Prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r. - Interpretacja - ILPP5/443-66/13-2/KG

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2013, sygn. ILPP5/443-66/13-2/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r. w sytuacji, gdy w dacie złożenia deklaracji Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r. w sytuacji, gdy w dacie złożenia deklaracji Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca A Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność handlową w Polsce i poza granicami kraju, polegającą na sprzedaży komponentów do instalacji telewizji kablowej (PKD 4690Z). Klienci zamawiają towary droga mailową, poprzez stronę internetową, telefonicznie, faxem lub w nielicznych wypadkach osobiście w siedzibie Spółki. Faktury do klientów wysyłane są wraz z towarem lub za pomocą poczty. Przy zakupach w siedzibie Spółki faktury wydawane są wraz z towarem. W działalności Wnioskodawcy występują sytuacje, w których należy wystawić fakturę korygującą. Faktury korygujące wystawiane są w związku ze zwrotem towarów przez klientów, w związku ze zmianą ceny w wyniku udzielonych rabatów jak i w związku z korektą błędnej ceny.

W przypadku wystawienia faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania i podatek należny niejednokrotnie zdarzały się sytuacje, w których Spółka otrzymała od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ze znacznym opóźnieniem (nawet po kilku miesiącach), bądź takiego potwierdzenia w ogóle nie otrzymała. Wnioskodawca nadmienia, że otrzymanie potwierdzenia faktury korygującej wiąże się często z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności przez Spółkę (ponawianie próśb skierowanych do nabywców o potwierdzenie odbioru faktury korygującej, konieczność bieżącego monitorowania wpływu potwierdzeń odbioru do Spółki).

Spółka podkreśliła, iż nawet w sytuacji, gdy nie otrzymała potwierdzenia odbioru faktury korygującej, możliwe jest zweryfikowanie zasadności oraz przyczyny wystawienia takiego dokumentu, jak również jego powiązanie z fakturą pierwotną w oparciu o prowadzoną przez Spółkę analizę rozliczeń finansowych z kontrahentami oraz sposób dokumentowania transakcji gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej w okresie do dnia 1 grudnia 2008 r. w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona została taka faktura korygująca, także wówczas, gdy w ustawowo określonym terminie do złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy nie uzyskał on potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie do dnia 1 grudnia 2008 r. jest on uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, nawet gdy w dacie złożenia deklaracji nie uzyskał on potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta.

Przepis art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej jako ustawa o VAT) stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych rabatów (bonifkat, opustów, uznanych reklamacji, skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Przepisy te, ani żadne inne przepisy ustawy o VAT w okresie do dnia 1 grudnia 2008 r. nie nakładały na podatnika konieczności posiadania potwierdzenia odbioru przez kontrahenta podatnika faktury korygującej. Wprawdzie obowiązek ten wskazany został w § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r., które zostało wydane jako akt wykonawczy do ustawy, jednakże zdaniem Wnioskodawcy był on nieskuteczny. Ponieważ ustawa o VAT w tamtym okresie nie uzależniała dokonania pomniejszenia obrotu (a tym samym podatku należnego) od spełnienia powyższego warunku, natomiast warunek taki nałożony był przez rozporządzenie wbrew ustawie, był on sprzeczny z art. 217 Konstytucji, zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Aby powyższy obowiązek był skuteczny, powinien wynikać z ustawy, a nie z rozporządzenia do niej. Niezgodność przepisu § 16 ust.4 ww. rozporządzenia potwierdził wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007 r. sygn. U 6/06, z którego jednoznacznie wynika brak podstaw do wprowadzenia tak restrykcyjnych regulacji związanych z obniżeniem podatku VAT należnego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy w okresie do dnia 1 grudnia 2008 r. ma on prawo do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została wystawiona, nawet gdy w dacie złożenia deklaracji nie posiadał on potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z uwagi na zakres pytania, interpretacji indywidualnej udzielono na podstawie stanu prawnego w brzmieniu obowiązującym przez dniem 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 4 powołanego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Zgodnie z ust. 8 powołanego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał w dniu 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) dalej: rozporządzenie, regulujące m. in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

W § 16 ust. 1 i ust. 3 oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia, wskazano przypadki, w których podatnik wystawia fakturę korygującą. Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Przepis wskazanego ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  • zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy (§ 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia),
  • zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 16 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia).

Oznacza to, że we wskazanych wyżej przypadkach podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Fakturę korygującą, zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia, wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W takim przypadku, stosownie do § 17 ust. 6 rozporządzenia, przepisy § 16 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl § 16 ust. 4 rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Zgodnie natomiast z § 11 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, faktury wystawiane nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy, jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia powyższej przesłanki i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Biorąc powyższe po uwagę należy stwierdzić, iż art. 29 ust. 4 określa jakie zdarzenia gospodarcze stanowią podstawę do zmniejszenia obrotu, natomiast § 16 ust. 4 rozporządzenia określa:

  • warunek, jaki musi zostać spełniony aby podatnik mógł dokonać stosownego obniżenia (posiadanie potwierdzenia faktur korygujących przez nabywcę),
  • oraz moment dokonania stosownego obniżenia (miesiąc/kwartał otrzymania potwierdzenia faktur korygujących).

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w § 16 ust. 4 rozporządzenia ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie obrotu i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą w formie listu poleconego przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podatku należnego, w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał on to potwierdzenie.

Podkreślić należy, iż przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia (z pewnymi wyłączeniami, o których mowa w tym przepisie), ma zastosowanie do przypadków, określonych w § 16 ust. 1 i 3 oraz w § 17 ust. 1 rozporządzenia, w których podatnik jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej, na skutek której zmniejszeniu ulegnie kwota podatku należnego.

Przy czym należy zaznaczyć, iż ustawodawca w powołanym wyżej § 16 ust. 4 rozporządzenia wyraźnie wskazał przypadki, w których posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymagane. Dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 (tj. sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność handlową w Polsce i poza granicami kraju, polegającą na sprzedaży komponentów do instalacji telewizji kablowej (PKD 4690Z). Klienci zamawiają towary droga mailową, poprzez stronę internetową, telefonicznie, faxem lub w nielicznych wypadkach osobiście w siedzibie Spółki. Faktury do klientów wysyłane są wraz z towarem lub za pomocą poczty. Przy zakupach w siedzibie Spółki faktury wydawane są wraz z towarem. W działalności Wnioskodawcy występują sytuacje, w których należy wystawić fakturę korygującą. Faktury korygujące wystawiane są w związku ze zwrotem towarów przez klientów, w związku ze zmianą ceny w wyniku udzielonych rabatów jak i w związku z korektą błędnej ceny. W przypadku wystawienia faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania i podatek należny niejednokrotnie zdarzały się sytuacje, w których Spółka otrzymała od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ze znacznym opóźnieniem (nawet po kilku miesiącach), bądź takiego potwierdzenia w ogóle nie otrzymała. Wnioskodawca nadmienia, że otrzymanie potwierdzenia faktury korygującej wiąże się często z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności przez Spółkę (ponawianie próśb skierowanych do nabywców o potwierdzenie odbioru faktury korygującej, konieczność bieżącego monitorowania wpływu potwierdzeń odbioru do Spółki). Spółka podkreśliła, iż nawet w sytuacji, gdy nie otrzymała potwierdzenia odbioru faktury korygującej, możliwe jest zweryfikowanie zasadności oraz przyczyny wystawienia takiego dokumentu, jak również jego powiązanie z fakturą pierwotną w oparciu o prowadzoną przez Spółkę analizę rozliczeń finansowych z kontrahentami oraz sposób dokumentowania transakcji gospodarczych.

Na tle powyższego Zainteresowany ma wątpliwości, czy w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych przed dniem 1 grudnia 2008 r. ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona została taka faktura korygująca, także wówczas, gdy w ustawowo określonym terminie do złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy nie uzyskał on potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Wnioskodawca powołując się na treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 grudnia 2007 r. sygn. akt U 6/06, wskazał, iż w jego ocenie w analizowanym przypadku będzie przysługiwało mu prawo do korekty kwoty podatku należnego, bowiem obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej nie wynika z przepisów ustawy lecz z przepisów rozporządzenia wykonawczego do tejże ustawy.

Odnosząc się do powyższego tut. Organ pragnie zauważyć, iż faktem jest, że Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku z dnia 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06 orzekł, że § 16 ust. 4 zdanie drugie cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodny z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji. Uzasadniając powyższy wyrok Trybunał Konstytucyjny zwrócił uwagę iż w praktyce zaskarżony przepis nie formułuje wyłącznie samego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Posiadanie potwierdzenia stanowi podstawę do skorygowania podatku. Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia określa zatem jeden z istotnych elementów stanu podatkowego, co - zgodnie z Konstytucją - zastrzeżone jest dla materii ustawowej. Przepis uznano za niekonstytucyjny, jednak utratę mocy obowiązującej przesunięto o dwanaście miesięcy poczynając od daty publikacji orzeczenia w Dzienniku Ustaw, tj. od dnia 18 grudnia 2007 r. Stworzyło to możliwość ustanowienia nowych przepisów, zapewniających kontrolę prawidłowości rozliczeń podatku od towarów i usług. Trybunał wskazał przy tym na celowość przeniesienia stosownych zapisów z rozporządzenia wykonawczego do ustawy. Do tego czasu moc obowiązującą posiada przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednakże należy szczególnie podkreślić, że pomimo tego, iż Trybunał Konstytucyjny orzekł, że ww. przepis jest niezgodny z art. 29 ust. 4 ustawy oraz art. 92 ust. 1 oraz art. 217 Konstytucji RP, to jednak dał możliwość istnienia przedmiotowego przepisu w istniejącym porządku prawnym co oznacza, że czyni zawartą w niej normę prawną obowiązującą. Tym samym Trybunał podkreślił, że istnienie takiego rozwiązania jest ze względu na istotę rozliczenia podatku VAT zasadne i dał ustawodawcy czas na ustanowienie nowych prawidłowych przepisów zapewniających kontrolę w przypadku obniżenia obrotu i kwot podatku należnego po wystawieniu faktury.

Konsekwencją powyższego była nowelizacja art. 29 ust. 4 ustawy, który na podstawie art. 1 pkt 21 lit. a ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r. otrzymał brzmienie: Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. oraz dodanie - na mocy art. 1 pkt 21 lit. b ww. ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. - w art. 29 ustawy po ust. 4 ust. 4a-4c w brzmieniu:

4a. W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

4b. Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

4c. Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna..

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie wystawionych przed dniem 1 grudnia 2008 r. faktur korygujących, jednakże zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia, co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy faktury korygujące dotyczą takich czynności jak: eksport towarów, przypadki określone w § 11 ust. 2 pkt 3 rozporzadzenia, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz dostawa towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w okresie do dnia 1 grudnia 2008 r. w każdym przypadku jest on uprawniony do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, nawet gdy w dacie złożenia deklaracji nie uzyskał on potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta, należało uznać za nieprawidłowe. Takie prawo przysługuje bowiem Wnioskodawcy tylko wówczas, gdy przedmiotem sprzedaży i korekty są czynności wymienione w powołanym wyżej § 16 ust. 4 rozporządzenia.

Na marginesie należy wskazać na treść art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) zgodnie z którym, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Zatem, dokonywanie przez podatnika wszelkich zmian dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług może nastąpić do momentu, w którym nie ulega przedawnieniu zobowiązanie podatkowe za dany okres rozliczeniowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej przed dniem 1 grudnia 2008 r. w sytuacji, gdy w dacie złożenia deklaracji Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia otrzymania tej faktury przez kontrahenta. Odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego w zakresie prawa od obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej wystawionej po dniu 1 grudnia 2008 r. udzielono interpretacją z dnia 18 czerwca 2013 r. nr ILPP5/443-66/13-3/KG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu