Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 5 stycznia 2010 r. w odpowiedzi na konkurs, w ramach osi priorytetowej 3. Infrastruktura Społeczna, działanie 3.1 Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną, ogłoszony przez Zarząd Województwa, Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. i w dniu 30 czerwca 2011 r. podpisała umowę dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Przedmiotem projektu jest remont budynku Zespołu Szkół.
Projekt zakłada wykonanie remontu wewnątrz budynku oraz jego termomodernizację. W zakres rzeczowy inwestycji wchodzą następujące roboty budowlane:
- wymiana zamortyzowanej stolarki okiennej i drzwiowej,
- całkowite zbicie okładzin ściennych oraz uzupełnienie tynków,
- wyburzenie części ścianek działowych oraz budowa nowych (nowa aranżacja funkcji sanitariatów),
- wykonanie powłok malarskich,
- wykonanie nowych posadzek z gresu antypoślizgowego i wykończenie ścian glazurą w sanitariatach oraz w szatniach przy sali gimnastycznej,
- wymiana posadzek na poziomie piwnic,
- likwidacja przepierzeń z siatki wydzielających boksy szatniowe,
- wykonanie przegród WC,
- wymiana istniejących instalacji: elektrycznej, co., wod-kan. i odgromowej.
Ponadto na zewnątrz planuje się następujące roboty budowlane:
- remont pokrycia dachowego nad salą gimnastyczną,
- docieplenie stropodachu nad budynkiem głównym, zapleczem sali gimnastycznej oraz łącznikiem,
- docieplenie ścian piwnic,
- remont elewacji polegający na dociepleniu ścian zewnętrznych,
- wymianę rynien i rur spustowych oraz obróbek blacharskich.
Projekt obejmuje także realizację działań promocyjnych oraz zlecenie audytu zewnętrznego.
Powyższa inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy). Produkty projektu pozostaną własnością Gminy i zostaną przekazane w użytkowanie Zespołowi Szkół. Zarządzać obiektem będzie dyrektor ZS. Ww. Zespół Szkół jest gminną jednostką samorządową, podległą Gminie. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku realizacją ww. projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, § 13 ust 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na remoncie budynku Zespołu Szkół, w ramach którego wykona między innymi nowe posadzki z gresu antypoślizgowego, wymieni posadzki na poziomie piwnic, dokona docieplenia stropodachu nad budynkiem głównym, zapleczem sali gimnastycznej oraz łącznikiem, a także ścian piwnic, wymieni rynny i rury spustowe oraz dokona obróbek blacharskich. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 901 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy