Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokony... - Interpretacja - IPPP1/443-525/13-4/MP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.08.2013, sygn. IPPP1/443-525/13-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonywane zakupy w ramach realizowanego projektu- w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2013 r. (data wpływu 31.05.2013 r.) uzupełnionym w dniu 11.07.2013 r. (data wpływu 15.07.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 03.07.2013 r. doręczone Stronie w dniu 05.07.2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9.07.2013 r. (data wpływu 15.07.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 03.07.2013 r. (data doręczenia 05.07.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 stycznia 2012 r. jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. Rodzaj przeważającej działalności według PKD (2007 r.) to 9104Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Obok wykonywania działalności statutowej - ochrony przyrody uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową. Są to następujące tytuły dochodów:

  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%),
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%),
  • ze sprzedaży usług i gadżetów edukacyjnych związanych z Wnioskodawcą (opodatkowane stawką 23%),
  • z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%),
  • ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23%),
  • ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5%),
  • ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8%),
  • z udostępniania terenu parku narodowego do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacją imprez (opodatkowane stawką 23%),
  • ze sprzedaży biletów wstępu do niektórych obiektów parku (opodatkowane stawką 8%),
  • ze sprzedaży wydawnictw według stawek z faktur zakupu,
  • opłat za odstrzały zwierzyny (opodatkowane stawką 23%).

Wnioskodawca stara się uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na projekt Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy.

Projekt finansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (15%). Dnia 26.04.2013 r. miały miejsce uzgodnienia warunków umowy z Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych i dla potrzeb przedstawienia koniecznych dokumentów Wnioskodawca musi przedstawić oświadczenie o kwalifikowalności VAT.

Dyrektor parku uprawniony jest do pobierania opłaty za udostępnienie parku na podstawie art. 12 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220, z późn. zm.) oraz Zarządzenia Dyrektora z dnia 16 lutego 2012 r.

Zgodnie z powyższym w zakresie udostępniania uzyskiwane są przychody opodatkowane za udostępnianie niektórych obiektów Wnioskodawcy tj. polan wypoczynkowych (pikniki z użyciem otwartego źródła ognia - pozostałe bezpłatne), szlaków turystycznych i dróg przebiegających przez teren parku (rajdy), terenu parku (zdjęcia fotograficzne poza szlakami, profesjonalne filmowe) oraz tras jazd konnych (jazda wierzchem, przejażdżki bryczkami i saniami).

Planowany do realizacji w latach 2013 2014 projekt dotyczy zagospodarowania jednej z udostępnianych polan wypoczynkowych poprzez modernizację małej infrastruktury turystycznej, co spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru, skanalizowanie ruchu turystycznego, a w efekcie przyczyni się do zachowania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków oraz zachowania różnorodności biologicznej. Działania podejmowane w projekcie obejmują: zagospodarowanie polany rekreacyjno-wypoczynkowej oraz przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów wraz z obiektami małej architektury turystycznej i sanitariatami, ścieżką dydaktyczną. W czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji obszar objęty projektem (w tym: polana wypoczynkowa, parking, ścieżka dydaktyczna) będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie. Realizowane zadania związane z tym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Zgodnie z zapisami postanowień dla realizacji projektów, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli beneficjent projektu dostarczy dokument potwierdzający fakt, że był zobowiązany do płacenia i zaliczania w koszty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług zawartego w dowodach zakupu związanych z realizacją projektu.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż realizacja przedsięwzięcia będzie polegała na wykonaniu następujących zadań:

  1. Zagospodarowanie polany wypoczynkowej (roboty przygotowawcze i rozbiórkowe, drogi pieszo rowerowe, nawierzchnie sportowe, plac zabaw, mała architektura, wiaty rekreacyjne, w tym zestaw 2 wiat wypoczynkowych z grillem i miejscem na ognisko 1 szt., duża wiata wypoczynkowa z grillem szt. 1, mała wiata wypoczynkowa prostokątna z grillem szt. 4, mała wiata wypoczynkowa prostokątna bez grilla szt. 5, obudowa toalety przenośnej szt. 1, budynek gospodarczy szt. 1, mała architektura pozostałe elementy (stojaki na rowery typ A 12 szt., typ B komplet 6 szt., podest drewniany szt. 1, pomost drewniany szt. 1, kosze na śmieci 17 szt., pachołki drewniane 6 szt., ławki drewniane 35 szt., tablice informacyjne 4 szt., kierunkowskaz drewniany 8 szt., zieleń urządzona, w tym sadzenie 1333 szt. drzew i krzewów, ściółkowanie 800 m2, zakładanie trawników 4000m2),
  2. Zagospodarowanie parkingu dla samochodów i autokarów (konstrukcja jezdni manewrowej dla samochodów osobowych 657,57 m2, konstrukcja stanowisk postojowych dla samochodów osobowych 282,24 m2, konstrukcja jezdni manewrowej dla autobusów 666,24 m2, konstrukcja stanowisk postojowych dla autobusów 120,44m2. konstrukcja chodnika 96,27 m2, konstrukcja zjazdu);
  3. Instalacje elektryczne oświetlenia terenu i monitoringu CCTV i SSWN;
  4. Zagospodarowanie ścieżki dydaktycznej (przygotowanie i wyrównanie terenu, oczyszczenie światła ścieżki, nawierzchnie, ocynkowana tablica informacyjna 100x150 cm ze stelażem drewnianym 1 szt., ocynkowana tablica informacyjna 65x100 cm ze stelażem drewnianym 6 szt., drewniana ławka dł. 2m 2 szt., drewniane kosze na śmieci poj. 120 l szt.2).

Ponad powyższe Wnioskodawca planuje także działania z zakresu komunikacji i rozpowszechniania informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie efektów projektu:

  1. Publikacja informatora/przewodnika po ścieżce dydaktycznej;
  2. Artykuły prasowe i honoraria;
  3. Impreza promocyjno-edukacyjna uroczyste otwarcie polany;
  4. Gadżety promujące projekt;
  5. Cykl 5 weekendowych zajęć edukacyjnych dla dzieci z pracownikiem Wnioskodawcy na polanie/ścieżce edukacyjnej;
  6. Tablica pamiątkowa POLiŚ;
  7. Monitoring ruchu turystycznego (badania ankietowe oraz przy użyciu czujników ruchu).

W projekcie przewidziano także koszty związane z zarządzaniem projektem:

  1. nadzór inwestorski;
  2. szkolenia i podróże służbowe.

Powstałe w wyniku prac budowlanych obiekty budowlane zjazd z drogi gminnej oraz parking do obsługi gości polany wypoczynkowej Lipków w opinii Wnioskodawcy będą stanowiły budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Elementy zagospodarowania stanowiące środki trwałe o wartości wyższej niż 15 000 zł planowane do realizacji w ramach przedsięwzięcia to: instalacje elektryczne oświetlenia terenu i monitoring CCTV i SSWN, elementy drogowe konstrukcje chodników, zjazdu, jezdni manewrowych i stanowisk postojowych dla samochodów osobowych oraz autobusów, drogi gruntowe pieszo-rowerowe, linarium duże na placu zabaw, integracyjny sprawnościowy zestaw zabaw na placu zabaw, zestaw wielofunkcyjny dla młodszych dzieci na placu zabaw, ogrodzenia placu zabaw 314,4 mb i 178,5 mb, zestaw dwóch dużych wiat wypoczynkowych z grillem pow. zabudowy 30m2 każda, urządzenia do monitoringu ruchu turystycznego. Pozostałe elementy stanowiące środki trwałe będą miały wartość pomiędzy 3 500 zł a 15 000 zł np. wiatki turystyczne, huśtawki na placu zabaw, bramy wjazdowe, szlabany, pomost drewniany.

Nakłady do poniesienia na przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów w oparciu o kosztorys inwestorski to 1 254 710,58 zł, natomiast całość inwestycji budowlanej w ramach projektu to 1 956 765,99 zł (zagospodarowanie polany, zagospodarowanie parkingu, instalacje elektryczne oświetlenia terenu i monitoringu CCTV i SSWN, zagospodarowanie ścieżki dydaktycznej). Całkowity koszt projektu to 2 180 801,31zł, z czego 2 021 765,99 zł to nakłady inwestycyjne, a 159 035,32 zł koszty operacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu, które nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt pn. Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, będzie nabywał towary i usługi nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ zakłada, że w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji powstałe obiekty i urządzenia będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie.

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie On miał prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ planowane do realizacji zakupy towarów i usług na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca stara się uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na projekt Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy.

Planowany do realizacji w latach 2013 2014 projekt dotyczy zagospodarowania jednej z udostępnianych polan wypoczynkowych poprzez modernizację małej infrastruktury turystycznej, co spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru, skanalizowanie ruchu turystycznego, a w efekcie przyczyni się do zachowania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków oraz zachowania różnorodności biologicznej. Działania podejmowane w projekcie obejmują: zagospodarowanie polany rekreacyjno-wypoczynkowej oraz przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów wraz z obiektami małej architektury turystycznej i sanitariatami, ścieżką dydaktyczną. W czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji, obszar objęty projektem (w tym: polana wypoczynkowa, parking, ścieżka dydaktyczna) będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie. Realizowane zadania związane z tym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu . Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, powstałe obiekty i urządzenia (polana, parking oraz ścieżka dydaktyczna) w czasie trwałości projektu (5 lat) po zakończeniu realizacji będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy - w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji - nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących dokonywane zakupy w ramach realizowanego projektu pn. Budowa infrastruktury turystycznej na polanie ograniczenie antropopresji na ekosystemy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 , dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż zagospodarowana polana rekreacyjno-wypoczynkowa oraz zmodernizowany wybudowany parking dla samochodów osobowych i autokarów wraz z obiektami małej architektury turystycznej i sanitariatami, ścieżką dydaktyczną, po czasie trwałości projektu (5 lat), wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W takim przypadku będziemy mieć do czynienia z sytuacją, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ze względu na brak związku nabytych na potrzeby projektu towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a następnie - w związku z wykorzystywaniem ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zmieni się to prawo .

Z tego też względu, stosownie do przepisów art. 91 ust. 7 i 7a ustawy Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, w związku ze zmianą przeznaczenia powstałych w związku z realizacją projektu obiektów budowlanych (nieruchomości), zaliczonych do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 360 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie