Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.63.2017.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Temat interpretacji
Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostawy monitorów interaktywnych dla placówek oświatowych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy monitorów interaktywnych dla placówek oświatowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy monitorów interaktywnych dla placówek oświatowych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka w swojej ofercie posiada m.in. monitory interaktywne nieposiadające własnej, wbudowanej jednostki komputerowej umożliwiającej zapisywanie i przetwarzanie danych, wykorzystywane do współpracy z zewnętrznym komputerem, ale umożliwiającym zapisywanie i przetwarzanie danych. Oferta obejmuje monitory różnych marek. W najbliższym czasie Spółka zamierza skierować swoją ofertę, czyli ww. monitory interaktywne, bezpośrednio do placówek oświatowych, bez udziału i fakturowania partnerów handlowych. Odbiorcą końcowym będą szkoły i przedszkola.
Podstawą do zastosowania stawki 0% w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie określonych towarów do grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
W celu klasyfikacji monitora interaktywnego Spółka zwróciła się do Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie o sklasyfikowanie monitorów interaktywnych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. W dniu 2 czerwca 2015 r. Główny Urząd Statystyczny w Warszawie wydał interpretację, zgodnie z którą opisany monitor interaktywny został sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 26.20.1 - Komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych.
Przy dostawie takich monitorów interaktywnych do placówek oświatowych Spółka zamierza stosować stawkę VAT 0%. Jednocześnie Spółka będzie posiadała stosowne zamówienie, potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę, zgodnie z odrębnymi przepisami, oraz przekaże kopię tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego - zgodnie z zapisami art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy monitor interaktywny nieposiadający własnej, wbudowanej jednostki komputerowej umożliwiającej zapisywanie i przetwarzanie danych, przeznaczony do współpracy z zewnętrznym komputerem, można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8, a co za tym idzie - czy przy jego dostawie do placówek oświatowych będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki VAT 0%, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, monitor ten należy zaliczyć do towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jest to monitor, który można podłączyć do komputera lub może stanowić element zestawu komputera stacjonarnego. Kierując się powyższym, monitor interaktywny mieści się w grupie jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerowe załącznika nr 8 ww. ustawy. Dodatkowo, zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego, towary wymienione w załączniku nr 8 ww. ustawy mieszczą się w grupie głównej 26 wg PKWiU, podgrupa 26.20.1.
Zgodnie z powyższym, Spółka ma podstawy sądzić, że można zastosować stawkę 0% VAT dla dostawy opisanych monitorów interaktywnych do placówek oświatowych, przy jednoczesnym spełnieniu warunków opisanych w art. 83 ust. 14-15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Towarami na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.
I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
- dla placówek oświatowych,
- dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:
- Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
- Drukarki,
- Skanery,
- Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
- Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
- posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
- posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego, o czym stanowi art. 83 ust. 15 ustawy.
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).
Wskazać należy, że podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, do których mają zastosowanie regulacje zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że opisane we wniosku monitory interaktywne stanowić będą towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1). Wobec powyższego, o ile jak wskazano we wniosku - Spółka będzie posiadać zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz przekaże kopię tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego, będzie uprawniona do opodatkowania dostaw ww. towarów stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej