Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. .
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Szpital złożył wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu pn. , w których znajdują się oddziały szpitalne udzielające świadczeń medycznych.
W Pawilonie B zlokalizowany jest: Oddział Psychiatryczny IA, Oddział Psychiatryczny IB, Oddział Psychiatryczny Dzienny. W Pawilonie C zlokalizowany jest: Oddział Psychiatryczny II, Oddział Leczenia Alkoholowych Zespołów Abstynencyjnych.
Potrzeba realizacji inwestycji wynikła ze zidentyfikowanych niedoskonałości infrastruktury budynków (Pawilon B oraz Pawilon C) Szpitala. Duże różnice temperatur w obrębie jednego pomieszczenia (przy oknie zimno, przy kaloryferze gorąco) i przeciągi są niekomfortowe, a w niektórych przypadkach utrudniają proces leczenia. Istotnym więc problemem jest brak możliwości zapewnienia odpowiednich warunków temperaturowych w pomieszczeniach, w których świadczone są usługi medyczne oraz w pomieszczeniach gdzie przebywają chorzy. Realizacja projektu przyczyni się również do zwiększenia oszczędności wytworzonej energii na ogrzanie budynków, co pozwoli na racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ograniczanie degradacji nieodnawialnych źródeł energii, jak i negatywnego wpływu efektów ich spalania na stan powietrza atmosferycznego.
Przyczyni się więc do zmniejszenia poziomu emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości powietrza. Jednocześnie realizacja projektu pozwoli na poprawę bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury ochrony zdrowia oraz zapewni odpowiednie warunki oraz komfort leczenia osobom korzystającym z usług medycznych świadczonych przez Szpital.
Zakres rzeczowy zadania obejmuje:
- docieplenie elewacji zewnętrznej wełną mineralną,
- docieplenie stropodachów,
- doszczelnienie dachów papą termozgrzewalną,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- odtworzenie instalacji odgromowej,
- wykonanie obróbek blacharskich.
W dniu 27 czerwca 2013 r. Szpital podpisał Umowę nr z wykonawcą przedmiotowego zadania.
Szpital będzie właścicielem produktów i rezultatów wymienionego projektu i nie przekaże ich innym podmiotom. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatków i usług świadczenia usług medycznych. Wartość całkowita projektu brutto kształtuje się na poziomie 971.700,00zł.
Prowadzone prace budowlane w obrębie Pawilonu B i C stanowią III etap kompleksowej termomodernizacji budynków Szpitala i jednocześnie ostatni etap termomodernizacji budynków, w których udzielane są świadczenia medyczne. Realizacja zadania pozwoli więc w znaczący sposób poprawić warunki hospitalizacji oraz zmniejszyć koszty funkcjonowania placówki. Jest to niezwykle ważne, gdyż postępujący wzrost kosztów przy niezmiennym poziomie środków uzyskiwanych od płatnika w publicznym systemie ochrony zdrowia, generuje sytuację finansową zakładu uniemożliwiającą samodzielne sfinansowanie zadania. Ponadto każdy miesiąc opóźnienia w wypłacie środków z WFOŚiGW stanowi znaczne obciążenie dla utrzymania płynności finansowej Szpitala, z uwagi na konieczność pokrywania wydatków inwestycyjnych w ramach zasobów własnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Szpital ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją opisanego wyżej projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Zakupione w ramach realizacji towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym lecz będą wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych od podatku art. 43 ust. 1 pkt 18.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu pn. . Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia oszczędności wytworzonej energii na ogrzanie budynków, co pozwoli na racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ograniczanie degradacji nieodnawialnych źródeł energii, jak i negatywnego wpływu efektów ich spalania na stan powietrza atmosferycznego. Przyczyni się więc do zmniejszenia poziomu emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości powietrza. Jednocześnie realizacja projektu pozwoli na poprawę bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury ochrony zdrowia oraz zapewni odpowiednie warunki oraz komfort leczenia osobom korzystającym z usług medycznych świadczonych przez Szpital. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatków i usług świadczenia usług medycznych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu będą wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatków i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wskazał Zainteresowany, efekty projektu będą wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatków i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 183 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi