Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2017 r. oraz 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 26 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Wydanie książki (). Wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 kwietnia 2017 r. i 25 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska, a także podpis drugiego członka zarządu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie ze statutem celem działania Wnioskodawcy jest działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działalność na rzecz nauki, edukacji, kultury, dziedzictwa narodowego, działalność na rzecz turystyki i krajoznawstwa, działalność charytatywna, działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym, ochrony zdrowia, promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy, działanie na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym itd.
Cele statutowe Wnioskodawca realizuje poprzez umacnianie przywiązania do Ziemi () wśród mieszkańców, wspieranie służących temu działań społecznych i kulturalnych, podejmowanie inicjatyw, popieranie działań zmierzających do gospodarczego i kulturalnego rozwoju miast i wsi Ziemi (), wyrażanie opinii w tym zakresie wobec władz administracyjnych i samorządowych, instytucji i organizacji społecznych, uczestniczenie w pracach nad ustaleniem i ukształtowaniem kierunków oraz metod działalności społeczno-kulturalnej, turystycznej i proekologicznej, itd.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT (art. 15 ust. 1), działalność prowadzi nieodpłatnie. Majątek i fundusze Wnioskodawcy powstają ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, zapisów. W myśl art. 29 ustawy o VAT nie jest to obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT.
Nie będąc płatnikiem VAT, Wnioskodawca nie odlicza sobie podatku dochodowego naliczonego zawartego w nabywanych towarach i usługach (art. 86 ustawy o VAT). Podatek VAT zawarty w fakturach zakupu jest kosztem obciążającym działalność Wnioskodawcy. Realizując więc swoje działania statutowe Wnioskodawca ma prawo do ubiegania się o zwrot poniesionych kosztów, jednak podatek VAT zawarty w fakturach zakupu jest kosztem kwalifikowanym i podlega zwrotowi wyłącznie wtedy kiedy posiada on interpretację podatkową o niemożliwości jego odliczenia.
W złożonym w dniu 26 kwietnia 2017 r. uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zadania Wydanie książki (). Efekty przedmiotowego projektu będą przekazywane nieodpłatnie rodzinom powstańców wielkopolskich, instytucjom publicznym (biblioteki, szkoły, stowarzyszenia). Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 kwietnia 2017 r.).
Czy stowarzyszenie () ma możliwość ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 25 kwietnia 2017 r.), będąc podatnikiem VAT zwolnionym nie ma on możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne do złożenia wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania 19.2 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).
Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym.
Wnioskodawca realizuje zadanie Wydanie książki (). Efekty przedmiotowego projektu będą przekazywane nieodpłatnie rodzinom powstańców wielkopolskich, instytucjom publicznym (biblioteki, szkoły, stowarzyszenia).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem (efekty przedmiotowego projektu będą nieodpłatnie udostępniane). Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
W zakresie przedmiotowego zadania, Wnioskodawca nie będzie
miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach
określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16
grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty
podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub
usług
(Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot
na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które
podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.
złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze
źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie
środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o
dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia
tych warunków, nie będzie miał więc możliwości ubiegania się o zwrot
podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt.
rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dokumentujących zadanie pn. Wydanie książki ().
Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej