odniesieniu do klientów MŚP, organizacja seminariów, szkoleń, warsztatów, konferencji oraz misji gospodarczych i spotkań kooperacyjnych, redagowanie i publikowanie artykułów w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej sieci EEN, tworzenie oraz drukowanie materiałów promocyjnych z opisem usług EEN.
Projekt realizowany jest na zasadzie nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych. Pozyskana na ten cel dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt non profit), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu jest oparte o zasadę zwrotu poniesionych kosztów. Na pokrycie tych kosztów, uznanych za koszty kwalifikowane projektu, Fundacja otrzymuje od Komisji Europejskiej dotację w wysokości 60%, która przekazuje środki na wskazany w umowie rachunek umowy Koordynatora, który z kolei będąc do tego upoważniony przekazuje środki poszczególnym partnerom Konsorcjum. W pozostałych 40% finansowanie projektu dokonywane jest ze środków Budżetu Państwa, w formie bezzwrotnego wsparcia przekazywanego partnerom przez Koordynatora, na podstawie stosownej umowy zawartej z Polska Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT, zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod warunkiem, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi.
Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z jej celami statutowymi zajmuje się między innymi: działaniami na rzecz zwiększania aktywności gospodarczej w regionie; prowadzeniem działalności oświatowej i edukacyjnej; doradztwem i udzielaniem informacji potencjalnym projektodawcom polskim i zagranicznym w ramach programów rozwojowych i wspólnych polityk UE; działaniami na rzecz integracji europejskiej i współpracy z europejskimi instytucjami oraz konsultacjami dla przedsiębiorców w ramach przygotowania projektów wspierających podmioty gospodarcze.
Fundacja w ramach realizowanego projektu nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie wydatki ponoszone w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Fundacja nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu B() działań sieci Enterprise Europe Network, ponieważ poniesione wydatki nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatnikiem podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 463 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu