Sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta towaru, który zostanie wywieziony z Polski poza granice Unii Europejskiej, co potwierdzone zostanie... - Interpretacja - IPPP3/443-256/13-2/KC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.06.2013, sygn. IPPP3/443-256/13-2/KC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta towaru, który zostanie wywieziony z Polski poza granice Unii Europejskiej, co potwierdzone zostanie przez graniczny urząd celny zamknięciem procedury eksportowej, uznać należy za eksport towaru w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy. Wskazane przez Wnioskodawcę potwierdzenie granicznego urzędu celnego, z którego wynika, że towar opuścił granice UE upoważnia do zastosowania stawki 0% dla przedmiotowej transakcji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2013 r. (data wpływu 28.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towaru poza granice Unii Europejskiej stawką podatku w wysokości 0% jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towaru poza granice Unii Europejskiej stawką podatku w wysokości 0%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka polska P. ma zamiar wyeksportować towar poza granice Unii Europejskiej i odsprzedać go polskiemu kontrahentowi. P. Sp. z o.o. rozpocznie procedurę eksportową w polskim urzędzie celnym. Kupujący na własny koszt transportem usługowym lub własnym, dokona wywozu w/w towaru. Graniczny Urząd Celny po zamknięciu procedury eksportowej prześle spółce P. potwierdzenie dokonania wywozu towaru poza terytorium UE.

Po opuszczeniu terytorium Polski własność towaru spółka P. przeniesie na kupującego, czyli innego kontrahenta polskiego. Spółka P. - eksporter zgodnie z ustawą o podatku VAT art. 41 paragraf 4,6,7,8,9 otrzyma potwierdzenie urzędu celnego wywozu towarów poza granice UE, co pozwoli jej zastosować stawkę 0% podatku VAT. Spółka P. wystawi kupującemu fakturę eksportową z zastosowaniem stawki VAT 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyżej podaną sytuacją Wnioskodawca prosi o podanie informacji czy P. Sp. z o.o. prawidłowo zastosuje stawkę 0% podatku VAT w sprzedaży towaru polskiemu kontrahentowi, dokonując eksportu i otrzymując potwierdzenie granicznego urzędu celnego, że towar opuścił granice UE...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT art. 41 ust. 4,6,78,9 sprzedający - eksportujący towar może zastosować stawkę VAT 0% przy sprzedaży eksportowej jeśli spełnia warunki ustawy o podatku VAT umożliwiające mu skorzystanie z ww. stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Wobec powyższego aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce czynność określona w przepisie art. 7 ustawy,
  • wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca ma zamiar wyeksportować towar poza granice Unii Europejskiej i odsprzedać go polskiemu kontrahentowi. Wnioskodawca rozpocznie procedurę eksportową w polskim urzędzie celnym, natomiast kupujący na własny koszt transportem usługowym lub własnym, dokona wywozu w/w towaru. Graniczny Urząd Celny po zamknięciu procedury eksportowej prześle Wnioskodawcy potwierdzenie dokonania wywozu towaru poza terytorium UE. Wnioskodawca jako eksporter otrzyma potwierdzenie urzędu celnego wywozu towarów poza granice UE i wystawi kupującemu fakturę eksportową z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowo zastosuje stawkę 0% podatku VAT przy sprzedaży towaru polskiemu kontrahentowi, dokonując eksportu i otrzymując potwierdzenie granicznego urzędu celnego o tym, że towar opuścił granice UE.

Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się towar w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei transakcja eksportu towaru, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy, to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub nabywcę a także podmioty działające na ich rzecz. Warunkiem koniecznym dla uznania takiej transakcji za eksport jest posiadanie przez podatnika dokumentów celnych potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Stawkę tę stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej art. 41 ust. 6 ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż w celu zastosowania 0% stawki podatku VAT do eksportu towarów, niezbędnym jest posiadanie przez Wnioskodawcę dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE.

W opisie sprawy Wnioskodawca podaje, iż jako eksporter rozpocznie procedurę wywozu w polskim urzędzie celnym, natomiast kupujący na własny koszt transportem usługowym lub własnym o nieprzerwanym charakterze, dokona wywozu towaru. Po zamknięciu procedury eksportowej graniczny urząd celny prześle Wnioskodawcy potwierdzenie dokonania wywozu towaru poza terytorium UE.

Tym samym, sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta towaru, który zostanie wywieziony z Polski poza granice Unii Europejskiej, co potwierdzone zostanie przez graniczny urząd celny zamknięciem procedury eksportowej, uznać należy za eksport towaru w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy. Wskazane przez Wnioskodawcę potwierdzenie granicznego urzędu celnego, z którego wynika, że towar opuścił granice UE upoważnia do zastosowania stawki 0% dla przedmiotowej transakcji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 278 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie