Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od kilku lat inwestuje na swoim terenie w energię odnawialną. Główne źródła energii odnawialnej w Gminie to biomasa, a także energia wiatru i słońca. Z przeprowadzonych badań i poczynionych obserwacji wynika, że Gmina dysponuje warunkami sprzyjającymi lokowaniu na jej terenie farm wiatrowych, ogniw fotowoltaicznych i solarów, a także produkcji biomasy dla zastosowań w energetyce, zwłaszcza cieplnej. Wszystkie obecnie zamontowane rodzaje OZE są własnością Gminy, chociaż korzystają z nich indywidualnie, bądź zbiorowo mieszkańcy Gminy. Szacuje się, że obecnie bezpośrednio lub pośrednio z OZE korzysta już ok 40 % mieszkańców Gminy. Docelowo planuje się rozwój OZE na poziomie takim, aby prawie każdy mieszkaniec Gminy czerpał korzyści z energii odnawialnej.
W latach 2013 i 2014 realizowane będą w miejscowościach A, B, C, farmy wiatrowe. W 2013 i 2014 roku planowane jest również zrealizowanie w miejscowości elektrowni opalanej biomasą, opartej na innowacyjnej technologii wytwarzania energii z udziałem obiegu ORC. Elektrownia współfinansowana będzie ze środków Republiki Federalnej Niemiec (umowa została zawarta w marcu 2013 r.) jako inwestycja pilotażowa, stanowiąca podstawę do opracowania bloku energetycznego, którego rozwiązania technologiczne będą mogły być powielane w innych lokalizacjach. Jest to szczególnie ważny projekt dla promocji marki lokalnej OZE, gdyż stwarza ogromne możliwości zaistnienia marki lokalnej OZE jako sztandarowego produktu regionalnego na forum krajowym i międzynarodowym. Nie bez znaczenia jest fakt, że partnerem w realizacji elektrowni jest strona niemiecka światowy lider w wykorzystywaniu energii odnawialnej, co może mieć kolosalny wpływ na rozpoznawalność marki OZE w Europie. Zaznaczyć należy, że budowę elektrowni wspiera również strona polska za pośrednictwem Ministerstwa Środowiska.
Realizacja projektu będącego przedmiotem niniejszego zapytania zakłada:
- Opracowanie wieloletniej strategii i programu rozwoju marki OZE.
- Cykl programów w telewizji regionalnej poświęcony OZE.
- Cykl artykułów w prasie lokalnej, regionalnej i wojewódzkiej poświęconych OZE.
- Utworzenie profesjonalnej strony internetowej marki OZE.
- Opracowanie, wykonanie i dystrybucja broszur, plakatów, kalendarzy na rok 2014 i 2015, gadżetów promujących markę OZE oraz rozdziału publikacji poświęconej 40 rocznicy utworzenia Gminy.
- Organizacja kolejno w latach 2013, 2014, 2015 corocznej, jednodniowej imprezy regionalnej poświęconej OZE.
- Utworzenie ścieżki dydaktycznej po OZE, dla dzieci i młodzieży szkolnej z województwa połączonej z organizacją jednodniowych wyjazdów edukacyjnych.
- Organizacja cyklu, wykładów, połączonych z warsztatami naukowymi, dla studentów województwa, poświęconych marce OZE.
- Ogłoszenie konkursów na poziomie przedszkolnym i szkolnym poświęconych OZE, w tym na logo marki OZE.
Wszystkie wydatki zaplanowane w projekcie są kosztami kwalifikowanymi i wpisują się zarówno w rodzaje projektów określonych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 jak i Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach RPOW.
Rozwiązania aplikacyjne zaproponowane w ramach niniejszego projektu są typowymi rozwiązaniami dla tego rodzaju projektu z jednej strony, a z drugiej jako podstawę i temat akcji promocyjnej uwzględniają najnowsze osiągnięcia technologiczne. Gmina jest przekonana, że projekt zaspokoi występujące zapotrzebowanie mieszkańców Gminy w zakresie pozytywnego i efektywnego wpływu promocji marki lokalnej OZE na podniesienie konkurencyjności gminy, a co za tym idzie na wzrost jakości życia jej mieszkańców. Zastosowanie powyżej opisanych rozwiązań organizacyjnych umożliwi sprawną i efektywną realizację celów projektu. Są to rozwiązania trwałe, nowoczesne i zapewniające szerokie możliwości ich wykonywania, w tym kontynuowania akcji promocyjnej w latach przyszłych na podstawie strategii i programu rozwoju marki lokalnej OZE. Realizacja projektu w zaplanowanym zakresie od strony technologicznej, organizacyjnej oraz finansowej jest najlepsza i przyczyni się do rozwoju marki lokalnej OZE, a przede wszystkim będzie podstawą do podejmowania kolejnych inwestycji, skierowanych na rozwój Gminy.
Realizowane działanie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania w ramach projektu realizowane są nieodpłatnie, Wnioskodawca nie będzie osiągał dochodów, tym samym nie powstanie dla Gminy sprzedaż opodatkowana z tytułu realizacji projektu. Z efektów projektu będzie można korzystać bezpłatnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina realizując projekt będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za wykonanie wyżej wymienionego przedsięwzięcia...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zadanie wskazane we wniosku należy do zadań własnych gminy stosownie do art. 7 ust. 1 tejże ustawy, który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy, o których mowa w: art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy tj. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
- art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy tj. promocji gminy.
Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb określonych wspólnot należy do zadań własnych Gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu w całości wystawiane będą na Gminę.
Reasumując w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom generującym podatek należny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
Art. 8 ust. 1 stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:
- dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
- odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od kilku lat inwestuje na swoim terenie w energię odnawialną. Główne źródła energii odnawialnej w Gminie to biomasa, a także energia wiatru i słońca. W latach 2013 i 2014 realizowane będą w miejscowościach A, B, C, farmy wiatrowe. W 2013 i 2014 roku planowane jest również zrealizowanie w miejscowości elektrowni opalanej biomasą, opartej na innowacyjnej technologii wytwarzania energii z udziałem obiegu ORC. Elektrownia współfinansowana będzie ze środków Republiki Federalnej Niemiec (umowa została zawarta w marcu 2013 r.) jako inwestycja pilotażowa, stanowiąca podstawę do opracowania bloku energetycznego, którego rozwiązania technologiczne będą mogły być powielane w innych lokalizacjach. Budowę elektrowni wspiera również strona polska za pośrednictwem Ministerstwa Środowiska.
Realizacja projektu będącego przedmiotem niniejszego zapytania zakłada:
- Opracowanie wieloletniej strategii i programu rozwoju marki OZE.
- Cykl programów w telewizji regionalnej poświęcony OZE.
- Cykl artykułów w prasie lokalnej, regionalnej i wojewódzkiej poświęconych OZE.
- Utworzenie profesjonalnej strony internetowej marki OZE.
- Opracowanie, wykonanie i dystrybucja broszur, plakatów, kalendarzy na rok 2014 i 2015, gadżetów promujących markę OZE oraz rozdziału publikacji poświęconej 40 rocznicy utworzenia Gminy.
- Organizacja kolejno w latach 2013, 2014, 2015 corocznej, jednodniowej imprezy regionalnej poświęconej OZE.
- Utworzenie ścieżki dydaktycznej po OZE, dla dzieci i młodzieży szkolnej z województwa połączonej z organizacją jednodniowych wyjazdów edukacyjnych.
- Organizacja cyklu, wykładów, połączonych z warsztatami naukowymi, dla studentów województwa, poświęconych marce OZE.
- Ogłoszenie konkursów na poziomie przedszkolnym i szkolnym poświęconych OZE, w tym na logo marki OZE.
Zastosowanie powyżej opisanych rozwiązań organizacyjnych umożliwi sprawną i efektywną realizację celów projektu. Są to rozwiązania trwałe, nowoczesne i zapewniające szerokie możliwości ich wykonywania, w tym kontynuowania akcji promocyjnej w latach przyszłych na podstawie strategii i programu rozwoju marki lokalnej OZE. Realizowane działanie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania w ramach projektu realizowane są nieodpłatnie, Wnioskodawca nie będzie osiągał dochodów, tym samym nie powstanie dla Gminy sprzedaż opodatkowana z tytułu realizacji projektu. Z efektów projektu będzie można korzystać bezpłatnie.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy) oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy)
W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto Wnioskodawca, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie jest podatnikiem podatku VAT w ramach realizowanego projektu, co także wyklucza możliwość dokonania odliczenia.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 182 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi