Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w ... - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.56.2017.1.AŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.05.2017, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.56.2017.1.AŻ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 22 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój infrastruktury informatycznej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój infrastruktury informatycznej ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital Sp. z o.o. świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 177, poz. 1054 z dnia 26 sierpnia 2011 r.). Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 10.3 E usługi publiczne, wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Celem realizowanego projektu jest:

  • wprowadzenie e-usług w drodze rozbudowy infrastruktury ICT w zakresie związanym z podstawową statutową działalnością Szpitala,
  • poprawa dostępności do danych medycznych,
  • wzrost jakości obsługi pacjenta,
  • wzrost bezpieczeństwa informacji.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 10.3 E usługi publiczne pt. () jest:

  • wdrożenie systemu pozwalającego na digitalizację tradycyjnej dokumentacji medycznej,
  • wprowadzenie świadczenia usług on-line z zakresu e-zdrowie,
  • wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej dla pacjentów,
  • stworzenie wewnętrznego systemu wspomagania decyzji do celów wewnętrznych jednostki celem lepszego zarządzania i poprawy jakości,
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, które z mocy ustawy zgodnie z art. 43 pkt 18 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Projekt polega na wdrożeniu rozwiązań informatycznych spełniających wymogi prawne dotyczące ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz doposażeniu Szpitala w niezbędny do tego celu sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, zapewniające bezpieczeństwo danych medycznych oraz usprawniające proces obsługi pacjentów. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci i pracownicy Szpitala. Realizacja przedmiotowego projektu umożliwi sprawniejszą pracę personelu medycznego, ale także zwiększy jego efektywność, co będzie miało istotny wpływ na świadczone przez niego usługi. Świadczenie wysokospecjalistycznych usług medycznych na wysokim poziomie, wymaga poza kompetentnym personelem również nowoczesnego sprzętu ale również sprawnego, szybkiego dostępu do informacji dotyczących pacjenta. Wzrost jakości obsługi pacjenta obok już świadczonych e-usług na rzecz pacjenta, projekt ułatwi dostęp do informacji o hospitalizacji bez potrzeby osobistego stawiennictwa po dokumentację. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt l8). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt l8), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania 10.3 E usługi publiczne pn.: Rozwój infrastruktury informatycznej () ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86)?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W myśl art. 43 ust. 1 pkt l8 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. W związku z tym, Zainteresowany uważa że nie przysługuje jemu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny projektu pn.: Rozwój infrastruktury informatycznej ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) &− zwanej dalej ustawą &− podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy. Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 10.3 E usługi publiczne, wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Celem realizowanego projektu jest:

  • wprowadzenie e-usług w drodze rozbudowy infrastruktury ICT w zakresie związanym z podstawową statutową działalnością Szpitala,
  • poprawa dostępności do danych medycznych,
  • wzrost jakości obsługi pacjenta,
  • wzrost bezpieczeństwa informacji.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 10.3 E usługi publiczne pt. Rozwój infrastruktury informatycznej () jest:

  • wdrożenie systemu pozwalającego na digitalizację tradycyjnej dokumentacji medycznej,
  • wprowadzenie świadczenia usług on-line z zakresu e-zdrowie,
  • wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej dla pacjentów,
  • stworzenie wewnętrznego systemu wspomagania decyzji do celów wewnętrznych jednostki celem lepszego zarządzania i poprawy jakości,
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, które z mocy ustawy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 są zwolnione z podatku VAT. Projekt polega na wdrożeniu rozwiązań informatycznych spełniających wymogi prawne dotyczące ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz doposażeniu Szpitala w niezbędny do tego celu sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, zapewniające bezpieczeństwo danych medycznych oraz usprawniające proces obsługi pacjentów. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci i pracownicy Szpitala. Realizacja przedmiotowego projektu umożliwi sprawniejszą pracę personelu medycznego, ale także zwiększy jego efektywność, co będzie miało istotny wpływ na świadczone przez niego usługi. Świadczenie wysokospecjalistycznych usług medycznych na wysokim poziomie, wymaga poza kompetentnym personelem również nowoczesnego sprzętu ale również sprawnego, szybkiego dostępu do informacji dotyczących pacjenta. Wzrost jakości obsługi pacjenta obok już świadczonych e-usług na rzecz pacjenta, projekt ułatwi dostęp do informacji o hospitalizacji bez potrzeby osobistego stawiennictwa po dokumentację. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt l8). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt l8), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu oraz jego efekty jak wskazał Zainteresowany będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn.: Rozwój infrastruktury informatycznej () nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w ramach projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że wydatki ponoszone przez Szpital w celu realizacji projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. W świetle powyższego tut. organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W tym miejscu należy nadmienić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U.z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej