Temat interpretacji
nieodpłatne przekazanie lokalu wra z z prawem do własności gruntu - opodatkowanie
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2013r. (data wpływu 14.02.2013r.), uzupełnione pismem z dnia 23.04.2013r. (data wpływu 25.04.2013r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10.04.2013r. (doręczone w dniu 16.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania lokalu użytkowego wraz ze związanym z nim prawem udziału we własności gruntu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.02.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania lokalu użytkowego wraz ze związanym z nim prawem udziału we własności gruntu.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23.04.2013r. (data wpływu 25.04.2013r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 10.04.2013r. skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 16.04.2013r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W ramach realizacji działań własnych Miasto zrealizowało inwestycję mającą na celu wybudowanie budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej (dalej: Inwestycja lub Projekt). W związku z realizacją tego projektu Miasto podpisało porozumienie z Marszałkiem Województwa (dalej: Porozumienie) działającym w imieniu Województwa (dalej. Województwo) w sprawie współfinansowania budowy. Zgodnie z postanowieniami powyższego Porozumienia 25% inwestycji miało być pokryte ze środków wojewódzkich a 75% ze środków własnych Miasta. Przedmiotowe Porozumienie obejmowało również zobowiązanie się Miasta do nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Województwa prawa własności samodzielnego lokalu użytkowego po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego. Przedmiot przekazania zgodnie z Porozumieniem stanowić ma część budowanej nieruchomości wraz z udziałem we współwłasności gruntu, jako prawem związanym z wydzielonym lokalem użytkowym (na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali). Zgodnie z Porozumieniem, w/w przeniesienie lokalu miałoby nastąpić nieodpłatnie po zakończeniu inwestycji w ramach poniesionych przez Województwo nakładów na realizację przedmiotowego zadania. W szczególności należy zwrócić uwagę, że dla Miasta nie jest i nie będzie przewidziane żadne wynagrodzenie z tego tytułu.
Miasto miało działać w charakterze inwestora bezpośredniego. Natomiast w imieniu Województwa współinwestorem była Biblioteka Pedagogiczna. Zgodnie z aneksem nr 1 do Porozumienia rozliczenie wszystkich kosztów realizacji inwestycji nastąpić miało na podstawie faktur wystawionych przez Wykonawcę odpowiednio na Miasto i oddzielnie na Bibliotekę Pedagogiczną, w proporcjach odpowiadających zaangażowaniu finansowemu w realizowaną inwestycję.
W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Miasto zawarło umowę na wykonanie robót budowlanych z przedsiębiorstwem budowlanym (dalej: Wykonawca). Umowa ta była wielokrotnie aneksowana, m.in. w drodze trójstronnego aneksu zawartego przez Miasto, Województwo i Wykonawcę, w którym zostało potwierdzone wcześniejsze zobowiązanie Województwa do współfinansowania projektu. W przedmiotowym aneksie został również określony sposób fakturowania Inwestycji. W szczególności w aneksie tym strony potwierdziły, że część Inwestycji miała być finansowana przez Miasto, natomiast odpowiednia część kosztów miała być pokryta bezpośrednio przez Województwo. W konsekwencji Wykonawca w odniesieniu do kosztów, które miały być pokryte bezpośrednio przez Województwo wystawiał oddzielne faktury za częściowe wykonanie prac. Obciążanie Województwa odbywało się bez pośrednictwa Miasta. W szczególności nie dochodziło do refakturowania tych kosztów przez Miasto na Województwo/Bibliotekę Pedagogiczną. Jednocześnie Miasto otrzymywało faktury bezpośrednio od Wykonawcy w zakresie, w jakim partycypowało ono w kosztach Projektu.
Po zakończeniu realizacji Inwestycji - w sierpniu 2010 roku - została zawarta pomiędzy Miastem a Miejską Biblioteką Publiczną w M. (dalej: Biblioteka Miejska) umowa użyczenia, na mocy której Miasto (użyczający) zobowiązuje się zezwolić Bibliotece Miejskiej (biorącemu w użyczenie), na bezpłatne używanie budynku będącego przedmiotem Inwestycji. Od tego momentu Biblioteka Miejska użycza nieodpłatnie lokal użytkowy Bibliotece Wojewódzkiej, refakturując jedynie zgodnie z umową koszt mediów.
W listopadzie 2010 r. wystawiony został dokument OT dotyczący Inwestycji. Miasto przyjęło Inwestycję, jako środek trwały przyjmując, że jego wartość początkowa była równa kosztom, jakie Miasto poniosło bezpośrednio i nie obejmowała części współfinansowanej przez Województwo. Miasto nie otrzymało bowiem faktur za część Projektu, która nie była przez nie bezpośrednio finansowana.
Obecnie Miasto zamierza przekazać na rzecz Województwa własność wydzielonego lokalu wraz z udziałem w nieruchomości, jako prawem związanym z własnością lokalu użytkowego, do czego było ono zobowiązane na podstawie Porozumienia. Miasto nie odliczyło podatku naliczonego związanego z przedmiotową Inwestycją.
W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Strona wskazała, iż nie występowała i nie występuje jako strona w umowach zawieranych z dostawcami mediów do budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej i nie obciążało i nie obciąża Biblioteki ww. kosztami. W szczególności, zgodnie z § 3 ust. 3 umowy użyczenia nr PG.72243-53/10 z dnia 20 sierpnia 2010r. zawartej pomiędzy Miastem a Biblioteką i przytoczonej we wniosku o wydanie interpretacji: Strony ustalają, że w trakcie obowiązywania umowy Biorący do używania (Biblioteka przypis Miasta) zobowiązana będzie do zawarcia z właściwymi osobami umów związanych z utrzymaniem nieruchomości (np. na dostawę energii elektrycznej, wody, energii cieplnej, gazu, odprowadzanie ścieków oraz innych nieczystości i odpadów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
W przedstawionej sytuacji przekazanie lokalu użytkowego wraz z prawem związanym udziału we współwłasności nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ,ustawa o VAT).
Zdaniem Wnioskodawcy:
Pytanie 1
Nieodpłatne przekazanie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i opłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za opodatkowaną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 uznaje się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa. Wspomniany przepis wskazuje na opodatkowanie nieodpłatnych czynności takich jak: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne darowizny.
Jednocześnie ustawa przewiduje warunek konieczny dla uznania nieodpłatnego przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa za opodatkowaną dostawę towarów. Mianowicie, konieczne jest, aby podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, aby ich nieodpłatne przekazanie uznać za zrównane z odpłatną, opodatkowaną dostawą. A contrario, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów nie można uznać ich przekazania nieodpłatnego za dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W konsekwencji czynność taka nie będzie znajdowała się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Na powyższe wyraźnie wskazuje doktryna. W szczególności: nie będzie podlegało opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie towarów, jeżeli: towary zostały nabyto przez podatnika, przy nabyciu powstał podatek naliczony, ale podatnik nie miał prawa do jego odliczenia lub towary nabyte zostały przez podatnika ale podatek naliczony nie by związany z nabyciem towarów, ale z inną czynnością, np. importem (T. Michalik, VAT. Komentarz Legalis 2012 r., komentarz do art. 7, nb. 72).
W przedstawionej sytuacji, będziemy mieli do czynienia z przypadkiem, w którym pomimo tego, że podatek naliczony powstał, to jednak Miasto nie miało prawa do jego odliczenia. Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego Inwestycja realizowana była na podstawie wielokrotnie aneksowanego Porozumienia, z którego wynikało, że Miasto, jako inwestor bezpośredni pokryje 75% inwestycji, Województwo natomiast pozostałe 25%. Jednocześnie Wykonawca miał przekazywać faktury bezpośrednio Województwu w zakresie, w jakim odpowiadają one części inwestycji finansowanej z jego środków (przy czym faktury wystawiane były na Bibliotekę Pedagogiczną). Miasto nie pośredniczyło w tym zakresie w przekazywaniu faktur, ani nie dokonywało refakturowania kosztów. W części pokrywanej przez Województwo, Miasto nie nabywało prawa do odliczenia podatku naliczonego, z uwagi na to, że nie otrzymało ono faktur w tym zakresie, ani nie były one w tym zakresie wystawiane na rzecz Miasta. Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z ustawą o VAT tak wystawione faktury ewidentnie nie dawałyby Miastu ewentualnego prawa do odliczenia z uwagi na swą treść. Jednocześnie w części finansowanej przez Miasto powstał co prawda podatek naliczony, ale Miasto nie miało prawa do jego odliczenia, ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi fundamentalną podstawę dla prawa do odliczenia podatku naliczonego (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W związku z powyższym Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do całej inwestycji jak i w szczególności podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Województwo w części, które ono finansowało.
Ponadto, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, planowane przekazanie lokalu usługowego znajdującego się we wzniesionym budynku wraz ze związanym z nim prawem współudziału we własności gruntu zgodnie z treścią Porozumienia zawartego pomiędzy Miastem a Województwem ma być dokonane nieodpłatnie w ramach poniesionych przez Województwo nakładów na realizację Inwestycji.
Działanie w charakterze podatnika
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że Miasto w zakresie realizacji przedmiotowej Inwestycji nie mogło działać w charakterze podatnika VAT. Celem budowy Inwestycji było bowiem przekazanie budynku Bibliotece Miejskiej w nieodpłatne użyczenie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednak wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nieodpłatne użyczenie przedmiotu Inwestycji Bibliotece Miejskiej stanowi czynności, która znajduje się w zakresie działalności publicznej Miasta, a więc nie może być związana z wykonywaniem działalności opodatkowanej.
Ustawa o VAT w art. 15 określa kategorie podatników, którymi są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ust. 6 art. 15 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej, urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z realizacją zadań nałożonych na gminę w drodze ustawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Obejmuje to w szczególności sprawy edukacji publicznej i kultury, w tym bibliotek gminnych (art. 7 ust 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1900 r. o samorządzie gminnym).
W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z realizacją przez Miasto we współfinansowaniu z Województwem Inwestycji polegającej na wybudowaniu biblioteki publicznej. W sierpniu 2010 r. po zakończeniu Inwestycji została zawarta umowa bezpłatnego użyczenia przedmiotu Inwestycji Bibliotece Miejskiej w celu realizacji jej zadań statutowych polegających przede wszystkim na zaspokajaniu i rozwijaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych oraz upowszechnianiu wiedzy i nauki.
W związku z powyższym Miasto realizując Inwestycję nie działało, jako podatnik VAT, ale jako organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (przepisami ustawy o samorządzie gminnym). W zakresie realizacji takich zadań Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Stanowisko takie potwierdza orzeczenie NSA z dnia 11 października 2011 r. (sygn. I FSK 965/11), w którym sąd wskazał, że: gmina, budując drogę publiczną (gminną), nie występuje w charakterze podatnika VAT a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego.
Podsumowanie
W związku z faktem, że przekazanie lokalu nastąpi w zakresie, w jakim w kosztach budowy Inwestycji partycypowało Województwo i to ono otrzymało od Wykonawcy faktury w zakresie swojego udziału w kosztach Inwestycji, Miastu w tym zakresie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługiwało Wnioskodawcy także w odniesieniu do pozostałej części Projektu. W związku z tym czynności nieodpłatnego przekazania przez Miasto na rzecz Województwa lokalu użytkowego wraz ze związanym z nim udziałem we własności gruntu, jako wykonanie obowiązku wynikającego z zawartego Porozumienia nie podlega opodatkowaniu VAT.
Reasumując, przekazanie nieodpłatne lokalu użytkowego przez Miasto na rzecz Województwa nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT, ponieważ Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.
Pytanie 2
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisana we wniosku sytuacja pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Jednakże, w przypadku uznania stanowiska w zakresie pkt 1 za nieprawidłowe Miasto wnosi o odpowiedź na pytanie nr 2.
Nieodpłatne przekazanie lokalu użytkowego wraz z udziałem we własności gruntu stanowi realizację zobowiązania wynikającego z zawartego Porozumienia. W razie uznania, iż takie przekazanie stanowi czynność odpłatną może ono podlegać opodatkowaniu, jako dostawa towarów na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność taka będzie jednak w opinii Wnioskodawcy podlegała zwolnieniu od podatku VAT.
Katalog zwolnień został określony w art. 43 ustawy o VAT. W pierwszej kolejności należy wskazać, że opisana czynność nie będzie kwalifikowała się do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dotychczas nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. W analizowanym przypadku nie doszło do pierwszego zasiedlenia. Jak zostało wyżej wskazane organy władzy publicznej nie są podatnikami VAT, w zakresie w jakim realizują one zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa. Do zadań tych niewątpliwie należy zapewnienie lokalu Bibliotece Miejskiej. Ponadto, dotychczas Miasto w odniesieniu do Inwestycji dokonało jedynie nieodpłatnego użyczenia, które to użyczenie nie stanowi czynności opodatkowanej VAT.
Dostawy budynków lub ich części, które nie są objęte zwolnieniem na podstawie pkt 10 art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, mogą być jednak zwolnione od podatku na mocy pkt 10a art. 43 ust. 1 ustawy o VAT pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia podatku należnego zostało określone w art. 86 ustawy o VAT i stanowi ono jeden z podstawowych elementów konstrukcyjnych podatku od wartości dodanej gwarantujący jego neutralność. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie jest jednak prawem absolutnym i doznaje ono pewnych ograniczeń. Aby prawo odliczenia podatku przysługiwało konieczne jest otrzymanie od kontrahenta prawidłowo wystawionej faktury, na której zostanie wykazana między innymi wartość nabytego towaru oraz podatek naliczony. W opisanej sytuacji nie możemy mówić o spełnieniu tego warunku, ponieważ Miasto nie otrzymało faktury VAT za prace budowlane dotyczące lokalu użytkowego, który ma być nieodpłatnie przekazany na rzecz Województwa. Zgodnie z Porozumieniem faktury w części dotyczącej nakładów Województwa na Inwestycje były wystawiane bezpośrednio na Województwo przez Wykonawcę. Miasto nie było odbiorcą tych faktur, jak również nie uczestniczyło w ich przekazywaniu.
Tym samym Miasto nie otrzymało faktur za wykonanie Inwestycji w zakresie, w jakim lokal użytkowy został później przekazany na rzecz Województwa, w związku z czym Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego w tym zakresie. Nie można mówić o prawie do odliczenia podatku, kiedy istnieje ono jedynie teoretycznie. W podobnej sprawie wypowiadał się WSA w Gliwicach wskazując, że: ,,o braku prawa do odliczenia podatku naliczonego nie decyduje odstąpienie przez skarżącego od możliwości skorzystania z tego prawa z <...>, lecz brak takiej możliwości (WSA w Gliwicach 24 maja 2011 r., sygn. III SA/Gl 2096/10). Jednocześnie WSA w Warszawie w wyroku z dnia 7 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 1438/11) wskazał, że: skoro ustawodawca wprowadził w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwolnienie od podatku w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, to warunek ten należy wiązać z brakiem prawa do odliczenia, określonym w art. 86 ust. 1 ustawy. Z kolei WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 11 lipca 2012 r. (sygn. I SA/Bd 350/12) potwierdził, że, ,,dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem tych nieruchomości.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia przekazanie lokalu użytkowego na rzecz Województwa powinno korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uznania stanowiska Miasta w odniesieniu do pytania nr 1 za nieprawidłowe, uzasadnione będzie przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym przekazanie określonej w Porozumieniu części Inwestycji Województwu podlegać będzie zwolnieniu z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
Stosownie do postanowień przepisu art. 7 ust . 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Stosownie do postanowień art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Podatnikami, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług pod warunkiem, że są one realizowane przez podatnika w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).
Stosownie do postanowień § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i suług (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 247 ze zm.) czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują, m.in. zadania w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z opisu sprawy wynika, iż Miasto w ramach realizacji zadań własnych wybudowało budynek Miejskiej Biblioteki Publicznej. Na okoliczność realizacji powyższej inwestycji Wnioskodawca podpisał porozumienie z Marszałkiem Województwa w sprawie współfinansowania budowy. Z zapisów porozumienia wynikało, iż 25% wartości inwestycji miało zostać pokryte ze środków województwa, zaś pozostałe 75% ze środków Wnioskodawcy. Porozumienie przewidywało również zobowiązanie Miasta do nieodpłatnego przeniesienia ma rzecz województwa prawa własności samodzielnego lokalu użytkowego wraz z udziałem we współwłasności gruntu po zakończeniu inwestycji. Przeniesienie lokalu nastąpi nieodpłatnie w związku z poniesionymi przez województwo nakładami na zadanie.
W związku z realizacją inwestycji miasto zawarło umowę na roboty budowlane z firmą budowlaną. Do podpisanej umowy były wielokrotnie sporządzane aneksy w tym trójstronny zawarty pomiędzy Miastem, województwem oraz wykonawcą. Potwierdzone zostało współfinansowanie inwestycji przez województwo, określono również sposób fakturowania robót. Część inwestycji miała być finansowana przez Miasto, natomiast odpowiednia część kosztów miała być pokryta bezpośrednio przez województwo. Wykonawca wystawiał faktury VAT bezpośrednio na województwo na część kosztów, które były po stronie województwa, oraz faktury na Miasto na część kosztów odpowiadającą udziałowi Wnioskodawcy w inwestycji. Po zakończeniu prac w sierpniu 2010r. Miasto zawarło umowę użyczenia z Miejską Biblioteką Publiczną, na mocy której biblioteka bezpłatnie użytkowała budynek. Zaś biblioteka użyczała nieodpłatnie lokal użytkowy Bibliotece Wojewódzkiej refakturując na jej rzecz koszty mediów. Umowy na dostawę mediów do budynku zawarła Biblioteka.
Obecnie Miasto zamierza przekazać na rzecz województwa własność wydzielonego lokalu wraz z udziałem w nieruchomości, do czego było zobowiązane na podstawie porozumienia. Jak wskazał Zainteresowany Miasto nie odliczyło podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.
Analiza powołanych przepisów prawa w kontekście opisu sprawy przedstawionego przez Zainteresowanego pozwala na uznanie, iż nieodopłatne przekazanie na rzecz województwa lokalu użytkowego wraz z prawem związanym z udziałem we współwłasności nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy. Jak słusznie wskazał Zainteresowany, powyższe wynika, z faktu, iż Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową budynku, zarówno w odniesieniu do części finansowanej przez województwo jak i części finansowanej przez Wnioskodawcę.
Tym samym należy uznać, iż w zakresie pytania Nr 1 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.
Ustosunkowując się natomiast do pytania Nr 2 odnoszącego się do zastosowania zwolnienia dla czynności nieodpłatnego przekazania lokalu użytkowego na rzecz województwa, Organ pragnie wskazać, że z uwagi, iż w przedmiotowej interpretacji uznano, że powyższa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, odpowiedź na powyższe pytanie stała się bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 665 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie