Temat interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2013r. (data wpływu 12.08.2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.08.2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza nabyć za wynagrodzeniem od H.I. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A., (dalej: Zbywca) nieruchomość (dalej: Nieruchomość) położoną w K. (dalej: Dostawa Nieruchomości).
W dalszej części niniejszego wniosku dokonane w ramach Dostawy Nieruchomości nabycie Budynku Głównego (zdefiniowanego poniżej) oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych (zdefiniowanych poniżej) będzie określane jako Transakcja. Transakcja zostanie dokonana w ramach Dostawy Nieruchomości. Dostawa Nieruchomości będzie obejmować Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne (będących przedmiotem Transakcji) a ponadto dodatkowe elementy wchodzące w skład Nieruchomości (to jest między innymi budowle znajdujące się na Nieruchomości). Na moment Transakcji Zbywca będzie zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Na moment Transakcji Nabywca będzie zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny.
W dacie Transakcji, Nieruchomość obejmować będzie prawo użytkowania wieczystego działek gruntu (oraz prawo własności budynków i budowli znajdujących się na tych działkach) oznaczonych numerami ewidencyjnymi:
- 297/1, 297/4 oraz 246/5 (objęte księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy),
- Nieruchomość funkcjonuje pod nazwą komercyjną Galeria K. (dalej Galeria K.).
Działki 297/1 oraz 297/4 są zabudowane budynkiem handlowo-magazynowo-biurowym (dalej: Budynek Główny) oraz innymi obiektami budowlanymi (w szczególności drogi, dogi wewnętrzne, chodniki itp.). Ponadto na działce 297/4 znajduje się kilka mniejszych budynków komercyjnych (dalej: Pozostałe Budynki Komercyjne). Na działce 246/5 znajduje się chodnik.
Dla działek wchodzących w skład Nieruchomości (tj. 297/1, 297/4, 246/5) nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W rejestrze gruntów działki te oznaczone są jako:
- działka 297/l Bi
- działka 297/4Bi dr
- działka 246/5 - Bi
Przy czym Bi oznacza inne tereny zabudowane a dr oznacza drogi.
Przed dokonaniem Dostawy Nieruchomości, a tym samym przed dokonaniem Transakcji, Wnioskodawca oraz Zbywca złożą zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, o rezygnacji ze zwolnienia z VAT w stosunku do Dostawy Nieruchomości, w szczególności o rezygnacji ze zwolnienia z VAT w stosunku do dostawy Budynku Głównego, Pozostałych Budynków Komercyjnych i innych obiektów budowlanych znajdujących się na Nieruchomości. Proces inwestycyjny polegający na wybudowaniu Budynku Głównego oraz renowacji Pozostałych Budynków Komercyjnych, a także obejmujący budowę innych obiektów budowlanych znajdujących się na Nieruchomości i składających się na Galerię przeprowadziła G.. Sp. z o. o. (dalej G.. ). G.. nabyła prawo użytkowania wieczystego między innymi działek wchodzących w skład Nieruchomości w 2003 r. W ramach tej transakcji G.. nabyła również prawo własności szeregu obiektów budowlanych. Przy czym większość z tych obiektów została następnie wyburzona przez G.. w trakcie budowy Galerii K., a budynki nadal znajdujące się na Nieruchomości (Pozostałe Budynki Komercyjne) zostały poddane renowacji w ramach procesu budowy Galerii K.. W akcie notarialnym, w którym G.. nabyła w 2003 r. prawo użytkowania wieczystego działek i prawo własności budynków zamieszczono informację, że budynki będące przedmiotem tejże umowy są towarami używanymi w rozumieniu art. 4 pkt 7 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym, a z tytułu ich sprzedaży na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy sprzedający był zwolniony z podatku od towarów i usług.
Budowa Galerii K. (w szczególności wybudowanie Budynku Głównego i renowacja Pozostałych Budynków Komercyjnych) została ukończona przed 2011 r. Od początku 2011 r. nie dokonano nakładów na ulepszenie Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych których wartość byłaby równa lub przekraczałaby 30% wartości początkowej każdego z tych budynków.
G. od momentu zakończenia procesu inwestycyjnego budowy Galerii K., w szczególności budowy Budynku Głównego i renowacji Pozostałych Budynków Komercyjnych, (co jak wskazano powyżej miało miejsce przed 2011 r.), wykorzystywała Nieruchomość do prowadzenia działalności opodatkowanej w postaci wynajmu powierzchni komercyjnych w Nieruchomości. Cała powierzchnia w Budynku Głównym oraz w Pozostałych Budynkach Komercyjnych była przynajmniej okresowo przedmiotem najmu w okresie po wybudowaniu Budynku Głównego i renowacji Pozostałych Budynków Komercyjnych a przed 2011 r, i od czasu tego najmu żaden z budynków nie był ulepszony w stopniu równym lub przekraczającym 30% jego wartości początkowej. W konsekwencji G.. odliczała podatek naliczony z tytułu ponoszonych kosztów inwestycyjnych związanych z procesem inwestycyjnym w Galerii K. w szczególności podatek naliczony z tytułu kosztów związanych z budową Budynku Głównego, renowacją Pozostałych Budynków Komercyjnych oraz nakładami na pozostałe obiekty budowlane znajdujące się na Nieruchomości. G. w 2013 r., wniesie aportem prawo wieczystego użytkowania działek 297/1, 297/4 oraz 246/5 wraz z prawem własności znajdujących się na tych działkach naniesień (w szczególności Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych) do spółki Zbywcy (aport będzie opodatkowany VAT według stawki podstawowej gdyż strony zamierzają złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT). Po nabyciu aportu w 2013 r. a przed sprzedażą Nieruchomości na rzecz Nabywcy, Zbywca będzie wykorzystywał Nieruchomość do świadczenia podlegających VAT - usług wynajmu powierzchni w Nieruchomości. Zbywca odliczy naliczony podatek VAT z tytułu nabycia aportem Nieruchomości, w szczególności podatek naliczony z tytułu nabycia od G.. Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych.
W ramach Dostawy Nieruchomości Zbywca dokona dostawy na rzecz Nabywcy Nieruchomości (w szczególności przeniesie na Nabywcę prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wchodzących w skład Nieruchomości oraz przeniesie na Nabywcę własność znajdujących się na tych działkach naniesień, w szczególności Budynku Głównego, Pozostałych Budynków Komercyjnych oraz budowli).
Zgodnie z art. 678 Kodeksu Cywilnego, z mocy prawa na Nabywcę zostaną przeniesione prawa i obowiązki Zbywcy wynikające z umów najmu związanych z Nieruchomością (w szczególności z Budynkiem Głównym i Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi).
Ponadto, w wyniku Dostawy Nieruchomości na Nabywcę mogą zostać przeniesione niektóre zobowiązania i należności Zbywcy ściśle związane z Nieruchomością (w szczególności z Budynkiem Głównym i Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi) oraz umowami najmu obciążającymi Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne), w szczególności mogą to być:
- gwarancje bankowe lub inne zabezpieczenia, złożone przez najemców, jak również wpłacone przez nich kaucje tytułem zabezpieczenia zobowiązań najemców z tytułu umów najmu.
- dokumentacja związana z Nieruchomością i jej wynajmem, tj. w szczególności dokumenty prawne dotyczące Nieruchomości (w tym Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych), umowy najmu, oryginały pozwoleń i decyzji administracyjnych, dokumentacja techniczna oraz projektowa i powykonawcza (w szczególności projekty budowlane), majątkowe prawa autorskie do projektów budowlanych i technicznych, jak również dokumenty i stosowne uprawnienia w zakresie gwarancji od wykonawców robót budowlanych.
W ramach planowanej Dostawy Nieruchomości, Zbywca nie zamierza dokonywać przeniesienia na Nabywcę jakichkolwiek innych składników majątkowych Zbywcy, w tym w szczególności niedotyczących lub niezwiązanych ściśle z Nieruchomością (w szczególności z Budynkiem Głównym i Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi). W związku z planowaną Dostawą Nieruchomości na Nabywcę nie zostaną przeniesione w szczególności:
- firma (nazwa przedsiębiorstwa) Zbywcy,
- umowy o zarządzanie Nieruchomością, ubezpieczenie Nieruchomości, umowy serwisowe dotyczące Nieruchomości (związane z funkcjonowaniem i obsługą Nieruchomości) i umowy o dostawy mediów do Nieruchomości,
- umowy rachunków bankowych Zbywcy;
- umowy związane z bieżącą działalnością Zbywcy,
- środki pieniężne należące do Zbywcy (czy to w kasie, czy na rachunkach bankowych), inne niż kaucje najemców wspomniane powyżej,
- księgi handlowe Zbywcy,
- umowy związane z finansowaniem działalności Zbywcy i zabezpieczenie tego finansowania.
Może się również okazać; że w stosunku do niektórych z umów związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem Nieruchomości (w szczególności z Budynkiem Głównym i Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi) zamiast wskazanej powyżej konstrukcji, (w której Zbywca rozwiązuje określoną umowę), Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki Wnioskodawcy. Jednakże nie jest to opcja preferowana przez Nabywcę i jeśli będzie miała miejsce to będzie to sytuacja wyjątkowa.
W związku z tym, że niektóre aktywa /zobowiązania i umowy niezbędne w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności operacyjnej Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych) nie zostaną przeniesione w ramach Dostawy Nieruchomości (w więc również w ramach Transakcji), Nabywca będzie musiał podjąć współpracę z odpowiednimi dostawcami usług i zawrzeć z nimi stosowne umowy (lub zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Nieruchomości w tym Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych na podstawie własnych zasobów). Ponadto, w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni w Nieruchomości (w szczególności w Budynku Głównym i Pozostałych Budynkach Komercyjnych) Nabywca będzie także musiał zapewnić prowadzenie rachunków bankowych i zabezpieczyć płynność finansową swojego przedsiębiorstwa dla celów bieżącej działalności operacyjnej (potencjalnie poprzez zawarcie umów pożyczek lub kredytu). Bez podjęcia m.in. powyższych działań Nabywca nie będzie mógł samodzielnie prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych).
Ponadto, w dacie Dostawy Nieruchomości Zbywca lub podmiot z nim powiązany zawrze z Nabywcą umowę najmu powierzchni w Nieruchomości (w szczególności w Budynku Głównym i Pozostałych Budynkach Komercyjnych), które w dacie Dostawy Nieruchomości nie będą wynajęte podmiotom trzecim. Jak Spółka wskazywała powyżej, cała powierzchnia w Budynku Głównym oraz w Pozostałych Budynkach Komercyjnych była przynajmniej okresowo przedmiotem najmu w okresie przed 2011 r.
Zbywca nie zatrudnia żadnych pracowników.
Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne), będąca przedmiotem planowanej Dostawy Nieruchomości, nie stanowi i nie będzie stanowić formalnie organizacyjnie wydzielonych części przedsiębiorstwa Zbywcy w działalności prowadzonej przez Zbywcę. Nie będzie ona stanowić również formalnie wydzielonego odrębnego działu, wydziału czy też oddziału w przedsiębiorstwie Zbywcy.
Zbywca nie prowadzi osobnych ksiąg w stosunku do sprzedawanej Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych).
Po przeprowadzeniu planowanej Dostawy Nieruchomości Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne) nie będzie stanowić formalnie organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Nabywcy w działalności prowadzonej przez Nabywcę.
Nabywca w ramach Dostawy Nieruchomości lub na podstawie odrębnej umowy ze Zbywcą lub z podmiotem trzecim może nabyć określone ruchomości związane z Nieruchomością (w szczególności z Budynkiem Głównym i Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi) jak również prawa do domen internetowych obsługujących Galerię oraz prawa do znaku towarowego, pod którym funkcjonuje Galeria K..
Po Dostawie Nieruchomości może dojść pomiędzy Zbywcą a Nabywcą do rozliczenia płatności dokonanych przez najemców na poczet czynszu oraz kosztów mediów i innych usług zapewnianych najemcom w związku z wynajmem powierzchni w Nieruchomości (w szczególności w Budynku Głównym i Pozostałych Budynkach Komercyjnych).
Po nabyciu Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych) od Zbywcy, Nabywca zamierza prowadzić działalność gospodarczą, obejmującą wynajem powierzchni w Nieruchomości (w szczególności w Budynku Głównym i Pozostałych Budynkach Komercyjnych), podlegającą opodatkowaniu VAT. Nabywca planuje wykonywać powyższą działalność przy wykorzystaniu własnych zasobów (względnie, przy pomocy potencjalnych usługodawców) oraz w oparciu o własny know-how w tym zakresie.
Zbywca wystawi na rzecz Nabywcy i doręczy Nabywcy fakturę VAT dokumentującą Dostawę Nieruchomości. Na fakturze zostanie naliczony podatek VAT w stawce podstawowej z tytułu dostawy Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
w zakresie podatku od towarów i usług:
Czy Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych w ramach Transakcji...
Zdaniem Wnioskodawcy:
- W okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych w ramach Transakcji.
UZASADNIENIE
1. Uwagi wstępne.1.1. Brak przesłanek wyłączenia Dostawy Nieruchomości w tym Transakcji z opodatkowania VAT.
1.1. Brak przesłanek wyłączenia Dostawy Nieruchomości w tym Transakcji z opodatkowania VAT.
W celu rozstrzygnięcia, czy Transakcja dokonywana w ramach Dostawy Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy wspomniana Transakcja oraz Dostawa Nieruchomości mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż transakcja mająca za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część (dalej: ZCP) nie podlega opodatkowaniu VAT.
1.2. Brak przesłanek uzasadniających uznanie Dostawy Nieruchomości w tym Transakcji za zbycie przedsiębiorstwa i wyłączenia na tej podstawie Transakcji spod zakresu VAT
1.2. Normatywna definicja przedsiębiorstwa oraz jego zorganizowanej części.
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, iż dla celów podatku VAT pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 55(1) Kodeksu cywilnego. W myśl regulacji zawartej w tym przepisie, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym, zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące, przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
- koncesje, licencje i pozwolenia,
- patenty i inne prawa własności przemysłowej,
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
- tajemnice przedsiębiorstwa,
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z kolei - w myśl regulacji art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT - przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
1.2.2. Przedmiot Dostawy Nieruchomości oraz Transakcji vs. elementy normatywnej definicji przedsiębiorstwa.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać, że przedmiot Dostawy Nieruchomości (w szczególności Nieruchomość, w tym Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne, razem z umowami najmu przejmowanymi z mocy prawa a zatem również przedmiot Transakcji stanowi przedsiębiorstwo. Wynika to z faktu, iż przedmiot planowanej Dostawy Nieruchomości obejmującej Transakcję, w ocenie Wnioskodawcy nie wyczerpuje przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa. W szczególności, Dostawie Nieruchomości obejmującej Transakcję nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników, wchodzących w skład definicji i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Zbywcy wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zbywane składniki majątkowe nie stanowią przedsiębiorstwa jest poparte interpretacją przepisów prawa, dokonaną przez Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (która - co należy zaznaczyć - była niejednokrotnie przytaczana przez organy podatkowe).
Z odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską można wywnioskować, iż za sprzedaż przedsiębiorstwa nie można uznać sprzedaży samego budynku, nawet wówczas, gdy jest on przeznaczony pod wynajem. (Odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie poselskie nr 1778 z dnia 13.06.2003 r. Odpowiedź udzielona przez Ministra Finansów dotyczy treści art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże w przekonaniu Wnioskodawcy konkluzja zawarta w tej odpowiedzi może mieć również zastosowanie w rozpatrywanym przypadku).
Przedsiębiorstwem, bowiem, może być budynek wraz ze wszystkimi wierzytelnościami, zobowiązaniami, zawartymi umowami najmu, zarządzania, dostawy mediów i innymi umowami związanymi z tym budynkiem i działalnością polegającą na wynajmie.
Tymczasem, jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, w analizowanym przypadku przedmiotowej Dostawie Nieruchomości obejmującej Transakcję nie będzie zasadniczo towarzyszył transfer wierzytelności oraz zobowiązań Zbywcy.
Prawidłowość stanowiska, iż brak któregokolwiek ze składników wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa powinien skutkować uznaniem, iż Dostawa Nieruchomości obejmująca Transakcję nie może zostać uznana za niepodlegające opodatkowaniu na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT zbycie przedsiębiorstwa, potwierdzona została również w szeregu interpretacji wydanych przez polskie organy podatkowe. Jako przykład można przytoczyć:
- interpretację wydaną przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 20 lutego 2006 r. (nr 1471/DC/436/3/06/HB), w której Naczelnik zajął stanowisko, iż ze względu na objęcie (...) transakcją sprzedaży jedynie niektórych składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa strony, przedstawiona czynność prawna nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa. W konsekwencji nie podlega wyłączeniu z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
- podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 13 listopada 2008 r. (nr IPPP1/443-1637/08-03/MPe) stwierdzając, iż skoro Wnioskodawca nie zamierza przenieść wszystkich elementów, które zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stanowią przedsiębiorstwo, gdyż przedmiotowa transakcja dotyczy wyłącznie określonej liczby składników majątkowych niezdolnych do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 15 grudnia 2006 r. (nr 1472/SPC/436-39/06/PK) stwierdził, iż jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przedmiotowa transakcja nie obejmuje m. in. nazwy przedsiębiorstwa. Skoro więc w przepisie art. 55(1) Kodeksu cywilnego wskazano ten element jako niezbędny element przedsiębiorstwa to przedmiotowa transakcja nie jest sprzedażą przedsiębiorstwa w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a tym samym nie jest sprzedażą przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
- podobne stanowisko zajął Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 1 lipca 2005 r., (nr PP/443-59-1-GK/05), w której wskazał, że w związku z tym, że spółka nie zbyła ksiąg handlowych i nazwy przedsiębiorstwa, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące uznanie, iż dochodzi do sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Stanowisko to Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego wyraził również w interpretacji z dnia 25 kwietnia 2007 r. (nr PP/443-18-I-BS/07).
- w tym samym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 listopada 2011 r. (nr ILPP1/443-1108/11-5/AW) stwierdzając, że przedsiębiorstwem w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa funkcjonującym w obrocie gospodarczym. Ponadto, nie można traktować jako przedsiębiorstwo wyodrębnionej gospodarczo części będącej zespołem składników majątkowych i niemajątkowych, jeżeli nie będzie obejmować ksiąg i dokumentów związanych z prowadzeniem działalności.
Kolejnego argumentu przemawiającego za tym, iż przedmiotem analizowanej Dostawy Nieruchomości a więc również przedmiotem Transakcji nie będzie przedsiębiorstwo Zbywcy, dostarczają orzeczenia sądów (wyrok NSA z dnia 6.10.1995r., SA/GI 1959/94.), w których wyrażono tezę, iż zbycie przez podatnika tylko części jego aktywów z definicji nie może być zakwalifikowane jako zbycie przedsiębiorstwa, choćby nawet przedmiotem zbycia była zdecydowana większość składników majątkowych funkcjonującego przedsiębiorstwa.
1.2.3. Przedmiot Dostawy Nieruchomości w tym Transakcji vs. całość organizacyjna i funkcjonalna.
W doktrynie i orzecznictwie podkreśla się, iż określone składniki majątkowe dla uznania za przedsiębiorstwo muszą stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.
Tymczasem Dostawie Nieruchomości na rzecz Nabywcy (w szczególności dostawie Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych) nie będzie towarzyszył transfer szeregu aktywów Zbywcy. Mianowicie, w ramach przedmiotowej Dostawy Nieruchomości Nabywca nabędzie jedynie niektóre aktywa wymienione w opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji, po dacie przedmiotowej Dostawy Nieruchomości w rękach Zbywcy pozostanie szereg aktywów oraz dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej należących obecnie do jego przedsiębiorstwa (również wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego).
W konsekwencji - po nabyciu Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych) od Zbywcy - Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni w Nieruchomości (w szczególności w Budynku Głównym i Pozostałych Budynkach Komercyjnych), przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz, zasadniczo, na podstawie umów zawartych przez siebie z podmiotami trzecimi. Zdaniem Wnioskodawcy, fakt ten dodatkowo potwierdza, że w wyniku planowanej Dostawy Nieruchomości nie dojdzie do przeniesienia całości przedsiębiorstwa Zbywcy, a jedynie poszczególnych (choć znaczących) składników jego majątku.
Na uwagę zasługuje również zawarta w ustawowej definicji przedsiębiorstwa i niejednokrotnie podkreślana w orzecznictwie sądów (Wyrok NSA z dnia 22.01.1997 r.,: SA/Sz 2724/95 oraz wyrok NSA z dnia 24.11.1999 r.: I SA/Kr 1189/99) kwestia, iż przedsiębiorstwo nie jest tylko sumą jego składników lecz ich zorganizowanym zespołem. Z uwagi na fakt, iż Nabywca nabędzie jedynie wybrane składniki majątkowe Zbywcy, nie można - zdaniem Wnioskodawcy - uznać, iż:
- jest to zespół elementów,
oraz
- elementy te łączy więź o charakterze organizacyjnym.
Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstaw, aby Dostawę Nieruchomości (obejmującej Transakcję) zaklasyfikować jako zbycie przedsiębiorstwa.
W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy przedmiot Dostawy Nieruchomości (w szczególności Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne) nie umożliwia dalszego samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Dla prowadzenia takiej działalności niezbędne jest uzupełnienie przedmiotu Dostawy Nieruchomości o szereg dodatkowych elementów (w dużej mierze są to elementy, które nie będą zbyte przez Zbywcę w ramach Dostawy Nieruchomości). W szczególności trudno wyobrazić sobie prowadzenie działalności gospodarczej bez rachunków bankowych czy funkcjonowanie Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych) bez szeregu umów, które nie zostaną przeniesione przez Zbywcę na Nabywcę w formie cesji, lecz zostaną rozwiązane przez Zbywcę a Nabywca będzie musiał we własnym zakresie (np. poprzez podpisanie umów z zewnętrznymi dostawcami) zapewnić dostawę określonych usług lub towarów do Nieruchomości (w szczególności do Budynku Głównego i Pozostałych Budynków Komercyjnych).
1.3. Brak przesłanek uzasadniających uznanie Dostawy Nieruchomości obejmującej Transakcję za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenia na tej podstawie Dostawy Nieruchomości obejmującej Transakcje spod zakresu VAT.
1.3.1. Zorganizowana część przedsiębiorstwa.
W ocenie Wnioskodawcy, składniki majątku będące przedmiotem analizowanej Dostawy Nieruchomości w tym również Transakcji nie mogą być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W myśl regulacji art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą organów podatkowych (m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2013 r. nr IPPP1/443-33/13-4/MP, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2012 r. nr IBPP3/443-1122/11/AM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 marca 2012 r. nr IPTPP2/443-850/11-2/PR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r. nr ILPP2/443-1309/11-2/Akr, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 listopada 2011 r. nr IPPP1/443-1372/11-2/AW) z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym również zobowiązania) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
- istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Powyższe oznacza, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych aktywów i pasywów, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewien zorganizowany zespół tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.
Zdaniem organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). W ocenie Wnioskodawcy przedmiot Dostawy Nieruchomości ani Transakcji nie spełnia tego kryterium.
1.3.2. Odrębność organizacyjna.
W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym zbywana w ramach Dostawy Nieruchomości (a tym samym w ramach Transakcji) Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny i Pozostałe Budynki Komercyjne) nie jest w stanie bez istotnych uzupełnień, samodzielnie funkcjonować na rynku. Tym samym, nabywane składniki majątkowe nie umożliwią Nabywcy podjęcia działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Powyższe zdaniem Wnioskodawcy, pozwala zatem twierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym składniki majątkowe zbywane w ramach Dostawy Nieruchomości obejmującej Transakcję (w szczególności Budynek Główny oraz Pozostałe Budynki Komercyjne) nie są wyodrębnione funkcjonalnie, przez co nie umożliwiają prowadzenia działalności gospodarczej jako samodzielny podmiot.
Zdaniem Wnioskodawcy odrębność organizacyjna oznacza możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do danej ZCP. Co więcej, odrębność organizacyjna wymaga, by możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z księgami rachunkowymi, umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie z wykorzystaniem tego zespołu. W przypadku planowanej Dostawy Nieruchomości (w tym Transakcji) należy zauważyć, że Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny oraz Pozostałe Budynki Komercyjne) wraz z ściśle związanymi z nią innymi składnikami majątkowymi i niemajątkowymi, które staną się przedmiotem Dostawy Nieruchomości obejmującej Transakcję nie może, w ocenie Wnioskodawcy, zostać uznana za zespół składników zdolny do samodzielnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwo.
1.3.3. Odrębność Finansowa.
Odrębność finansową, zdaniem Wnioskodawcy, należy rozpatrywać na płaszczyźnie formalnej. Tak rozumiana odrębność oznacza wymóg prowadzenia odrębnej księgowości, która pozwalałaby na rozdzielenie przychodów i kosztów działalności ZCP od przychodów i kosztów całego przedsiębiorstwa. W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie można wskazać odrębności finansowej przedmiotu planowanej Dostawy Nieruchomości ani Transakcji.
1.3.4 Samodzielność ZCP.
Samodzielność ZCP, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza, że wyodrębnione składniki muszą posiadać pełną zdolność do niezależnego funkcjonowania jako samodzielne przedsiębiorstwo. Zdaniem Wnioskodawcy, pozostawienie poza zakresem Dostawy Nieruchomości oraz Transakcji szeregu opisanych w zdarzeniu przyszłym elementów działalności gospodarczej Zbywcy pozbawia zbywaną Nieruchomość (w szczególności Budynek Główny oraz Pozostałe Budynki Komercyjne) zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych. Dopiero w gestii Nabywcy będzie leżało takie ich zorganizowanie i dodanie nowych składników, aby mogły być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji; zdaniem Wnioskodawcy elementy planowanej Dostawy Nieruchomości w tym elementy Transakcji nie, mogą zostać uznane za samodzielną część przedsiębiorstwa.
1.3.5 Przedmiot Dostawy Nieruchomości oraz Transakcji vs. normatywna definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Podkreślenia wymaga, że w skład zbywanej masy majątkowej nie wchodzi szereg zobowiązań Zbywcy. Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT wprost wskazuje na zobowiązania jako niezbędny element zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym, składniki majątku zbywane przez Zbywcę w ramach Dostawy Nieruchomości, w tym w ramach Transakcji, nie mogą być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Na zobowiązania, jako niezbędny element zorganizowanej części przedsiębiorstwa wskazują również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-173/11-3/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał: Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż przeznaczony do sprzedaży przez zbywcę majątek nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wynikającej z art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ nie obejmuje całości zobowiązań. Tym samym nie spełnia wszystkich kryteriów wymienionych w tym przepisie.
1.4. Podsumowanie argumentacji w zakresie uznania przedmiotu Dostawy Nieruchomości oraz Transakcji za ZCP oraz przedsiębiorstwo.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy przedmiot planowanej Dostawy Nieruchomości a tym samym przedmiot Transakcji nie wykazuje odrębności organizacyjnej, finansowej ani nie stanowi zespołu składników majątkowych, wraz ze zobowiązaniami, który mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone cele gospodarcze.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać, że przedmiotem Dostawy Nieruchomości a tym samym przedmiotem Transakcji jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego. Wnioskodawca stoi również na stanowisku, iż przedmiotem Dostawy Nieruchomości a tym samym przedmiotem Transakcji nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów o VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, planowana Dostawa Nieruchomości a tym samym Transakcja nie będzie mogła również zostać uznana za zbycie ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Skoro, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot planowanej Dostawy Nieruchomości a tym samym przedmiot Transakcji nie będzie stanowił ani przedsiębiorstwa, ani ZCP, jego zbycie nie będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, planowana Dostawa Nieruchomości a co za tym idzie (i co jest kluczowe dla odpowiedzi na pytania postawione we wniosku) Transakcja, jako dostawa obejmująca zespół składników majątkowych, podlega przepisom ustawy o VAT.
Podsumowując zdaniem Wnioskodawcy Transakcja (tj. dostawa Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych) będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności niepodlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT.
- Stawka VAT właściwa dla planowanej Transakcji oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Jak już wskazano powyżej w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa Transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności nie podlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT.
W konsekwencji, dla ustalenia prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu Transakcji, jak również potwierdzenia, że na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty PCC z tytułu Transakcji, konieczne jest potwierdzenie, że Transakcja będzie opodatkowana podstawową stawką VAT i nie będzie podlegać zwolnieniu z VAT.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-l2c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Dostawa budynków, jak każda inna dostawa towarów, podlega więc, co do zasady, opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej. W treści ustawy o VAT ustawodawca przewidział jednak sytuacje, w których dostawa budynków podlega zwolnieniu z VAT.
2.1. Stawka VAT właściwa dla planowanej Transakcji.
Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu musi zatem dojść do wydania budynku (budowli lub ich części) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.
Językowa wykładnia analizowanego art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT wskazuje, że pierwsze zasiedlenie dotyczyć może każdej czynności opodatkowanej, mocą której budynek, budowla lub ich części oddane są do użytkowania. Spośród czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wymienionych w art. 5 ustawy o VAT może to być zatem zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług. Wskazuje na to również posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem oddanie do użytkowania (...) nabywcy lub użytkownikowi.
Nie budzi wątpliwości, że jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest usługa wynajmu nieruchomości ale również sprzedaż (dostawa).
Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, (czyli zwolnienia dostawy budynku, budowli lub ich części dokonywanego po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia), i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności fakt, iż zarówno Nabywca jak i Zbywca, będą na moment Transakcji czynnymi podatnikami VAT oraz złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed dniem dokonania Dostawy Nieruchomości a zatem również przed dniem dokonania Transakcji, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o VAT o wyborze opcji opodatkowania VAT Dostawy Nieruchomości (w tym o wyborze opcji opodatkowania VAT dostawy Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych), w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.
Należy bowiem zauważyć, że w opisanym zdarzeniu przyszłym wykluczone jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Aby możliwe było zastosowanie zwolnienia z VAT dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie wskazanego przepisu, spełnione musiałyby być kumulatywnie następujące warunki:
- w stosunku do tych obiektów budowlanych budynków i budowli nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia podatku VAT;
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do odliczenia VAT, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Mając na uwadze, wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego historię Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych, w szczególności fakt, iż ich najem rozpoczął się przed 2011 r. w stosunku do Transakcji nie będą spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, do pierwszego zasiedlenia Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych doszło bowiem przed 2011 r. a zatem w okresie dłuższym niż dwa lata przed datą planowanej Transakcji ponieważ przed 2011 r. cała powierzchnia w Budynku Głównym oraz w Pozostałych Budynkach Komercyjnych była przynajmniej okresowo przedmiotem najmu i od czasu tego najmu żaden z budynków nie był ulepszony w stopniu równym lub przekraczającym 30% jego wartości początkowej.
Ponadto, ze względu na fakt, iż Galeria K. (w szczególności Budynek Główny oraz Pozostałe Budynki Komercyjne) była wykorzystywana przez G.. do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT nie można uznać, iż w stosunku do nakładów czynionych na Galerię (w tym do kosztów budowy Budynku Głównego oraz renowacji Pozostałych Budynków Komercyjnych) wyłączone było prawo do odliczenia podatku VAT.
Dodatkowo, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego G.. odliczała podatek naliczony z tytułu nakładów czynionych na Nieruchomość (w tym na prace budowlane na Nieruchomości związane z Budynkiem Głównym oraz Pozostałymi Budynkami Komercyjnymi).
Również Zbywca odliczy podatek naliczony z tytułu nabycia Nieruchomości (w szczególności Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych) w 2013 r. tytułem aportu od G.. .
W odniesieniu do Pozostałych Budynków Komercyjnych znajdujących się na Nieruchomości (niezależnie od nakładów inwestycyjnych czynionych przez G.. na renowację tych budynków i związanego z nimi prawa do odliczenia VAT wynikającego ze sposobu użytkowania tych budynków) należy również pamiętać, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego G.. nabyła te obiekty w 2003 w ramach dostawy potraktowanej jako dostawa zwolniona z VAT.
2.2. Prawo Nabywcy do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Transakcji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego po nabyciu Nieruchomości (w tym Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych) od Zbywcy, Nabywca zamierza prowadzić działalność gospodarczą, obejmującą wynajem powierzchni w Budynku Głównym oraz w Pozostałych Budynkach Komercyjnych, podlegającą opodatkowaniu VAT.
Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca oraz Zbywca mają zamiar złożyć oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT w stosunku do dostawy Nieruchomości (w tym Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych), stanowisko Wnioskodawcy odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych należy uznać za prawidłowe. Nabywcy będzie więc przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Transakcji (to jest nabycia Budynku Głównego oraz Pozostałych Budynków Komercyjnych).
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy nadmienić, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zasadności dokonania przez Wnioskodawcę odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu innych obiektów budowlanych (w szczególności drogi, drogi wewnętrzne, chodniki itp.) usytuowanych na działce nr 297/1 i 297/4 oraz chodnika posadowionego na działce nr 246/5, gdyż nie sformułowano pytań w tym zakresie oraz nie przedstawiono własnego stanowiska w tych kwestiach.
W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie