Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-496/13/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2013, sygn. ITPP2/443-496/13/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest w trakcie realizowania projektu pn. .

Zakres rzeczowy projektu:

  • budowa obiektów mostowych trójprzęsłowych z przęsłem środkowym zwodzonym dwuskrzydłowym w ciągu ulic:

    -S (obiekt z dopuszczeniem okazjonalnego ruchu pojazdów samochodowych uprzywilejowanych. Nośność mostu klasa: C),
    -M (obiekt przeznaczony dla ruchu pieszych i rowerzystów. Nośność mostu: klasa A),
  • przebudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wschodniego nabrzeża rzeki - od strony Bulwaru (na odcinku pomiędzy istniejącymi kładkami o długości 215 m) i przystosowanie nabrzeża do cumowania jednostek o zanurzeniu 2,5 m,
  • przebudowa ulicy G na odcinku od kładki do ulicy W,
  • przebudowa ulicy O na odcinku od kładki do ulicy W.

Cel i efekty realizacji projektu:

Głównym celem projektu jest poprawa konkurencyjności Portu w zakresie:

  • stworzenia warunków dla obsługi żeglugi pasażerskiej i turystycznej jednostek szerokości 15 m, długości do 100 m i zanurzeniu do 2,5 m na obszarze całego portu,
  • poprawy zdolności obsługi jachtów żaglowych i motorowych,
  • usprawnienia układu komunikacyjnego poprzez przebudowę dróg (w tym dwóch obiektów mostowych) w układzie transportowym portu, S i Wyspy.

Ponadto w wyniku realizacji projektu nastąpi poprawa estetyki przestrzeni publicznych w rejonie Bulwaru, Wyspy - obszaru zabytkowego wpisanego do rejestru.

Realizacja projektu włączy nowe obiekty mostowe do istniejącej infrastruktury drogowej oraz wyeliminuje ograniczenia wysokościowe dla jednostek wpływających do . Dla obsługi zwiększonego ruchu zagospodarowana zostanie nawodna część bulwaru nad rzeką .

Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na zwiększenie przepustowości Portu dla żeglugi pasażerskiej, a tym samym wzrost ilości obsługiwanych jednostek pływających.

Będąca przedmiotem projektu eliminacja ograniczeń wysokościowych dla jednostek wpływających do i płynących w kierunkach: Zalewu, Pojezierza bezpośrednio wpłynie na usprawnienie żeglugi na szlaku wodnym Zalew -jeziora Pojezierza. W wyniku realizacji inwestycji Port uzyska dostęp do swobodnej żeglugi statków zarówno od strony Zalewu, który łączy się z Zatoką przez Cieśninę, jak i od strony śródlądowej, która poprzez rzekę S umożliwia żeglugę na odcinku G i dalej z Zatoką. Nastąpi również poprawa dostępu do Portu od strony Kanału, zapewniającego połączenie wodne z w kierunku Pojezierza.

Opłaty za cumowanie pobierane będą tylko od dużych jednostek pływających typu Polonaise przeznaczonych dla celów turystycznych, natomiast pozostałe jednostki pływające: małe jachty i łodzie motorowe cumować będą bezpłatnie. Opłaty za cumowanie jednostek typu Polonaise pobierać będzie Z sp. z o.o. Przychody uzyskane przez Zarząd będą reinwestowane w tę jednostkę, stąd też nie powstaną żadne korzyści na poziomie Gminy (beneficjenta projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiona kwota podatku naliczonego będzie możliwa do odliczenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie można odliczyć podatku naliczonego, ponieważ przedmiotem projektu jest budowa obiektów mostowych trójprzęsłowych z przęsłem środkowym zwodzonym dwuskrzydłowym w ciągu ulic oraz przebudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wschodniego nabrzeża rzeki E, budowa obiektów mostowych trójprzęsłowych z przęsłem środkowym zwodzonym dwuskrzydłowym w ciągu ulic, przebudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wschodniego nabrzeża rzeki , przebudowa ulic, przeprowadzenie badań dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej, społeczeństwa informacyjnego, turystyki i innowacyjności oraz film promujący oba regiony i miasta, a te są ogólnie dostępne (np. na stronie internetowej projektu) i udostępniane będą wszystkim chętnym bezpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy